لزوم سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری

دنیای اقتصاد- معاون علمی و فناوری رئیس‎جمهور در هفته‌ای که گذشت بازدیدی از پارک علم و فناوری خراسان داشت و در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: تا زمانی‌که بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری نشود، نمی‌توان این حوزه را اداره کرد.به گزارش ایسنا، سورنا ستاری با اشاره به اینکه بودجه‌های جدول ۱۴ به زودی پرداخت خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با این اقدام تحرک جدی در حوزه علم و فناوری داشته باشیم، اظهار کرد: واقعیت این است که با بودجه‌های دولتی نمی‌توان حوزه علم و فناوری را ادراه کرد؛ بنابراین باید بخش خصوصی را وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه کنیم.

وی در خصوص تمهیدات برنامه ششم توسعه در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: تمهیدات بهتری در این برنامه نسبت به برنامه قبلی وجود دارد، اما نباید به این فکر کنیم که قرار است دولت در شرکت‌های دانش‌بنیان تحرک ایجاد کند، بلکه بایدکل فضا و زیست‌بوم کشور به سمت شرکت‌های دانش بنیان سوق پیدا کند. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه هدف معاونت علمی و فناوری نیز همین موضوع است، افزود: ایجاد این فضا با بودجه‌های دولتی تصوری نادرست است.ستاری در خصوص ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی وظیفه دادن تضمین‌ها را برعهده دارند؛ همچنین زیرساختی در صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده که از طریق بانک‌ها این ضمانت‌نامه‌ها دریافت شود.

انعقاد نطفه اقتصاد دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر بار به پارک علم و فناوری خراسان می‌آییم، شاهد نوآوری‌های جدیدی هستیم، گفت: این موضوع نشان‌دهنده تحرک است. البته این اقدامات برای استان کافی نیست و خراسان رضوی پتانسیل‌های بسیار بالایی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دارد. ستاری افزود: باید اتفاقات جدیدی در خراسان رضوی رخ دهد؛ اما همین که رویکرد استان، مسئولان، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران درحال تغییر بوده، بسیار مغتنم است. وی با بیان اینکه رویکرد سرمایه‌گذاران درحال تغییر به سمت ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان در استان است، تصریح کرد: نطفه اقتصاد دانش‌بنیان استان‌ها در پارک‌های علم و فناوری بسته می‌شود؛ یکی از مکان‌هایی که اقتصاد مقاومتی می‌تواند خود را در آن نشان دهد، پارک علم و فناوری است.

فعالیت 141 شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در این مراسم با اشاره به افتتاح ساختمان موسسات دانش‌بنیان شهید ستاری در پارک علم و فناوری، اظهار کرد: این ساختمان برای تامین فضاهای کاری، دفاتر آرندی و شرکت‌های دانش بنیانی که عمدتا نیاز به فضاهای پایلوتی ندارند، همچون آی.سی.سی، آی.تی، فرهنگی و زیارت و شرکت‌هایی که ارتباطات بین‌المللی یا نمایندگی شرکت‌های بین‌المللی دارند، افتتاح می‌شود؛ امیدوار هستیم بتوانیم از اول بهمن ماه جاری آرام آرام شرکت‌ها را در آن مستقر کنیم.حسن علم‎الهدایی ادامه داد: ظرفیت این ساختمان ۸۸ شرکت است و در مجموع ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است. رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۱ شرکت دانش‎بنیان در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، گفت: اغلب این شرکت‌ها با پارک علم و فناوری در ارتباط هستند، تعدادی از آن‌ها در پارک علم و فناوری‌ و تعدادی نیز در شهرک صنعتی استقرار یافته‌اند و توانسته‌اند در فضاهای مختلف گاز، پتروشیمی، داروسازی و ... حرفی برای گفتن داشته باشند، مشکلات ملی را حل و در سطح بین‌المللی نیز فعالیت کنند.

لزوم سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری