دسامبر به صرف قرص و آمپول
نگار حسینی خیلی هم دور از ذهن نیست که آخر پاییز و اول زمستان، حدود ماه‌های دسامبر و ژانویه میلادی، بازار آنفلوانزا و سرماخوردگی داغ باشد، به خصوص در میان بچه‌ها و در مدارس و مهدکودک‌ها. ماجرا هم خیلی‌خیلی ساده است. بچه‌ای آنفلوانزا می‌گیرد، ویروس واگیر دارد و لاجرم باقی بچه‌ها هم می‌گیرند. بعد والدین شان می‌گیرند و همین جور آنفلوانزا و سرماخوردگی همه‌گیر می‌شود. بابت همین استنتاج است که افرادی که در خانه بچه دارند بیش از دیگران به آنفلوانزا و سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.
دسامبر سال ۲۰۱۴، رکورد بالاترین میزان شیوع آنفلوانزا در ایالات‌متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون را به خود اختصاص داده است. درواقع در دسامبر گذشته، حدود ۴/۰درصد شهروندان آمریکایی گفته‌اند که آنفلوانزا یا سرماخوردگی را تجربه کرده‌اند. این بالاترین میزان شیوع آنفلوانزا در آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۰۸،یعنی از زمانی است که گالوپ تحقیق در این زمینه را آغاز کرده است. بالاترین میزان شیوع این دو بیماری در ژانویه ۲۰۱۳ و به میزان ۷/۴ درصد بوده است.
به‌طور معمول، شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا در ماه‌های ژانویه و فوریه، از دیگر ماه‌های سال بیشتر است. درواقع فصل سرماخوردگی 2013- 2014 بدترین فصل سرماخوردگی از زمانی بوده است که گالوپ بررسی‌ها را در این زمینه آغاز کرده است.
برای به دست آوردن این نتایج، شهروندان آمریکایی مورد این سوال واقع شدند که «آیا دیروز احساس سرماخوردگی را تجربه کرده‌اند یا خیر.» این تحقیق از تحقیقی که در مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا انجام می‌شود،
متفاوت است.
درواقع مرکز مذکور بررسی خود را با استفاده از پرسش از پزشکان و بیمارستان‌ها انجام می‌دهد؛ در حالی که گالوپ مستقیما از شهروندان سوال می‌کند. با این وجود نتایج تحقیقات این مرکز و گالوپ در ماه دسامبر شبیه به هم بوده است. در آخرین هفته ماه دسامبر مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که آنفلوانزا در ۴۳ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شایع شده است. گزارش‌ها حاکی از آن بود که در این هفته، ۹/۵ درصد از پزشکان با بیمارانی با نشانگان آنفلوانزا مواجه شده اند. این میزان در آخرین هفته دسامبر سال ۲۰۱۳، ۳/۴درصد بوده است؛ البته از آنجا که علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی شبیه به هم است، تنها پزشکان می‌توانند این دو بیماری را از هم تمییز دهند، بنابراین نتایج گالوپ می‌تواند اندکی دور از واقعیت باشد.
در ماه دسامبر، به‌طور متوسط 6/11 درصد از شهروندان آمریکایی گفته‌اند که «روز گذشته را با علائم آنفلوانزا سپری کرده‌اند.» این بالاترین درصدی است که از سال 2008 در ماه دسامبر در تحقیقات گالوپ مشاهده شده است. بلافاصله بعد از دسامبر 2014، بالاترین میزان به ژانویه 2013 بازمی‌گردد که درصد برآورد شده، 8/10بوده است. بالاترین داده‌های به دست آمده در دسامبر سال 2008 رویت شده است. این میزان 3/10 درصد بوده است. چنانچه در بیشتر سال‌های رویت شده، ابتلا به آنفلوانزا در میان اسپانیایی‌تبارها بسیار شبیه به غیراسپانیانی‌تبارهای سیاه پوست و سفیدپوستان و نیز آمریکایی‌های با درآمد بالا بوده است. با این حال در دسامبر 2014، میزان شیوع در میان سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان بوده است. مشاهده‌ها نشان می‌دهد که درصد شیوع به آنفلوانزا در سیاه‌پوستان 4/15 درصد در مقابل 3/10درصد شیوع در میان سفیدپوستان بوده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که شهروندانی که در خانه خود کودک داشته‌اند بیش از افرادی که در خانه بچه نداشته‌اند، ابتلا به آنفلوانزا را گزارش کرده‌اند.
منبع: گالوپ