الگوبرداری تعاونی‌ها از نمونه‌های موفق جهانی بسیار مهم است
دکتر رمزی مارگولیس متخصص تعاونی و استاد دانشگاه نیوزلند است که به همایش بین المللی مزیت‌ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی دعوت شده و دو سخنرانی در همایش داشت. او که در دانشگاه massey، سخنران مدرس اقتصاد تعاونی و استراتژیست تشکیل و توسعه تعاونی هاست، نویسنده، و مشاور در امور تشکیل و توسعه تعاونی‌ها نیز هست. مارگولیس بنیان گذار شرکت مشاوره تعاون Huia از سال 2006 است. این شرکت عضو اصلی شورای کسب و کار تعاون استرالیاست. او سابقا مدیر اجرایی شرکت Cooperative Business NZ؛ Dot Cooperation LLC بوده و ارایه سخنرانی‌ها و مقاله‌های متعدد در ابعاد مختلف فعالیت‌های تعاونی‌ها را درکارنامه خود دارد. همچنین مقالاتی برای رسانه‌ها می‌نویسد و برای کشورهای دیگر مثل سریلانکا و زلاندنو هم کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کند. گفت وگوی دنیای اقتصاد با او را بخوانید.
***
به اعتقاد شما جایگاه تعاونی‌ها در دنیای کنونی روندی رو به رشد دارد یا رو به نزول؟
گفتمان تعاونی در دنیا به شدت رو به ‌رشد است به طوری که امروزه یک سازمان جهانی پا به عرصه گذاشته که تعاونی‌ها را مورد حمایت قرار داده و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند.
در استرالیا بعد از G20، اجلاس کسب و کار هم به صورت همزمان برگزار شد و در آن‌جا نقش و جایگاه شرکت‌های تعاونی به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد ۳۰۰ تعاونی برتر دنیا مساوی تولید ناخالص داخلی کاناداست و این آمار بسیار مهمی محسوب می‌شود و جالب است بدانید که از ۳۰۰ تعاونی برتر دنیا، ۶ تعاونی آن نیوزلندی است.

در مورد نقاط قوت یا کاستی‌های بخش تعاون در ایران چه نظری دارید؟
در نیوزلند، ۱۲۰ تعاونی وجود دارد، ولی من مطلع شدم که در ایران صدهزار تعاونی فعالیت می‌کنند. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها باید تعاونی‌های کوچکی را که در یک راستا قرار دارند در هم ادغام کنند تا به تعاونی‌های قدرتمند برسند. مهم این است که طراحی یک ایده و همچنین اجرای درست آن مد نظر باشد تا مالکین در آن، هم حق و هم سود داشته باشند. در نیوزلند زیر مجموعه شرکت‌های تعاونی بزرگ، اعضای حقوقی شرکت‌های کوچک‌تر هستند نه اعضای خانواده‌ها. ما زنجیره‌ای از تعاونی‌ها تشکیل داده‌ایم.

درکشور شما تعاونی‌ها در چه زمینه‌ای فعال هستند؟
در کشورهای منطقه ما، حوزه کشاورزی بیشترین سطح مشارکت را در تعاونی‌ها به خود اختصاص داده است. نزدیک به ۵۰ درصد از شرکت‌های تعاونی نیوزلند و همچنین ۵۰ درصد از ۱۷۰۰ تعاونی موجود درکشور استرالیا در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند و سایرین به فعالیت‌های دیگر می‌پردازند.نیوزلند چهار میلیون و سیصد هزار جمعیت دارد و در عین حال گردشگر فراوانی دارد.

چه توصیه برای ارتقای تعاونی‌های ایران دارید؟
دوست دارم با مدیران ارشد تعاونی‌ها و همچنین دولتمردان در مورد فرصت‌های پیش روی آن‌ها صحبت کنم و به آن‌ها بگویم که چه فرصت‌هایی در حوزه تعاون وجود دارد. آنها با اصلاح ساز و کارشان می‌توانند با چشم‌اندازهای تازه جهانی رو به رو شده و در این عرصه، در دنیا مطرح باشند.سفر به نیوزیلند و استرالیا می‌تواند الگوی مناسبی برای درک فعالیت‌های موفق تعاونی‌ در این دو کشور باشد. الگوبرداری تعاونی‌ها از نمونه‌های موفق جهانی بسیار مهم است و اینکه مزایا و سودها از کجا می‌توانند سرچشمه بگیرند، اهمیت زیادی دارد.توجه داشته باشید که موفقیت در کسب و کار و موفقیت به عنوان یک کار جمعی و تعاونی کار بسیار سختی است. این دو عامل، ملاک مهمی برای اندازه‌گیری یک شرکت تعاونی موفق است.

رئوس سخنرانی شما در این همایش چیست؟
من در ایران ۲ سخنرانی داشتم.
ابتدا 9روش برای فعالیت مشترک تعاونی‌ها با کشورهای مختلف را بررسی کردم و گفتم که چرا حوزه تعاونی در نیوزلند موفق و پیشتاز است.

من 4 یا 5 سند درباره شرکت‌های تعاونی در ایران خوانده‌ام و ارزش‌ها و اصول آنها را هم خوانده‌ام. اما فکر می‌کنم در خصوص به اجرا گذاشتن این اصول کاملا موفق نبوده‌اند. مثلا طرح عضویت آزاد (Open Membership) همه جا خوب نیست. مثلا برای حوزه لبنیات خوب نیست.یا اینکه ما حتا یک تعاونی چندمنظوره در کشورمان نداریم. به نظر می‌رسد، یک منظوره‌ها خیلی موفق‌تر هستند.

یعنی حتا تعاونی‌های حیطه کشاورزی نیز در کشور ما فقط در یک حوزه کار می‌کنند. مثلا در حوزه گندم، یا حوزه غلات، یا بخش لبنی و ... آن‌ها حتی کود مورد نیاز محصولات خود را از تعاونی مربوط به کود می‌گیرند و خودشان در حیطه یک تعاونی دیگر مداخله نمی‌کنند. در نیوزیلند ما شرکت تعاونی‌های ژنتیک هم داریم که در زمینه کروموزوم و تخمک برای زاد و ولد و اصلاح نژاد فعالیت می‌کنند.
ما شرکت تعاونی بیمه کشاورزان داریم. این هم می‌تواند یکی از زمینه‌های خوب فعالیت باشد. مالکیت آن هم برای همان کشاورزان است.

چه نظری در مورد کشور ما دارید؟
ایران را دیدم. کشوری زیبا است و مردمانی خوب دارد. من جامعه ایران را برای رقابت در طراز بین‌المللی بسیار مستعد می‌دانم.