تازه‌ها - ۱ بهمن ۹۴

میتسو و اوتلندر مفهومی

ستاره ژاپنی در نظر دارد برای نمایشگاه توکیو، از یک مفهومی نه‌چندان جدید پرده‌برداری کند. این اقدام میتسوبیشی از این جهت جدید به نظر نمی‌آید که پروژه آتی آنها شامل عرضه کانسپت برقی همان شاسی‌بلند اوتلندر معروفشان است. البته پیش از این شرکت توانایی‌های چشمگیر خود را در عرصه خودروهای پاک با قوای محرکه الکتریکی به رخ رقبا کشیده بود. میتسو اطلاعات دقیقی از مفهوم فوق ارائه نکرده است. تنها می‌دانیم که او نیز به سبک دیگر برقی‌های شرکت با پسوند PHEV نام‌گذاری شده است. این را هم می‌دانیم که خودرویی جدید با حفظ قابلیت‌های آفرود، با رینگ‌هایی ۲۰ اینچی عرضه خواهد شد. این اتفاق می‌تواند به‌عنوان یک پدیده در دنیای برق‌ها تلقی شود. بدون تغییر انقلابی در چهره، اوتلندر برقی چیزی شبیه به دلیکا D۵ جدیدترین شاسی‌بلند این ژاپنی خواهد بود. میتسوبیشی اوتلندر سال ۲۰۰۱ به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط رونمایی شد. این خودرو اکنون سومین نسل از تولیدات خود را تجربه می‌کند. اوتلندرهای جدید با پیشرانه‌های متنوعی چون ۲، ۲.۴ و بهترین نمونه آن ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل با جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک تولید می‌شوند.

pic02

خبرهای خوب از آلفا

قرار است ویرایش‌های جدیدی از نسخه کوپه و روباز (اسپایدر) آلفارومئو 4C راهی بازار شوند. قولی که مدیران این شرکت ایتالیایی برای سال جاری میلادی داده‌اند. 4C به‌عنوان آخرین دست‌پرورده آلفا، یکی از محبوب‌ترین تولیدات شرکت از آب درآمده است. بازخورد موفقیت این کوپه اسپرت حتی از میتو و جولیتا نیز بیشتر بوده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که نمونه‌های جدید با تغییراتی در قسمت اگزوزهای تیتانیومی و چراغ‌های فیبر کربنی بازخواهند گشت. دریچه‌های کناری هوا نیز با تغییر فرم، کمی خشن‌تر خواهند شد. صندلی‌های آن چرم دو تکه با رنگ مشکی و تنباکویی در نظر گرفته شده است. با این حال آلفارومئو اخباری در رابطه با تغییر ماهیت پیشرانه و قوای محرکه منتشر نکرده است. یعنی هنوز هم می‌توان از آن پکیج 75/1 لیتری توربوشارژشده چهار سیلندر که خیلی راحت 237 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند، لذت برد. با همین پیشرانه ساده است که صفر تا صد کیلومتر در ساعت یک چهارم ثانیه‌ای محقق می‌شود. به لطف وجود جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه، سرعت نهایی نیز از مرز 250 کیلومتر در ساعت عبور می‌کند. قیمت پایه‌ای که آلفارومئو برای 4C کوپه در نظر گرفته 55 هزار و 900 و قیمت پایه فورسی روباز 65 هزار و 900 دلار است.


pic۰۳

غوغای رپتور

ستاره درخشان نمایشگاه امسال دیترویت بدون‌تردید، پیکاپ چشم‌نواز رپتور از فورد بوده است. نسخه‌ای تمام اسپرت که روی F۱۵۰ محبوب طراحی شده است. پیش از هر چیز، این چهره اغواکننده رپتور است که بیننده را در جای خود میخکوب می‌کند. چراغ‌هایی منحصر به فرد که یک جلوپنجره بزرگ مشکی‌ مات آنها را از هم جدا کرده است. پیشاپیش موفقیت این پیکاپ دو کابین تضمین شده است. برای آن از رینگ‌های ۱۷ اینچی با تایرهای سفارشی چهارفصل گودریچ مدل Ko۲ استفاده شده است. از دور هم معلوم است که این فورد با خواص شدید آفرود تولید شده است. سیستم تعلیق بلندبالا با فنرهای دوبل و کپسول‌های جذبی، به‌خوبی این نکته را تایید می‌کنند. فورد برای فرزند جدید از یک قلب ۵/۳ لیتری شش سیلندر Vشکل تقویت‌شده اکوبوست بهره گرفته تا بتواند ۴۱۱ اسب‌بخار نیروی خالص را توسط یک جعبه‌دنده رویایی ۱۰ سرعته به‌صورت ۴WD به هر چهار چرخ منتقل کند. نکته حیرت‌انگیز درباره رپتور جدید ۶ حالت خاص رانندگی آن است. یعنی معمولی، خیابان، آب‌و‌هوای متغیر، گل و لای، صحرا و صخره. پدیده‌ای که حتی در حرفه‌ای‌ترین آفرودهای دست‌ساز هم دیده نمی‌شود. مدیران شرکت اعلام کرده‌اند که نحوه قیمت‌گذاری این خودرو را بعد از نشست عمومی با تمام عاملیت‌های فروش مطرح خواهند کرد.


pic04

آخرین شعبده اَبَرث و فیات

دوستان قدیمی ایتالیایی و اتریشی در اتاق فکر مخفی‌‌شان روی پروژه‌ای جدید کار می‌کنند. جاسوسان صنعتی اطلاعات تاییدنشده‌ای را از فیات ۵۰۰X منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود از سوی تیونر ابرث دست‌کاری مهندسی شده است. البته که پیش‌تر عرضه این محصول فیات مسجل شده بود ولی اشتیاقی از سوی تیونر همیشگی آنها دیده نمی‌شد. هرچه هست، یک وب‌سایت که عمیقا به منبع اطلاعاتی‌اش اعتماد دارد، تصویر کامپیوتری از این پروژه رونمایی‌نشده را روی اینترنت گذاشته است. خودرویی که نمی‌تواند از واقعیت خیلی دور باشد، چرا که المان‌های طراحی‌اش بسیار آشنا هستند. جلوپنجره‌های توری و مشبک درون سپر بریده شده، چراغ‌های زنون با تریم مشکی، رینگ‌های اسپرت آلیاژی با تایرهای فاق کوتاه و سیستم تعلیق کوتاهی که ویژگی اصلی این‌گونه‌ خودروها است. از آنجا که فیات مالک برند آلفارومئو است، گفته می‌شود پیشرانه ۵۰۰X را از دل آلفا فورسی بیرون کشیده‌اند. البته با اندک تفاوتی در قسمت قدرت خروجی. یعنی این فیات با همان پیشرانه ۷۵/۱ لیتری چهار سیلندر فورسی خواهد بود ولی با قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار. مزیت اصلی فیات فوق سیستم انتقال قدرت AWD آن است که به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا می‌تواند مشتری‌اش را وسوسه کند.


pic۰۵

پیش از آمدن تمام شد!

محصولی که لامبورگینی در نظر داشت تا چند ماه دیگر عرضه‌اش را آغاز کند به‌‌رغم قیمت ۴/۲ میلیون دلاری‌اش، به سطح اتمام پیش‌فروش رسید و به عبارتی قبل از حضور در بازار تمام شد. خودرو جدید گاو وحشی که سِنتناریو نام دارد، در حقیقت به خاطر صدمین سالگرد تولد موسس شرکت فروچیو لامبورگینی ساخته خواهد شد. کد این خودرو LP۷۷۰ خواهد بود؛ یعنی کوپه سایز بزرگ اسپرتی که قدرتش ۷۷۰ اسب‌بخار است. چندی قبل پیش‌فروش این خودرو تنها برای اعضای ثابت کلوپ‌های لامبورگینی باز شد. طبق وعده،‌ قرار بود که ۲۰ دستگاه نمونه کوپه و ۲۰ دستگاه هم نمونه روباز تولید شود که همگی از لحظه ثبت‌نام بدون در نظر گرفتن قیمت با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شدند. از روال معرفی این خودرو این‌طور به نظر می‌آید که لامبورگینی جدید نسخه فوق اسپرت همان اونتادور باشد. این یعنی احتمال دارد که درون سینه‌اش همان پیشرانه ۵/۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل بدون توربو قرار گرفته باشد. اولین دستگاه از سنترانیو ماه آینده تحویل مشتری‌ داده می‌شود. هنوز هیچ تصویر رسمی از این خودرو در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است.


pic06

درباره Eکلاس 2016

مرسدس به سبک و سیاق همیشگی خود،‌ مشتری و مخاطب خود را تا لحظه رونمایی از یک محصول به مرز جنون می‌رساند. پروسه‌ای که روی مدل جدید Eکلاس شرکت نیز پیاده شده بود. با رونمایی از مدل جدید (و نه نسل جدید) از سدان نیمه‌لوکس شرکت، همه شاهد آن هستند که این خودرو آنقدرها هم که پیش‌بینی می‌شد ارزش انتظار و عذاب را نداشته است. سدان جدید آلمان‌ها با تغییراتی ساده در جلوپنجره، بر خلاف آن‌همه جار و جنجال، یک فیس‌لیفت ساده است. هنوز هم نمی‌توان وابستگی طراحی بین Eکلاس جدید و C و حتی Sکلاس را پنهان کرد. با دور شدن مرسدس از دنیای جذابی که برای چراغ‌هایش تعریف کرده بود، حالا دیگر همه مدل‌های شرکت اعم از اسپرت و لوکس با یک فرم طراحی می‌بینیم. چیزی که به طرز ترسناکی به مذاق طرفداران خوش نیامده است، با این حال مرسدس در قسمت امکانات رفاهی سنگ‌تمام گذاشته با تعبیه سیستم صوتی سه بعدی از برند بورمستر، کمی از انتقادها را کاسته است. از طرفی دیگر این خودرو خود را برای دنیای رانندگی خودکار آماده می‌کند. سیستم هوشمند «پایلوت» چیزی است بین رانندگی توسط یک راننده و رانندگی توسط یک روبات. برای این خودرو یک پیشرانه ۲ لیتری توربو به قدرت ۱۸۴ اسب‌بخار در نظر گرفته شده است.


pic07

کاترهام و دنیای ۳۱۰ اسب‌بخاری

چند دهه است که به‌عنوان یک اسطوره در زمینه اسپیدسترسازی شناخته می‌شود. کاترهام انگلیس باز هم برای مشتریان خاص و معدود خود یک محصول جدید دارد. اسپیدستری به نام ۶۲۰S. محصولی با شاسی‌ آلومینیومی بسیار سبک. در ویرایش جدید همچنین شاهد استفاده از فیبر کربن روی کاپوت هستیم. کاترهام برای مدل فوق از رینگ‌های ۱۵ اینچی با تایرهای چسبنده آوون مدل ZZs استفاده کرده است. داخل اتاق همان حالت طراحی کلاسیک همیشگی را می‌بینیم. با این تفاسیر که در نسخه اسپرت‌شده، داشبورد و کنسول به کلی فیبر کربنی و فرمان از برند مومو و صندلی‌ها با پوشش چرم در نظر گرفته شده‌اند. این خودرو اولین کاترهام در تمام تاریخ شرکت است که با سیستم گرم‌کن صندلی عرضه می‌شود. شرکت برای ۶۲۰S از یک پیشرانه سوپرشارژ شده ۲ لیتری شرکت فورد استفاده کرده که برایش ۳۱۰ اسب‌بخار نیرو به ارمغان آورده است. وقتی این خروجی به جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی‌ا‌ش متصل می‌شود شتاب صفر تا صد ۴/۳ ثانیه‌ای و سرعت نهایی ۲۳۰ کیلومتر در ساعتی را محقق می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز این انگلیسی خاص، قفل الکترونیکی دیفرانسیل آن است که در شرایط مختلف مانع از هرزگردی تایرها می‌شود. شرکت برای این خودرو قیمت پایه ۴۵ هزار پوندی در نظر گرفته است.


pic08

پیکاپ هیوندای، نهایی شد

خیلی‌ها فکر می‌کردند سانتاکروز، یک شوخی جالب از سمت هیوندای است. خودرویی که در قامت یک پیکاپ درآمده بود. این خودروساز کره‌ای ویرایش مفهومی سانتاکروز را سال گذشته رونمایی کرده بود. همان موقع بود که منتقدان ورود هیوندای به دنیای پیکاپ‌ها را غیرعقلانی و شکست‌خورده قلمداد کردند. البته خود شرکت هم در این زمینه اشتیاق زیادی از خود نشان نمی‌داد. تا اینکه حالا خبر می‌رسد که اولین پیکاپ هیوندای در راه است. مدیر اجرایی شرکت در توضیح نسخه نهایی سانتاکروزه اذعان کرده بود که در تولیدات سری اول، قصد داریم ابتدا مدل‌های فرمان راست تولید کنیم. همچنین ادعا شده است که این خودرو از نظر فنی بسیار شبیه توسان، شاسی‌بلند معروف هیوندای است. پیشرانه معرفی‌شده برای این پیکاپ کره‌ای، نمونه‌ای است ۲ لیتری گازوئیل‌سوز توربودیزل که ۱۹۰ اسب‌بخار نیرو و ۴۰۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو در تست‌های آزمایشگاهی توانسته بود به مصرف میانگین سوخت ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود که چالش اصلی هیوندای با دنیای پیکاپ‌ها، بحث توزیع وزن و قسمت بار باشد. چیزی که رقبای ژاپنی‌ سال‌هاست از طریق آزمون و خطا در آن، حالا دیگر به استاد مسلم وانت‌سازی تبدیل شده‌اند.


pic09

عجیب‌ترین نیسانی که دیده‌اید

شما اسمش را چه می‌گذارید؟ شاسی‌بلند یا پیکاپ برف‌روب؟ یا یک اسنوموبیل غول‌آسا؟ هرچه هست نیسان ژاپن ویرایش خارق‌العاده‌ای از Rouge را برای نمایشگاه مونترال آماده کرده است. خودرویی که به لطف چرخ‌های تسمه‌ای خود با قابلیت شدید و عمیق حرکت در برف طراحی شده است. شاید این برای اولین‌بار نباشد که یک چنین وسیله‌ نقلیه‌ای را می‌بینیم، اما قطعا برای اولین‌بار است که یک خودروساز نامدار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. تغییر فرمت حرکت چرخ‌ها، طبیعتا تغییر ساختار سیستم تعلیق و انتقال قدرت را نیز در پی داشته است. چیزی که نیسان به خوبی از پسش برآمده است. با انعطافی که در سیستم راهبری آن تعبیه شده، می‌توان از روی تپه‌های برفی با زاویه ۴۵ درجه با حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت عبور کرد. نیسان به قدری به این محصولش اطمینان دارد که حتی می‌خواهد با آن در مسابقاتی که مخصوص چنین خودروهایی است نیز شرکت کند. طبق ادعای شرکت، این خودرو باید دارای یک پیشرانه ۵/۲ لیتری ۴ سیلندر با ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن‌متر گشتاور باشد. اما بعید به نظر می‌رسد که جعبه‌دنده مانند یک روج استاندارد به‌صورت CVT (انتقال متغیر متناوب) تعبیه شده باشد.


pic10

بمب جدید مینی

این همان اتفاقی است که همیشه دوست داریم رخ بدهد. یعنی پیوند مینی با تیونر کهنه‌کارش جان کوپر. جدیدترین دستاورد مشترک این خودروساز و آن تیونر، یک روباز اسپرت دوست‌داشتنی است. دو شرکت تصمیم گرفته‌اند که روی محصول جدید تغییرات بنیادی ایجاد نکنند تا خاطره خوب قدیمی از بین نرود. تنها شاهد تغییر ماهیت ظاهری خودرو از محصولی جذاب به محصول اسپرت هستیم. استفاده از یک کیت بدنه ساده نیمه خشن در کنار رینگ‌های ۱۷ اینچی مخصوص کوپر و گلگیرهای برآمده، بهترین چیزی بود که می‌شد روی این خودرو استفاده کرد. اما کوپر در قسمت فنی نمی‌توانست که جلوی خودش را بگیرد. روی این مینی شاهد نصب پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ شده به قدرت ۲۳۱ اسب‌بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور هستیم. با این خروجی و در نظر گرفتن جعبه‌دنده مسابقه‌ای ۶ سرعته دستی‌اش، شتاب صفر تا صد آن ۶/۶ ثانیه برآورد شده است. عجیب‌تر آنکه با این روباز فانتزی می‌توان به سرعت نهایی ۲۴۰ کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کرد. مینی‌کوپر فوق با ترمزهای برمبو به قیمت پایه تنها ۳۶ هزار دلار تنها در بازار آمریکای شمالی آماده واگذاری است.


pic11

جانشین کولئوس آماده است

رنو از درز اطلاعات مربوط به جانشین شاسی‌بلند سایز کوچک خود کولئوس به شدت متعجب است. چندی پیش یکی از سایت‌های اینترنتی که سابقه خوبی در انتشار اطلاعات محرمانه شرکت‌های خودروسازی دارد، حتی نام محصول آینده را نیز برملا کرد. شاسی‌بلند جدید فرانسوی‌ها به احتمال زیاد مکستون نام دارد. البته پیش‌بینی می‌شود در صورت صحیح بودن این نام، رنو نسبت به تغییر آن اقدام کند. اگرچه این خودرو از نظر طراحی یک کراس‌اوور به حساب می‌آید ولی گفته می‌شود که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند رنو خواهد بود. با طول 7/4 متر و گنجایش 7 نفر شاید رقیب خوبی برای آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها شود. تمام این حدس و گمان‌ها از آنجایی آب می‌خورد که چندی پیش رنو آزمون میدانی این خودرو را در فضای باز استارت زد. بسیاری بر این باورند که رنو از یک جهت به دلیل بازخورد نه‌چندان خوب کولئوس و از طرفی دیگر به دلیل بازار خوبی که رقیب همیشگی‌اش نیسان Xتریل برای خود دست و پا کرده بود، اقدام به چنین کاری کرده است. هرچه هست مطمئن هستیم که در آینده خبری از کولئوس و حتی نیو‌کولئوس نخواهد بود. باید منتظر ماند و دید آیا این خودرو از نظر طراحی و آپشن‌ها چیزی شبیه به کپچر خواهد بود یا خیر.


pic۱۲

کانسپت یعنی این!

در خلال برگزاری نمایشگاه دیترویت، آکورا زیرمجموعه لوکس‌ساز هوندا به تمام رقبای اروپایی و آمریکایی‌اش راه و رسم مفهومی‌سازی را آموزش داد. این ژاپنی با معرفی «پرسیشن» یکی از چشمگیرترین کانسپت‌های یک دهه اخیر خودروسازی را رونمایی کرد. این خودرو با طراحی خیره‌کننده‌ و پیچیده خود، سطح آینده خودروهای هوندا و آکورد را به تصویر می‌کشد. ایده‌ای که قرار است با عنوان چهره الماسی در تولیدات جدید پیاده‌سازی شود. نحوه قرار دادن چراغ‌های LED درون این آکورد، سبک کلیشه‌ای این‌ نوع چراغ‌ها را دگرگون کرده است. نوع زوایای تیز پرسیشن به‌گونه‌ای است که علاوه بر حالت تهاجمی، اشاره‌ای هم به محصولات ماسل و عضلانی دارد. این زبان طراحی را حتی می‌شود روی رینگ‌های فوق عریض ۲۲ اینچی آن نیز مشاهده کرد. رینگ‌هایی که به‌صورت سفارشی با تایرهای میشلین مدل پایلوت سوپراسپرت پوشانده شده‌اند. اگرچه این خودرو هنوز یک مدل اولیه و مفهومی است ولی داخل کابین آن فناوری‌هایی که در آستانه اجرا توسط شرکت ژاپنی هستند را می‌بینیم. مانند سیستم HMI که نوعی رابط هوشمند کامپیوتری بین راننده و مکانیزم‌های فنی خودرو است. گفته می‌شود این سیستم می‌تواند فرامین صوتی راننده را نیز تشخیص دهد.


pic13

لکسوس وارد مسابقات جی‌تی می‌شود؟

شاید این عجیب‌ترین خبر از زیرمجموعه لوکس‌ساز تویوتا در سال تازه‌وارد ۲۰۱۶ باشد. شایعاتی مبنی بری عرضه یک نسخه فوق اسپرت روی LC۵۰۰ به منظور حضور در مسابقات جی‌تی۳ شنیده می‌شود. تا این لحظه لکسوس هیچ واکنشی نسبت به انتشار این اخبار از خود نشان نداده، ولی اطلاعاتی در دست است که بخش موتوراسپرت تویوتا در این زمینه به لکسوس کمک‌هایی کرده‌اند. این حرف و حدیث‌ها تا حدی جدی به نظر می‌آیند که یک طراح ناشناس، فرم کامپیوتری خودرو آینده را نیز ترسیم کرده است. مانند همه خودروهای واجد شرایط برای مسابقات جی‌تی۳، این لکسوس نیز با سیستم تعلیق بسیار خوابیده، رینگ‌های عریض‌تر عقب و یک بال عقب هدایت‌کننده است. در قسمت جلو یک اسپلیتر و در قسمت عقب یک دیفیوزر برای متمرکز کردن هوای ورودی از زیر خودرو نیز تعبیه شده است. به منظور افزایش نیروی پایین‌برنده، بال عقب با انحنای حساب‌شده‌ای کمی خمیده‌تر از نسخه‌های استاندارد شده است. لکسوس LC جدیدترین کوپه اسپرت شرکت بود که برایش یک پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل با ۴۶۷ اسب‌بخار نیرو در نظر گرفته شده است. این خودرو با جعبه‌دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی فقط ۵/۴ ثانیه بپیماید. پیش‌تر گفته می‌شد که لکسوس آخرین هنر اسپرت‌سازی‌اش را با اعجوبه LFA به نمایش گذاشته بود.