گذری بر 21 سال فعالیت نمایشگاه مطبوعات در ایران

بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران در حالی آغاز به کار کرده است و به روزهای پایانی می‌رسد که بیش از ۹۵۰ رسانه در آن حضور دارند. نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای اهالی رسانه بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه به شمار می‌رود. این نمایشگاه و فعالیت‌های مربوط به آن به همت اصحاب رسانه برگزار می‌شود و دولت نیز به تحقق آن کمک می‌کند. به همین منظور شورای سیاستگذاری نمایشگاه از میان تشکل‌های صنفی مدیریتی مطبوعات شکل گرفته است تا به پویایی نمایشگاه کمک کند.

  • بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 16 تا 22 آبان سال 1394 در مصلای امام خمینی(ره) تهران با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسوولانه» برگزار شد و رسانه‌های منطقه‌ای و محلی، نشریه‌های وزارتخانه‌ها، نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد، کسب‌و‌کار مرتبط با حوزه رسانه، روابط عمومی دستگاه‌ها و اداره‌های کل ارشاد استان‌های کشور در نمایشگاه حضور داشتند. بالغ بر 600 رسانه در 567 غرفه این نمایشگاه شرکت داشتندکه بیشترین متراژ به غرفه مطبوعاتی‌ها با هزار و 420 متر اختصاص داشت و بیشترین غرفه در بخش سیاسی- اقتصادی با 79 غرفه بود.
  • بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از ۱۷ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۳ با شعار «رسانه، آزادی مسوولانه» در قالب ۵۰۹ غرفه اصلی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. این نمایشگاه با ۲ سال و ۱۰ روز فاصله زمانی با نمایشگاه پیشین گشایش یافت. در مدت زمان میان نمایشگاه نوزدهم و بیستم گمانه‌زنی‌های بسیاری برای برگزار نشدن به موقع آن ابراز شد؛ اما کمبود اعتبار، آماده نبودن مکان نمایشگاه و نوپا بودن دولت تدبیر و امید از علت‌های اصلی عنوان شد.
  • نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از هفتم تا 13 آبان 1391 با شعار «رسانه، کلام صادقانه، نگاه منصفانه» برگزار شد و نسبت به دوره‌های گذشته تغییراتی گسترده داشت: یکی از رویدادهای قابل توجه در این زمینه را می‌توان رونمایی از نقشه اطلس ایران در قالب برنامه‌ای ویژه عنوان کرد.
  • هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از سوم تا ۱۰ آبان ۱۳۹۰ در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «جهاد اقتصادی، توسعه کیفی و تهذیب رسانه» به فعالیت پرداخت و ۱۰۰ رسانه از بیش از ۵۰ کشور جهان در آن حضور داشتند. هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها رخداد تازه‌ای به دنبال داشت، گشایش اتحادیه مطبوعات جهان اسلام در بخش بین‌الملل این نمایشگاه که با دعوت از ۳۵ کشور به وقوع پیوست.
  • شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز از سوم آبان 1388 فعالیت خود را آغاز کرد که در این جشنواره یک هزار و 800 نشریه دانشجویی از 21 دانشگاه کشور و پایگاه‌های خبری اینترنتی و خبرگزاری‌ها برای نخستین بار در نمایشگاه حضور به هم رساندند. همچنین نمایشگاه عکس همزمان با نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیش از صد عکس در حوزه‌های هنری، ورزشی، سیاسی و اجتماعی در این مکان برپا شد.
  • چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از ۱۶ تا ۲۲ آبان ۱۳۸۶ در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرد. این تاریخ را می‌توان هنگامه مستقل شدن نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب دانست؛ زیرا سرانجام اعتراض‌ها و مخالفت‌ها به نتیجه رسید و این جشنواره به استقلال رسید، اما همچنان حاشیه داشت چون برخی اعتقاد داشتند که جدایی، کاهش مخاطب را درپی خواهد داشت.
  • نمایشگاه سیزدهم مطبوعات و خبرگزاری‌ها در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در 14 تا 22 اردیبهشت 1385 با حضور 500 نشریه و خبرگزاری آغاز به کار کرد. حضور نشریه‌های گوناگون در این دوره نسبت به سال پیش 15 تا 20 درصد افزایش یافته بود.
  • پیش از برگزاری نمایشگاه دوازدهم همواره محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی در تهران مکان برپایی این جشنواره بود.

گذری بر 21 سال فعالیت نمایشگاه مطبوعات در ایران