راه  دشـــوار
احسان ابطحی دبیر گروه خبر تنها 19 روز پس از توافق امیدوار‌کننده ژنو 3، که میان گروه 1+5 و ایران به دست آمده‌ بود و بر اساس آن قرار بود تهران بخش‌هایی از فعالیت هسته‌ای خود را متوقف و در مقابل تحریم جدیدی علیه تهران تصویب نشود، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور اعلامیه‌ای، 18 شخص و شرکت را به فهرست تحریم‌های این کشور علیه ایران اضافه کرد.
این در شرایطی رخ داد که تنها چند روز پیش از آن، جان کری، وزیر خارجه ایالات‌متحده و دیگر مقامات دولتی این کشور تلاش همه‌جانبه‌ای انجام دادند تا مانع از تصویب تحریم‌های جدید کنگره شوند. تحریم‌های جدید هم تنها یک روز پس از آن رخ داد که کمیته بانکی سنای آمریکا اعلام کرد نظر دولت این کشور را پذیرفته و قصد ندارد به مدت شش ماه تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کند.
به نظر می‌رسد این تحریم‌ها، پاسخی به مطالبات گروه‌های افراطی باشد که تلاش‌های همه جانبه‌ای را برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات پیگیری می‌کنند، همانطور که در داخل ایران هم وزارت خارجه و دولت به دلیل توافق اخیر، به شدت تحت فشار گروه‌ها و افرادی قرار گرفته‌اند که هر نوع انعطاف را در برابر غرب سازش‌کاری توصیف می‌کنند. دو طرف نباید فراموش کنند که توافق ژنو آغاز راهی بسیار سخت و دشوار است و باید منتظر سنگ‌اندازی افراطیون باشند و اگر برای رسیدن به توافق متعهد هستند باید آستانه تحمل خود را بالا برده و منتظر ناملایماتی باشند که در آینده احتمالا بیشتر از این هم خواهد بود. موضوعی که ظریف هم در سخنانی بر آن تاکید کرد و گفت که تحریم‌های جدید متناقض با روح توافق ژنو است، اما اضافه کرد که با جدیت به مذاکرات ادامه خواهد داد