خودروهای فرمول یک پوست می‌اندازند

خودرو‌های فرمول یک در طول تاریخچه این رقابت‌ها تغییرات زیادی به خود دیده‌ و همواره تحت‌تاثیر قوانین و مقررات این رشته خود را تطبیق داده‌ است و به شکل امروزی درآمده‌اند. در قوانین جدیدی که برای مسابقات ۲۰۱۷ تدوین شده است خودروها امکان رسیدن به سرعت‌های بالا را به‌دست آورده‌اند و با اعمال تغییرات جدید شاهد حضور خودروهای سریع‌تر در پیست مسابقات در سال ۲۰۱۷ خواهیم بود. وضع برخی قوانین در مسابقات گاهی باعث شده است تا خودرو‌ها در رسیدن به سرعت‌های بالا با مشکل مواجه شوند و بر عکس چیزی که ممکن است تصور شود، این قوانین محدودیت سرعت برای خودروها ایجاد می‌کنند هر‌چند دلیل اینکار حفظ ایمنی است. این قوانین تلاش می‌کنند تا فاصله بین تیم‌ها کم شود و رقابت بین خودروها افزایش پیدا کند. فناوری‌های جدید در خودروهای فرمول یک به‌وجود می‌آیند و از آنجا ممکن است وارد خودروهای خیابانی شوند و همین فناوری‌ها باعث می‌شوند تا خودروها بتوانند رکوردهای بهتری را ثبت کنند.

فناوری به خودرو‌ها کمک می‌کنند تا با مشخصات کمتری از نظر فنی به همان قدرت و سرعتی برسند که خودروها با مشخصات فنی بالاتر می‌توانستند برسند و این موضوع باعث صرفه جویی در انرژی و افزایش بازدهی می‌شود. برای مثلا موتورهای ۶/ ۱ لیتری و ۶ سیلندر می‌توانند به اندازه موتورهای ۱۰ سیلندر گذشته قدرت تولید کنند و این حالت صرفا به خاطر فناوری بالا در ساخت موتور است. بر‌اساس دستور‌العمل فدراسیون جهانی اتومبیلرانی FIA ساخت خودروهای فرمول یک بر‌اساس عملکرد بالاتری صورت خواهد گرفت و این دستور‌العمل‌ها باعث می‌شوند تا طراحان این خودروهای گران قیمت دستشان برای ثبت رکوردهای بالاتر و بهتر باز باشد. عملکرد بالاتر خودروها باعث می‌شود تا هیجان آن افزایش پیدا کند و تماشاچیان و دنبال‌کنندگان این رقابت‌ها در دنیا با میل بیشتری آن را دنبال می‌کنند و در مهم‌ترین بخش ماجرا یعنی اسپانسرها نیز بیشتر می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند چرا‌که هزینه‌های ساخت این خودرو‌ها سرسام‌آور است. وقتی در رابطه با هزینه‌های بالا صحبت می‌کنیم در رابطه با خودرویی سخن به میان می‌آید که تنها فرمانش هم‌قیمت یک خودروی سدان خانوادگی است. این خودروی فرمول یک بیش از ۷ میلیون دلار قیمت دارد و این قیمت بالا صرفا به خاطر عملکرد بالا و مواد و فناوری به‌کار رفته در آن است.

خودروهای فرمول یک تنها ظرف ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند و می‌توانند به سرعت بالا‌تر از ۳۶۰ کیلومتر در ساعت برسند. در مسابقات فرمول یک در هر سال بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هر تیم هزینه می‌کند که هزینه خودرو تنها بخشی از آن است و آنها برای پوشش این هزینه‌ها نیاز به داشتن حامیان مالی قدرتمند دارند و تغییر قوانین فرمول یک در جهت افزایش هیجان یک رقابت باعث می‌شود تا این بخش از هزینه‌ها راحت‌تر تامین شود. خودروهای فرمول یک باید مراحل مختلفی را طی کنند تا بتوانند وارد پیست مسابقات شوند و تمام این موارد نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد. هزینه‌های تونل باد برای تست وضعیت ایرودینامیک خودرو بسیار گزاف است و این خودروها تقریبا یک هواپیمای برعکس هستند که به جای اوج گرفتن باید به زمین بچسبند.

در قوانین جدید مهم‌ترین تغییری که اعمال شده است در بخش تایرها است و اندازه تایرها که می‌تواند بزرگتر شود و تا ۳۰۵ میلیمتر هم می‌رسند. در گذشته اندازه تایرها ۲۴۵ میلیمتر بوده است و تایرهای عقب هم می‌توانند تا ۴۰۵ میلیمتر افزایش عرض داشته باشند. این تغییر عرض تایرها باعث می‌شود تا خودرو چسبندگی بیشتری روی زمین داشته باشد. بر اساس قوانین جدید همه‌چیز پهن‌تر می‌شود که شامل باله‌ها و عرض خودرو و حتی عرض پیست هم می‌شود و تمام این تغییرات باعث می‌شود تا خودروهایی غول پیکرتر را بتوان در سال ۲۰۱۷ در پیست مسابقات رویت کرد. تصمیمات اخیر برای افزایش هیجان و رسیدن به سرعت‌های بالا در خودروهای فرمول یک گرفته شده است. تغییر در ابعاد این خودروها به معنای تغییر در تمام محاسبات دقیق در این خودرو‌ها است و هر میلیمتر تغییر در این خودروها نیاز به محاسبات پیچیده‌ای دارد. تغییر در ابعاد لاستیک‌ها تنها زمانی امکان پذیر است که ساختار داخلی لاستیک هم تغییر کند تا تایر در اثر فشارهای زیاد به دلیل عرض بیشتر از هم پاشیده نشود. این موضوع باعث می‌شود خودرو در سر پیچ‌های تند پیست عملکرد مناسبی داشته باشد و در مجموع کارآیی خودرو افزایش پیدا کند. تمام تغییرات جدید به این دلیل ایجاد شده‌اند که فناوری این تغییرات دردسترس است و می‌توان همان مقدار ایمنی را در سرعت‌های بالا به‌دست آورد. سرعت بالا و هیجان همان چیزی است که فرمول یک را شکل داده و جذاب نگه داشته است و به همین دلیل باید از آن محافظت کرد تا در برابر افزایش ایمنی و دیگر مقررات نابود نشود.

خودروهای فرمول یک پوست می‌اندازند

خودروهای فرمول یک پوست می‌اندازند