شرکت سرمایه‏گذاری توسعه ملی (سهامی عام) در تاریخ 15/ 6/ 1382 به صورت شرکت سهامی عام تأسیس گردیده وتحت شماره 208669 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. نام شرکت در تاریخ 12/ 11/ 1383 در زمره شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج و معاملات سهام آن از 29/ 01/ 1384 آغاز گردیده است.

فعالیت اصلی شرکت: فعالیت اصلی شرکت عبارت است از سرمایه‏گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‏گذاری صندوقها یا سایر اوراق بهاداردارای حق رأی شرکتها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‏گذاری با هدف کسب انتفاع.

سرمایه شرکت: سرمایه شرکت طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‏العاده مورخ ۱۲/ ۱۲/ ۱۳۹۳ از مبلغ ۳,۰۰۰ میلیارد ریال و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، به مبلغ ۴,۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت که در حال حاضر در مرحله ثبت می‏باشد.

شرکت سرمایه‏گذاری توسعه ملی از جمله شرکت‏های فرعی شرکت سرمایه‏گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) و به عنوان بازوی اجرایی مجموعه معظم بانک ملی ایران در بازار سرمایه به شمار می‏آید که با هدف سرمایه‏گذاری در شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی، تجاری و خدماتی و نیز سرمایه‏گذاری در سایر حوزه‏های اقتصادی ایجاد شده است و افتخار دارد که نقش بسزایی را در توسعه و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا نموده است.

سرمایه‏گذاری‏ها: سرمایه‏گذاری‏های شرکت عمدتاً در صنایع مواد و محصولات شیمیایی، چند رشته‏ای صنعتی، استخراج کانه‏های فلزی، فلزات اساسی، املاک و مستغلات و فرآورده‏های نفتی می‏باشد. نمودار شماره یک، وزن هر یک از صنایع را از سرمایه‏گذاری‏های شرکت نشان می‏دهد. شایان ذکر است میانگین رشد (هندسی) بهای تمای شده دارایی‏های مالی نرخ‏بندی شده طی ۴ سال گذشته معادل ۱۹ درصد بوده است.

خالص ارزش دارایی‏های شرکت
(NAV )

نمودار شماره 2 روند 4 ساله قیمت و خالص ارزش دارایی‏های هر سهم شرکت را طی 4 سال گذشته نشان می‏دهد. همچنین قیمت سهم در زمان برگزاری مجمع سال مالی 1394 معادل 1,980 ریال بوده است که در حدود 84 درصد خالص ارزش دارایی‏های (2,360 ریال به ازای هر سهم) مورد معامله قرار گرفته است.

اهم رویدادها و اقدامات طی سال مالی ۱۳۹۴: بازده سبد بورسی و فرابورسی

1. اعلام شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به عنوان شرکت پیشرو از نظر شاخص‌های مالی، اقتصادی و بهره وری در گروه سرمایه گذاری توسعه ملی.

2. اعلام شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به عنوان شرکت پیشرو به لحاظ رشد کمی و کیفی در شاخص‌های مالی و اقتصادی در گروه بانک ملی ایران.

3. کسب گواهی کیفیت مطلوب در خدمات سرمایه گذاری از ICS group

4. کسب رتبه 200 در آخرین رتبه بندی 500 شرکت برتر و ارتقاء رتبه شرکت از 304 به 200 طی 4 سال گذشته.