یازده توصیه اقتصادی برای مراسم عروسی

برای شخصی که در آستانه ازدواج قرار دارد، مدیریت هزینه‌های این مراسم یک چالش حیاتی محسوب می‌شود، امیلی بریمن، تحلیلگر مسائل مالی خانواده در این مقاله در مورد آنچه برای برگزاری یک عروسی زیبا با بودجه معین لازم است، نکاتی را بیان می‌کند. با رعایت کردن این موارد علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی، می‌توانید از استرس‌های این مراسم نیز بکاهید.

1. حساب بانکی جدیدی باز کنید

یک حساب بانکی مجزا برای برگزاری مراسم خود باز کنید. هر آنچه را برای عروسی در نظر گرفته‌اید در این حساب پس انداز کنید. به این ترتیب شما می‌توانید خرج و مخارج عروسی را به خوبی کنترل و از خرید‌های اضافی جلوگیری کنید.

2. از نرم‌افزارها استفاده کنید

با کمی وقت گذاشتن و گشت و گذار در وب‌سایت‌ها می‌توانید صفحات اکسل برنامه‌ریزی بودجه عروسی را پیدا کرده و از آنها برای برنامه‌ریزی خود استفاده کنید. شما باید همه امور مالی خود را کنترل کنید. نحوه تامین مالی هزینه‌های عروسی را یادداشت کنید. اگر قرار است وامی دریافت کنید تاریخ پرداخت اقساط آن را مشخص کنید. اگر پول قرض گرفته‌اید تاریخ بازپرداخت آن را مشخص کنید. ابتدا بر اساس بودجه خود پیش‌بینی برای هر خرید در نظر بگیرید و تخمینی از هزینه‌های خود داشته باشید. بعد از خرید قیمت نهایی را در لیست خود وارد کنید. با این کار همه چیز تحت کنترل خواهد بود.

3. قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرید

هزینه‌های عروسی سرسام آور هستند و در نوع خودش گیج‌کننده. برای هریک از خرید‌های خود اول در اینترنت جست‌وجو کنید و حدود قیمت و نوع کاری را که می‌خواهید مشخص کنید، بعد به بازار مراجعه کنید. با این وجود اولین قیمت پیشنهادی فروشنده اغلب یک نقطه شروع برای چانه‌زنی است. در نتیجه قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرید و با حفظ آرامش سعی کنید سر تک تک خرید‌های خود با فروشنده مذاکره کنید. درنهایت اگر پیش‌بینی بودجه شما با آنچه انتخاب کردید مطابقت نداشت بهتر است سراغ اکسل لیست خرید خود رفته و آن را دوباره تنظیم کنید.

4. مقداری پول کنار بگذارید

برای تازه عروس و داماد برنامه‌ریزی یک مراسم عروسی مانند رها کردن یک کودک خردسال در مغازه شیرینی و شکلات است! آنقدر جزئیات هیجان‌انگیز وجود دارد که به سختی می‌توان روی هزینه‌های برنامه‌ریزی شده متمرکز بود. بنابراین به یاد داشته باشید که کمی پول اضافی برای مواقع اضطراری ذخیره کنید. مطالعات نشان می‌دهد اغلب زوج‌های جوان ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از هزینه‌ای که برای برگزاری مراسم خود کنار گذاشته‌اند هزینه می‌کنند.

5. از هنر خود استفاده کنید

از اینکه خودتان بعضی از کارها را انجام دهید ترسی نداشته باشید. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که راه‌های خلاقانه‌ای برای برگزاری مراسم پیشنهاد می‌کنند. با استفاده از این راهکار‌ها می‌توانید هم از هنر خود استفاده کنید و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. مثلا درست کردن گیفت‌های عروسی یا تزیین میز میهمانان یا درست کردن دسته گل عروس از جمله کارهایی است که با صرف هزینه کم به نتیجه دلخواه می‌رسد. مطالعات نشان می‌دهد انجام کارهای هنری در کاهش استرس نیز موثر است. بنابراین با این کار می‌توانید روزهای پر استرس قبل از مراسم عروسی را کمی آرام‌تر سپری کنید.

6. سر پرداخت هزینه‌ها مذاکره کنید

برنامه‌ریزی برای برگزاری یک مراسم عروسی به‌طور متوسط ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. در نتیجه شما زمان کافی برای بررسی هزینه‌ها و نحوه پرداخت خرید‌های خود دارید. به یاد داشته باشید اغلب فروشندگان درآمدهای خود و قیمت‌هایی را که برای خدمات یا اجناس خود لحاظ می‌کنند برای یک‌سال در نظر می‌گیرند، بنابراین اگر مراسم شما در میانه‌های یک سال است می‌توانید سر قیمت‌های سال آینده با آنها مذاکره کنید. گاهی فروشندگان برای پیش خرید‌ها امتیازات ویژه‌ای قائل می‌شوند که استفاده از این شرایط در صرفه‌جویی مخارج بسیار موثر است.

7. جلساتی در خانواده ترتیب دهید

مسلما این قسمت بی‌هیجان‌ترین و شاید سخت‌ترین قسمت برنامه‌ریزی عروسی شما است. اما خیلی مهم است قبل از اینکه برای خرید‌ها و تدارکات عروسی اقدام کنید برنامه‌ریزی مالی خود را تنظیم کرده باشید. در واقع باید تصمیم بگیرید که چه مقدار پس انداز دارید و چه میزانی می‌توانید از کمک‌های خانواده‌های خود بهره‌مند شوید. در این مورد می‌توانید نشست‌هایی را با اعضای خانواده ترتیب داده و با در نظر گرفتن تمام فرصت‌های مالی که پیش‌رو دارید بودجه برگزاری مراسم را تعیین کنید.

8. لیست میهمانان را با دقت تهیه کنید

ساده‌ترین راه برای کاهش هزینه‌های عروسی هرس کردن لیست میهمانان است. بهتر است برای کاهش هزینه‌های خود، دوستان و اقوام نزدیک و افرادی را که با آنها روابط صمیمانه و خانوادگی دارید به میهمانی عروسی خود دعوت کنید. خود را ملزم نکنید همه لیستی را که والدین در اختیارتان قرار می‌دهند دعوت کنید، هنگامی که شما نام میهمان خود را هم نمی‌دانید چرا باید آنها را دعوت کنید؟

9. امانت بگیرید

اگر نمی‌توانید چیزی را بخرید بهتر است آن را امانت بگیرید. گاهی اوقات خرید لباس عروس، وسایل و ملزومات پذیرایی و سایر وسایل پر زرق وبرق و تجملاتی بسیار پرهزینه هستند. به‌طور مثال امانت گرفتن لباسی که تنها یک شب می‌پوشید در کاهش هزینه‌ها کمک بسیاری می‌کند.

10. خلاقانه انتخاب کنید

با کمی تخیل و نگاه خلاقانه می‌توانید فضاهای زیبایی را برای عروسی خود تدارک ببینید. برگزاری مراسم در یک سالن تجملاتی هزینه‌های گزافی را بر دوش شما خواهدگذاشت. اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت پارکینگ یا طبقه‌ای از خانه خود را برای یک مراسم دلنشین آماده کنید. با استفاده از ذوق هنری خود فضاهای یکنواخت و خسته‌کننده را به یک فضای صمیمانه تبدیل کنید.

11. از تخفیفات لحظه آخری غافل نشوید

یک رزرو زود هنگام می‌تواند در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر باشد. اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید می‌توانید خیلی زودتر از موعد برای آرایشگاه عروس و داماد، آتلیه و حتی سفر ماه عسل خود اقدام کنید و از تخفیفاتی که به منظور رزرو در نظر گرفته شده است استفاده کنید. با این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد، بلکه استرس تدارک مراسم عروسی را کم می‌کنید.

منبع: www.weddingideasmag.com