سید روح اله موسوی کارشناس اتوماسیون و ابزار دقیق ناحیه فولادسازی از بومی سازی کارت(ماژول) کنترل سیستم انتقال مواد اولیه به کوره های قوس الکتریکی در ناحیه فولادسازی خبر داد. وی گفت: با بومی سازی و بهینه سازی این ماژولها، ضمن رفع نیاز از واردات این تجهیز، مزایای دیگری از قبیل: کاهش هزینه خرید قطعات یدکی و تعمیراتی و همچنین افزایش دانش فنی کارکنان نیز به بار نشست.

این کارشناس واحد اتوماسیون و ابزار دقیق ناحیه فولاد سازی در همین رابطه گفت: سیستم انتقال مواد اولیه، ترکیبی از یک فیدر نواری، یک توزین دینامیک و یک ماژول کنترلی است که وظیفه آن اندازهگیری و کنترل سرعت تغذیه مواد دانهبندی شده به کوره مطابق با مقدار درخواستی ارسالی از PLC شارژ کوره می باشد. موسوی با اشاره به دلایل اجرای این پروژه گفت: به دلیل وجود ضعفهای موجود در ماژول مذکور از جمله خرابیهای مکرر، دشواری کار با تجهیز به سبب پیچیدگیهای آن، عدم دسترسی به برنامه نرم افزاری اولیه، پایداری کوتاه مدت کالیبراسیون، عدم امکان عیبیابی آنلاین، هزینه زیاد قطعات یدکی و عدم امکان تغییر و بهینهسازی تجهیز، تصمیم بر آن شد که با تکیه بر دانش فنی کارشناسان ناحیه و توانایی شرکتهای داخلی، این ماژول بومی سازی گردد.

وی افزود: طراحی سیستم جدید مبتنی بر PLC های جدید زیمنس موسوم به سری ۱۲۰۰، به گونه ای انجام شد که بدون تغییر در سیم بندی پانل مارشالینگ، رله های ورودی/ خروجی یا اینورتر موجود، به سادگی جایگزین ماژول قبلی گردد. همچنین رابط کاربری جدیدی به منظور انجام تنظیمات و کالیبراسیون سیستم انتقال مواد اولیه طراحی و ساخته شد، علاوه بر این در حین اجرای پروژه تلاش شد، ضمن برآورده شدن تمام نیازهای ماژول قبلی، محدودیتها و مشکلات فعلی آن نیز شناسایی و برطرف گردد. کارشناس اتوماسیون و ابزار دقیق ناحیه فولادسازی در ادامه به دیگر مزایای اجرای پروژه اشاره نمود و گفت: افزودن امکانات عیبیابی آنلاین جهت سهولت در نگهداری و پیاده سازی تجهیز با استفاده از سخت افزار استاندارد، مقاوم و مناسب با شرایط سایت فولادسازی و همچنین قابل دسترس بودن در بازار کشور و افزایش سرعت و سهولت در عیب یابی تجهیز، کاهش توقفات ناشی از این ماژول و افزایش تولید از دیگر مزایای اجرای این پروژه بود.