موتور خاموش موزه‌های ایران در جذب گردشگر
دنیای اقتصاد-گسترش موزه‌های دنیا و همکاری همه‌جانبه علمی، فرهنگی و صنعتی ِ فی‌مابین در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه‌هایی مؤثر است که دارای خطوط اساسی همکاری مشترک و دوجانبه بین مردم و موزه‌ها در سطح جهانی باشد. بر اساس همین عقیده در قطعنامه شماره 5 دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم(ICOM) که در 28 مه 1977 میلادی در مسکو برپا شد، روز 18 مه برابر با 28 اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام شد و از آن سال در روز یادشده در همه کشورهای عضو مراسمی برگزار می‌شود. به مناسبت این روز در گفتگویی با آرش رفیع کارشناس ابنیه تاریخی به بررسی نقش موزه‌ها در جذب گردشگر پرداختیم. رفیع در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد اظهار کرد: به‌طور حتم با ورود یک گردشگر به یک منطقه یا شهر، ‌زمان برای بازدید از تمام مکان‌های گردشگری و تورق ‌تاریخ آن وجود ندارد، بنابراین موزه بهترین امکان برای انتقال علم،‌ فرهنگ و هنر آن منطقه مورد بازدید است.
وی اضافه می‌کند: ‌گام اول یک گردشگر فرهنگی، بازدید از موزه است. بنابراین ما باید شرایط را طوری مهیا کنیم که یک گردشگر خارجی در بازدید از هر موزه بتواند تاریخ، اطلاعات و ظرفیت‌های آن منطقه را به دست آورد. به همین دلیل اگر موزه‌های ما استاندارد باشند می‌توانند عامل مهمی در جذب گردشگر محسوب شوند.
وی افزود: به‌رغم تاریخ کهن و میراث قوی فرهنگی ایران متاسفانه صنعت موزه در کشور نه‌تنها از نظر اقتصادی موفق نیست، بلکه نمی‌تواند از سراسر دنیا مخاطب جذب کند.


موزه‌های ایران مطابق استاندارد
بین‌المللی نیست
این کارشناس ابنیه تاریخی تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم و اساسی در ایران این است که برنامه‌ها و حتی فضای موزه‌ها منطبق با فعالیت‌های گردشگری و علایق گردشگران نیستند.
این مقوله حتی گاهی چنان گسترده شده است که گاهی خود موزه‌ها، اهداف گردشگری را از کارکردهای خود حذف کرده‌اند. در حقیقت ما هنوز نتوانسته‌ایم در کشورمان به اهمیت موزه‌ها پی ببریم و از موزه به‌منظور رونق گردشگری و همچنین خلق تجربه در حوزه میراث فرهنگی
بهره ببریم.
وی فاصله موزه‌های ایران با استانداردهای جهانی را بسیار زیاد می‌داند و تاکید می‌کند:‌ باید به این نکته توجه کرد که از نظر کیفی هیچ یک از موزه‌های ایران در حد استانداردهای جهانی نیستند و امکانات و تجهیزات لازم را برای انتقال اطلاعات به جامعه و ایجاد جذابیت برای بازدیدکنندگان دراختیار ندارند.
از نظر کمی نیز تعداد موزه‌ها کافی نیست حتی خیلی از شهرها با وجود برخورداری از سابقه دیرین شهرنشینی یک موزه هم ندارند.