نکته‌هایی برای رانندگی در زمستان
رانندگی زمستانی با شروع فصل سرما هرچند نگهداری و توجه ویژه به خودرو اقدامی ضروری به نظر می‌رسد، اما توجه ویژه به نوع رانندگی در این فصل نیز امری اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا آمار تصادفات در این فصل همواره بیشتر از فصل‌های دیگر است. هر سال زمستان عواملی مانند سرعت بالا، اصطکاک اندک سطح جاده و ترمزهای عمل نکرده باعث می‌شوند تا صدها هزار تصادف در جاده‌ها رخ بدهد که متاسفانه هزاران مورد کشته و زخمی نیز در میان آنها دیده می‌شود. اگرچه هیچ‌کس همه چیز را نمی‌داند، اما نکات کوچکی هستند که برای افزایش ایمنی رانندگی در زمستان همچون گوهری گرانبها می‌مانند.
خودرو خود را بازرسی کنید
در فصل سرما سرمایه‌گذاری روی تایرهای ویژه برف گزینه‌ای هوشمندانه است. اگر در مناطق کوهستانی کشور زندگی می‌کنید، تایرهای «چهار فصل» را فراموش کنید، حتی بهتر است به دنبال تایرهایی باشید که ویژه رانندگی در مناطق کوهستانی باشند؛ یعنی تایرهایی با آرم دانه برف که درون نشان کوهستان قرار دارد. اگر هم اصرار دارید که با تایرهای چهار فصل رانندگی کنید یا در مناطقی زندگی می‌کنید که برف چندانی نمی‌بارد، یک جفت زنجیر چرخ تهیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که از آج مفید لاستیک‌ تایرهای خودروتان حداقل ۲۰ درصد باقی‌مانده باشد. در نهایت به یاد داشته باشید صرف‌نظر از نوع تایری که زیر خودرو انداخته‌اید، همواره باد تایرها را بر اساس مشخصات شرکت سازنده تنظیم کنید.
میدان دید خود را بازرسی کنید
هر زمستان تیغه برف پاک‌کن را عوض کنید. یک بار شیشه جلو را کامل از داخل و خارج بشویید، تا هیچ نقطه کثیفی که دید شما را مختل کند وجود نداشته باشد. مطمئن شوید دریچه‌های گرمکن شیشه به درستی کار می‌کند و به آب موجود در مخزن برف پاک‌کن مایع ضدیخ مخصوص اضافه کنید. همچنین می‌توانید از افشانه‌های ضد آب به شیشه جلو و آینه‌های بغل اسپری کنید تا مانع خیس شدن آنها در اثر بارش برف و باران شوید. توجه به این نکات می‌تواند هنگام رانندگی میدان دید شما را تا حد بسیار زیادی از موانع پاک کند.
خودتان را بازرسی کنید
هرقدر هم که خودرو خود را تجهیز کنید، مهم‌ترین ابزار رانندگی خود شما هستید که پشت فرمان نشسته‌اید. رانندگی در شرایط نامساعد نیازمند صبر و حوصله است. آرام رانندگی کنید، تعویض دنده و چرخش فرمان را به نرمی انجام دهید و تنها زمانی گاز بدهید که احتمال ریپ زدن یا خاموش شدن موتور وجود دارد. تغییرات زاویه فرمان را در حداقل ممکن نگاه دارید. در صورتی‌که خودرو شروع به سر خوردن کرد، فرمان را به سمت کنار جاده بچرخانید؛ اما فراموش نکنید انحراف زیاد فرمان در شرایط اصطکاک سطحی اندک جاده می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد؛ چراکه هر لحظه احتمال دارد چرخ‌های جلو اصطکاک خود را مجددا به دست آورند و آنگاه خودرو شما محکم به کناره جاده کوبیده شود. خوشبختانه امروزه همه خودروها به ترمز ضد قفل (ABS) مجهز هستند (حداقل قرار است که همه خودروها به ترمز ای.بی.اس مجهز باشند) که باعث می‌شود هر ترمز خودش را برای ایجاد اصطکاک بهینه به شکل مجزا تنظیم کند. این ترمزها در ترکیب با سیستم کنترل پایداری خودرو، حرکات نرم و سرعت پایین راننده، می‌توانند رانندگی بی‌خطر را تضمین کنند. اما یک نکته را به یاد داشته باشید، مجهز بودن خودرو به سیستم چهار چرخ محرک، سیستم حفظ پایداری، ترمز ضد قفل و تمام ابزارهای الکترونیکی ایمنی دیگری که روی خودرو نصب می‌شوند، نمی‌توانند اصطکاکی بیشتر از آنچه سطح جاده امکان می‌دهد برای خودرو فراهم آورند. تنها گزینه‌ای که در این شرایط وجود دارد این است که عجله نکنید، آرام برانید و تا جایی‌که ممکن است حواستان به جلو باشد. این نکته را نیز هنگام رانندگی در زمستان فراموش نکنید، اول ترمز بگیرید، بعد فرمان را بچرخانید سپس چرخ‌ها را صاف کنید و آخر سر گاز بدهید.
خودروهایی که از عابر پیاده محافظت می‌کنند
تصادف یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است در رانندگی رخ بدهد، اتفاقی که هم جان راننده و سرنشینان خودرو را تهدید می‌کند و هم عابر یا خودرو مقابل را. بر همین اساس هرچند جان تمام افرادی که درگیر یک تصادف هستند از اهمیت زیادی برخوردار است، اما شرکت‌های خودروساز طی سال‌های گذشته برای اطمینان بیشتر و همچنین محافظت بیشتر از جان عابران پیاده اقدام به نصب سیستم‌های ویژه‌ای بر روی خودروهای سواری کرده‌اند. این سیستم جدید خصوصا در فصل زمستان که خیابان‌های شهری علاوه بر شلوغی زیاد بسیار لغزنده هم هستند می‌تواند کارساز باشد. کیسه هوا برای عابران پیاده سیستم جدیدی است که خودروسازان پیشرو برای حفظ امنیت نسبی عابران آن را در خودرهای خود در نظر گرفته‌اند. برای مثال شرکت ولوو برای محافظت از جان عابران پیاده قصد دارد در خودروهای تولیدی سال ۲۰۱۳ خود کیسه‌های هوای خارجی نصب کند که در صورت بروز تصادف، از میزان آسیب‌های وارد شده به عابران پیاده کاسته شود.این سیستم به راداری که در پنجره جلوی خودرو متصل می‌شود مجهز است و در صورتی که فاصله تا عابر پیاده به اندازه‌ای کم باشد که خودرو ناگزیر از برخورد با عابر باشد، حسگرهای سپر برخورد را ردیابی کرده و کیسه هوایی خارج می‌شود، این کیسه هوا از نزدیکی پنجره جلوی خودرو متورم شده و یک سوم از این پنجره را به همراه دو ستون جلویی خودرو، پوشش می‌دهد.اما به نظر می‌رسد تا وارد شدن این سیستم به صنعت خودروی کشور ما زمان زیادی باقی مانده باشد؛ زیرا خودروسازان هنوز به صورت کامل موفق به نصب کیسه‌های هوا برای سرنشینان داخل خودرو هم نشده‌اند. اما به هر صورت حتی با فراگیر شدن چنین سیستمی در صنعت خودرو دنیا یا ایران، به عقیده کارشناسان راننده و نوع رانندگی از مهم‌ترین عاملان پیشگیری از تصادفات شهری و جاده‌ای هستند.