ایران، پل ارتباطی با آسیای میانه

دنیای اقتصاد- بعد از برجام هیات های تجاری بسیاری برای شناسایی ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری به ایران سفر کردند. در این میان کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای آسیای شرقی با سفر چند هیات بلندپایه از جمله رئیس جمهور و همچنین گروهی از اقتصاددانان این کشور برای سرمایه گذاری در ایران و اصفهان، چراغ سبز نشان دادند. به اعتقاد مصطفی روناسی، ایرانی ها با نظر مثبت نسبت به کره جنوبی، در وهله نخست تکنولوژی این کشور را قبول دارند تا آنجا که محصولات کره ای بازار خوبی در ایران پیدا کرده است. آنچه می خوانید گفتگوی دنیای اقتصاد با رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان است.

دنیای اقتصاد: از ابتدای امسال هیات های تجاری خارجی بسیاری به اصفهان سفر کردند که یکی از آنها هیاتی بلندپایه از کره جنوبی بود. به اعتقاد شما آیا ارتباط با این کشور می تواند درهای تازه ای از تجارت را به روی اصفهان بگشاید؟

همکاری های فرهنگی و اقتصادی اصفهان و کره جنوبی از سال قبل آغاز شد که هیاتی از انجمن اقتصاددانان آسیا (پاسیفیک) با همکاری قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان، مهمان اتاق بازرگانی اصفهان شدند تا بتوانیم از تجربیات این کشور در مسیری توسعه اقتصادی اصفهان بهره گیریم. در ادامه این روابط امسال نیز گروهی از اقتصاددانان کره جنوبی به همراه انجمن صنایع دریایی این کشور با همکاری قطب اقتصاد دانشگاه اصفهان، مهمان اتاق اصفهان شدند و با توجه به نزدیک بودن سفر رئیس جمهور کره به ایران، جلسات خوبی برگزار شد. در هر حال کره جنوبی به عنوان کشوری آسیایی با توجه به رشدی که این کشور در توسعه اقتصادی داشته می تواند روابط خوبی را برای اصفهان رقم بزند.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما ظرفیت های ایران و کره جنوبی برای سرمایه گذاری مشترک چیست؟

وابستگی کره جنوبی به انرژی بالاست به گونه ای که ۳۹ درصد انرژی خود را از نفت و ۱۶ درصد را از گاز تامین می کند که از این لحاظ کره به ایران وابستگی زیادی دارد و این می تواند فصل مشترکی برای روابط دو کشور باشد؛ در ضمن در دوران تحریم ها کره جنوبی تا حدودی همکاری خود را با ایران قطع نکرد، هر چند که این کشور از نظر سیاسی وابستگی زیادی به آمریکا دارد با این وجود از نظر اقتصادی ما در زمینه های فولاد، خودروسازی، کشتی سازی می توانیم همکاری های خوبی با کره داشته باشیم. یکی از مزیت های ایران، مرزهای دریایی است بنابراین بنادر کشورمان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و با توجه به اینکه کشورهای آسیای میانه مرز آبی ندارند به ناچار از مرزهای آبی ایران در شمال و جنوب بهره می گیرند؛ اما به دلیل اینکه ایران در صنایع دریایی پیشرفتی نداشته با توجه به اشتغال زا بودن این صنعت، توسعه آن در اشتغال شهرهای مرزی کشور نقش مهمی دارد که کره جنوبی در این راستا می تواند سرمایه گذاری کند.

دنیای اقتصاد: با این وجود چرا برخلاف بسیاری از کشورها که متمایل به سرمایه گذاری در زمینه صنعت و خدمات هستند، کره جنوبی برای سرمایه گذاری در زیرساخت هایی همچون مترو و یا ساخت هتل علاقه بیشتری دارد؟

ایران یک فرصت جدید برای سرمایه گذاری دنیاست. بعد از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای بلوک شرق، فرصت های سرمایه گذاری آن کشورها و همچنین کشور چین امروز به اشباع رسیده است. براین اساس در شرایط فعلی ایران تنها بازار نوظهور ایجاد شده برای سرمایه گذاری است. ایران امروز در زمینه زیرساخت ها، هتل سازی، صنایع خودرو، فولاد و ... پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد؛ از سوی دیگر یکی از مزیت های عمده ایران، امنیت آن در منطقه خاورمیانه است. سرمایه گذاران نیز در جایی که ناامنی باشد تا کیلومترها نزدیک نمی شوند. البته با بهبود روابط ایران و آمریکا، کره جنوبی برای حضور در ایران تمایل بیشتری نشان داده است.

دنیای اقتصاد: آیا ورود کره به بازار ایران می تواند مقدمه ای برای روابط اقتصادی ایران با آمریکا باشد؟

آمریکا علاقه بسیاری برای بهبود روابط اقتصادی خود با ایران دارد، اما به دلیل استراتژی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، رابطه با آمریکا جزو اولویت های ایران نیست.

دنیای اقتصاد: کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دارد؟

برنامه های آموزشی همچون مالیات، تامین اجتماعی مدیریت از سوی کمیسیون آموزش اتاق برگزار می شود؛ اما در راستای استراژی های کلان اتاق، کمیسیون سیاست گذاری پایش یک سری همایش هایی را در ارتباط با اعتبارات خارجی و افق های روابط تجاری در سطح کلان برگزار می کند؛ به عنوان مثال نشست نقش بهره‌وری در رشد و توسعه اقتصادی با حضور دکتر طباطبایی رئیس سازمان ملی بهره وری ایران برگزار می‌شود و آقای دکتر ایمانی راد در نشست اتاق بازرگانی سخنرانی خواهد داشت. هدف اتاق بازرگانی آموزش و بینش اعضا است تا بتوانند استراتژی خود را انتخاب کنند. این کمیسیون برای اولین بار در اتاق بازرگانی تشکیل شده و اعضای آن روسای کمیسیون های دیگر هستند که هدف آن تدوین سیاست گذاری ها و هماهنگی برنامه های کمیسیون ها برای جلوگیری از موازی کاری است.