جذب سرمایه گذار؛ در تمام مناطق اصفهان
دنیای اقتصاد- یکی از وظایف اصلی شهرداری ها اجرای طرح های عمرانی مصوب با اعتبار و سرمایه دولتی و محلی است. اما در دنیای پرشتاب کنونی و در راستای توسعه شهرها شهرداری ها باید خود به طور مستقیم در اجرا و تامین پروژه های عمرانی خود اقدام کنند از این رو نیازمند منبع درآمدی برای این طرح ها هستند و راهی نیست جز جذب سرمایه گذار بخش خصوصی که به طور قطع یکی از اهداف والای اصل 44 قانون اساسی است. در این راستا شهرداری اصفهان به خصوص طی دو سال گذشته جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های توسعه ای خود را در دستور کار قرار داده و در این مسیر دفتر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری نقش فعالی دارد .آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی دنیای اقتصاد با مرتضی حسام نژاد مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان در خصوص عملکرد این مجموعه در سال 94 و برنامه های برای سال 95 این دفتر است.
دنیای اقتصاد: از دیدگاه شما عملکرد دفتر سرمایه گذاری شهرداری اصفهان در سال گذشته چه گونه بوده است؟
در مجموع رویکرد حوزه سرمایه گذاری و مشارکت ها در پروژه های شهری طی سال گذشته بسیار مطلوب بود و ما شاهد رشد خوبی در جذب سرمایه گذاران بودیم به گونه ای که بعد از فراخوان بیش از یک متقاضی و حتی تا ۱۲ سرمایه گذار برای اجرای پروژه ها اعلام آمادگی می کردند که ناچارا به صورت رقابتی سرمایه گذاران انتخاب می شدند. از طرفی دیگر در حوزه های شهرداری با دستور شهردار و سیاست شورای اسلامی شهر اصفهان تعداد معرفی فرصت ها به میزان قابل توجهی رشد داشت که در نتیجه طی سال ۹۴ شاهد رشد خوب قراردادها و توافقات بودیم. نکته جالب توجه دیگر گسترش موضوعات سرمایه گذاری است که علاوه بر افزایش تعداد پروژه ها و حجم ریالی قراردادها از نظر تنوع موضوعی دفتر سرمایه گذاری و مشارکت ها وارد حوزه های مختلف محیط زیست، گردشگری، انرژی های نو، فناوری اطلاعات و به طور گسترده تر حمل و نقل عمومی و ... در راستای وظایف شهرداری و توسعه و عمران شهر شده اند.

دنیای اقتصاد : از نظر آماری وضعیت سرمایه گذاری در پروژه های شهری اصفهان طی سال 94 چه گونه بود؟
در مجموع ۴۷ پروژه منجر به ۲۵ تفاهم نامه سرمایه گذاری و مشارکت با شهرداری اصفهان شد که ۲۲ مورد آن منجر به عقد قرارداد شد که مجموع سرمایه گذاری این طرح ها معادل ۲۷۷۸ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۱۴ هزار و ۱۵۳ ریال بود که سهم شهرداری اصفهان هزار میلیارد و ۷۹۲ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال و آورده سرمایه گذاران ۱۷۷۷ میلیارد و ۹۲۴ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۷۵۵ ریال بوده است.

دنیای اقتصاد: پروژه های شاخص حوزه سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان طی سال گذشته در کدام حوزه ها بود؟
از نظر انعقاد قرارداد اوج سرمایه گذاری ها مواردی بود که در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری مطرح شد که ۲۶ پروژه منجر به انعقاد قرارداد با سرمایه گذار شد همچنین بعد از آن طی فراخوان های مختلف توافقاتی با سرمایه گذاران داشتیم البته هنوز مباحث هماهنگی داخلی آن در حال انجام است. در مجموع در حوزه انرژی تعداد قابل توجهی پروژه انجام شد همچنین در مباحث محیط زیستی که نقطه شاخص آن موتورهای برقی بود با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح محقق شد. در بحث اتوبوس بی آر تی نیز طی سال ۹۴ قراردادهایی منعقد و همچنین در بحث انرژی خورشیدی توافقاتی صورت و منجر به عقد قرارداد شد اما اکنون سرمایه گذار در بحث خرید تضمینی دولت در حال مذاکره است.

دنیای اقتصاد: سال گذشته همایش فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق برگزار شد. ارزیابی شما از تاثیر این همایش در جذب سرمایه گذاران چیست؟
به اعتقاد بنده این همایش به عنوان نقطه عطفی در جذب سرمایه گذاران بود که با این ارتباط و نحوه مکالمه حوزه شهرداری و سرمایه گذاران، ادبیات و فاز جدیدی محقق شده به گونه ای که منبع گسترده ای از بانک اطلاعات سرمایه گذاران در حوزه سرمایه گذاری و مشارکت ها تشکیل شد همچنین علاوه بر اطلاع رسانی در روزنامه های کثیرالانتشار و سایت دفتر مشارکت ها، در قالب پیام کوتاه نیز فرصت ها را اعلام می کنیم که اینها تاثیر بسیاری در جذب سرمایه گذاران داشته اند. به طور قطع یکی از دستاوردهای همایش شناخت شهرداری توسط سرمایه گذاران بود همچنین شناخت سرمایه گذار از نحوه و سازوکار حوزه دفتر سرمایه گذاری و مشارکت ها بود.

دنیای اقتصاد: آیا تمام پروژه های شهری معرفی شده منجر به جذب سرمایه گذار می شود؟
مجموعه مشارکت های سرمایه گذاری شهرداری به سمتی حرکت می کند که محصول مشارکت در جهت خدمت به شهروندان و در راستای وظایف شهرداری است. تا امروز نیز اقداماتی انجام شده که با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است. در حال حاضر کمتر پروژه ای در شهر اصفهان وجود دارد که به سرمایه گذاران معرفی شود و مورد استقبال و منجر به جذب سرمایه نشود. طی یک سال گذشته نیز مراجعاتی از جانب سرمایه گذاران وجود داشته اما پروژه و فرصت برای سرمایه گذاری کمتر وجود دارد.

دنیای اقتصاد: با توجه به عملکرد دفتر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان در سال گذشته، این مجموعه برای سال 95 چه برنامه هایی برای جذب سرمایه گذاران دارد؟
در سال ۹۵ گسترش دامنه کمی و کیفی پروژه ها را در دستور کار داریم به جهت اینکه فرصت ها دائما به روزرسانی می شود. بهترین روش اطلاع از فرصت های سرمایه گذاری سایت مجموعه دفتر مشارکت ها است.

دنیای اقتصاد: تصور می کنید در سال 95 چه تعداد پروژه منجر به سرمایه گذاری و عقد قرارداد با شهرداری شود؟
حدود ۴۰ پروژه مد نظر دفتر مشارکت های سرمایه گذاری شهرداری است منتها در تعداد و حجم پروژه ها می توان اقداماتی انجام داد تا پیش از این طرح در شهر اصفهان محقق شود.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما در کدام نواحی شهر اصفهان هنوز کمبود سرمایه گذاری احساس می شود؟
تقریبا سرمایه گذاری ها در تمام نقاط شهر گسترش پیدا کرده است البته در محدوده غرب اصفهان پروژه های سنگین تجاری، اداری مسکونی را نمی توان تعریف کرد و قابلیت منطقه بیشتر تفرجی و در حوزه خدمات است اما در شمال، جنوب و شرق اصفهان شاهد سرمایه گذاری پروژه های سنگین شهری هستیم.

دنیای اقتصاد: در کدام حوزه ها کمبود سرمایه گذاری احساس می شود؟
به اعتقاد بنده تا حدودی در بحث وظایف ذاتی مستقیم شهرداری همچون نظافت شهر و فضای سبز، برای جذب سرمایه گذار باید مطالعاتی انجام شود تا بتوان از خدمات بخش خصوصی استفاده کرد.

دنیای اقتصاد: مباحث گردشگری و فناوری اطلاعات از اولویت های توسعه شهر اصفهان هستند آیا در سال جدید در این بخش ها سرمایه گذاری خواهید داشت؟
به طور قطع چنین خواهد بود. در حال حاضر حدود ۹ پروژه هتل سازی در دستور کار دفتر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری است همچنین سه پروژه خدماتی گردشگری سنگین نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در سال ۹۵ منعقد به قرارداد و عملیات اجرایی شود.