اعضای شورای مرکزی خانه احزاب خراسان رضوی انتخاب شدند

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- با هماهنگی استانداری خراسان رضوی و با دعوت از اعضا و تشکل‌های سیاسی دارای مجوز و پروانه فعالیت از وزارت کشور، انتخابات اعضای شورای مرکزی خانه احزاب این استان برگزار شد. هفته گذشته ۲۸ تشکل سیاسی اصلاح طلب که داری مجوز فعالیت از سوی وزارت کشور هستند با حضور در محل خانه احزاب افراد منتخب خود را برای ۷ کرسی جریان اصلاح طلب در خانه احزاب انتخاب کردند و مهدی عبایی خراسانی، طاهره رحیمیان، محمدصادق جوادی‌حصار، عباس میرزاده، محسن بحرینی و جواد محبی به عنوان افراد منتخب این جریان معرفی شدند. روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه نیز ۲۴ تشکل اصولگرای دارای پروانه فعالیت از سوی وزارت کشور در خانه احزاب حاضر شده و آقایان آرین‌منش، انتظاری، رضویان‌راد، مجتهدپور، نیرومند، احمدی و نژادحسین را به عنوان افراد منتخب خود در ۷ کرسی اصولگرایان در خانه احزاب استان معرفی کردند. همچنین برای حزب اعتدال و توسعه به عنوان جریان مستقل و اعتدالیون دارای مجوز و پروانه، یک کرسی در اعضای شورای مرکزی خانه احزاب درنظر گرفته شده بود که افراد این حزب، امیر تقی‌پور را انتخاب کردند و بدین ترتیب ۱۵ عضو شورای مرکزی خانه احزاب خراسان رضوی انتخاب و معرفی شدند.

تشکیل خانه احزاب فقط در حد نام و نشان نباشد

عضو شورای مرکزی خانه احزاب خراسان رضوی درباره تشکیل این خانه می‌گوید: شکل‌گیری خانه احزاب پدیده بسیار خوشایندی است که پس از سال‌ها در خراسان رضوی صورت گرفت و این گامی در راستای توجه دولت به احزاب و تشکل‌‎ها و جریان‌های سیاسی است. ما این اقدام معاونت سیاسی امنیتی استاندار را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تشکیل این خانه فقط در حد نام و نشان و عنوان نباشد بلکه در راستای بهتر عمل کردن در شهر باشد و دولت از توان احزاب و ارتباطی که آنها با مردم و جریانها دارند، بهره ببرد. عباس میرزاده می‌افزاید: دولت باید به احزاب به عنوان پل ارتباطی دولت با مردم توجه کند، متاسفانه در سالهای گذشته تشکل‌های سیاسی زیادی ایجاد شده‌اند اما لازم است عملیاتی شوند و دولت نباید به این بسنده کند که خانه احزاب تشکیل شد و این موضوع در بیلان کاری‌اش خواهد آمد.

دبیر حزب همبستگی خراسان رضوی تاکید می‌کند: انتظار ما این است که خانه احزاب در تحولات استان نقش داشته باشد و از پتانسیل آن به عنوان پل ارتباطی عملی بین دولت و مردم استفاده شود. احزاب می‌توانند در راستای بسیج مردم و حضور آنها در انتخابات سال آینده نقشی فعال و ارزنده داشته باشند و اگر عملیاتی کار کنند و توان بگذارند، در این زمینه قطعا موثر خواهد بود همانطور که در انتخابات گذشته بخشی از مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کردند. میرزاده تصریح می‌کند: متاسفانه در کشورهای جهان سوم به ویژه ایران نقش احزاب کمرنگ است و ما انتظار داریم دولت نقش آنها را جدی بگیرد و این به نفع حاکمیت و نظام خواهد بود. اگر در کارهای اجرایی و سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از صاحبان فن و افراد متخصص در آن حوزه کمک و مشورت بگیریم قطعا خطا کمتر خواهد بود. دولت می تواند از وجود احزاب که هزینه‌ای برایش به دنبال ندارد، استفاده بهینه داشته باشد و حتی در راستای مدیریت بهتر استان، از آنها استفاده کند.

رئیس ستاد اصلاح‌طلبان دکتر روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: تشکیل خانه احزاب کار بسیار خوبی است به شرط اینکه دولت در زمینه‌های مختلف از وجود خانه احزاب و تشکل‌ها استفاده و بهره لازم را ببرد. ما انتظار داریم این فرصت مغتنم شمرده شود و احزاب و تشکلها پل ارتباطی بین مردم و دولت باشند. میرزاده خاطرنشان می‌کند: با تکمیل اعضای شورای مرکزی به زودی هیأت رئیسه خانه احزاب خراسان رضوی نیز انتخاب می‌شود و ریاست خانه احزاب به صورت دوره‌ای بین سه جریان اصلی سیاسی چرخش خواهد داشت.

خانه احزاب باعث افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: سیاست‌های دولت، از طریق خانه احزاب به مردم منتقل و باعث کاهش فاصله دولت و مردم می‌شود. جواد حسینی در نشست مسئولان و نمایندگان احزاب خراسان رضوی بر ایفای نقش موثر خانه احزاب در تسهیل کارکردها و افزایش ضریب نفوذ تشکل‎ها تاکید کرد. وی با بیان این که یکی از اهداف تشکیل خانه احزاب در همین راستا است، افزود: این مجموعه، همگرایی و وفاق اجتماعی احزاب و جریان های مختلف را در پرتو منافع ملی گسترش خواهد داد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: احزاب در جامعه دارای کارکردهای متعددی هستند که حلقه واسط بودن بین دولت و مردم، یکی از آنهاست، از طریق آن‌ها، دیدگاه‌های مردم تئوریزه و به دولت انتقال داده می‌شود. حسینی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست‌های دولت، از طریق خانه احزاب به مردم انتقال داده و باعث کاهش فاصله دولت و مردم می‌شود و سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد. وی تصریح کرد: کارکرد دیگر احزاب، نظارت بر دولت و صاحبان قدرت است تا از این طریق صاحبان قدرت از قدرتشان سوء استفاده نکنند و در جهت اصلاح و توسعه حرکت کنند.