بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات در حالی برگزار می‌شود که امسال نیز معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با اسپانسرینگ برندها در این نمایشگاه مخالفت کرده است. پیش از این و در دوره‌های گذشته بسیاری از برندهای مختلف ازجمله بانک‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و شهرداری تهران پیشنهادهایی برای اسپانسرینگ نمایشگاه مطبوعات داشته‌اند اما ستاد برگزاری نمایشگاه با همه این پیشنهادها مخالفت کرده و ظاهرا با وجود ضرر ده بودن برگزاری آن، در این دوره نیز بدون اسپانسر به‌کار خود ادامه داده است.

ستاد برگزاری نمایشگاه در گزارشی که در پایگاه اینترنتی نمایشگاه مطبوعات منتشر کرده، فهرستی از هزینه‌ها و درآمدهای نمایشگاه را ارائه کرده که در نوع خود می‌تواند قابل بررسی و تحقیق باشد. نکته آن است که تنها محل درآمد نمایشگاه، اجاره غرفه‌ها به رسانه‌ها و موسسه‌های رسانه‌ای است. محوطه مفید شبستان مصلی که به بیش از ۹۵۰ رسانه و مرکز رسانه‌ای اجاره داده شده چیزی حدود ۱۴ هزار مترمربع است. برآوردها نشان می‌دهد که میانگین اجاره هر متر غرفه با تخفیف ۶۰ درصدی در این نمایشگاه نیز در حدود ۵۰ هزار تومان است که مجموعا و به‌طور خالص می‌تواند ۷۰۰ میلیون تومان برای ستاد برگزاری درآمد داشته باشد. اما نکته ‌آن است که بسیاری از غرفه‌ها از جمله غرفه مربوط به اداره‌های ارشاد استان‌ها، غرفه خبرگزاری دفاع مقدس و.... با تخفیف یا به صورت رایگان در اختیار قرار می‌گیرد و طبیعتا درآمدی از آن به دست نمی‌آید.

دخل و خرج رسمی نمایشگاه مطبوعات

سال گذشته مجموع هزینه‌های انجام شده برای برپایی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، دو میلیارد و ٧٧٠میلیون تومان و درآمد حاصل از اجاره غرفه‌های نمایشگاه نیز ٦٤٠ میلیون تومان اعلام شد. این در حالی است که هزینه بیستمین نمایشگاه مطبوعات(سال ١٣٩٣)، دو میلیارد و ٣٩٤ میلیون و ٦٠٠هزار تومان و درآمد حاصل از اجاره غرفه‌های نمایشگاه نیز ٥٦٦ میلیون تومان اعلام شد؛ همچنین هزینه نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات (سال١٣٩١) پنج میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان اعلام شده که ٢٨٥ میلیون نیز به عنوان درآمد اجاره بهای غرفه‌ها ثبت شده است. تلاش برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها به صورت پلکانی و قطره چکانی در دو، ‌سه سال اخیر موجب شده است تا ثبات نسبی در بازار هزینه‌ها و درآمدهای غرفه‌ها ایجاد شود.

تخفیف در پرهزینه‌ترین بخش

اما یکی از مهمترین مخارج هرساله نمایشگاه اجاره بهای مصلی برای مدت برگزاری است. همزمان با برگزاری نمایشگاه اعلام شد که مدیریت مصلای تهران بابت اجاره این مکان برای نمایشگاه بیست و یکم مطبوعات ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده بود که این مجموعه امسال با تخفیفی قابل توجه ۳۰۰ میلیون تومان اخذ کرده است. مهران عباسی انارکی قائم‌مقام بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره میزان اجاره محل برگزاری این نمایشگاه که از سوی مسوولان مصلی در اختیار برگزارکنندگان قرار گرفته است، گفت: مجموعه مصلای بزرگ امام خمینی (ره) سال گذشته برای دوره بیست و یکم نمایشگاه مطبوعات یک میلیارد تومان مطالبه کرده بود که در نهایت با رایزنی‌ها این مبلغ را به ۶۰۰ میلیون تومان تقلیل داد. خوشبختانه امسال هم با حُسن نظر دوستان مصلی، تخفیف قابل توجهی شامل حال نمایشگاه مطبوعات شده و تنها ۳۰۰ میلیون تومان بابت اجاره محل برگزاری، دریافت شده است.

وی خبر خوش دیگر را این‌گونه اعلام کرد: ما با مشارکت رسانه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی، تبلیغات محیطی مربوط به نمایشگاه را انجام دادیم و با توجه به اینکه به دوستان اعلام کردیم و متذکر شدیم که این نمایشگاه یک نمایشگاه تجاری نیست و شرکت‌کنندگان در آن نفع اقتصادی نمی‌برند، کانون‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌هایی داوطلب شدند و با مساعدت آنها هیچ‌گونه مبلغی بابت این کار هزینه نشد و تبلیغات نمایشگاه به صورت رایگان برای این رویداد انجام شده است. این مقام مسوول در برگزاری نمایشگاه مطبوعات همچنین از افزایش ۳۰ درصدی تقاضا از سوی رسانه‌ها برای شرکت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات خبر داد و گفت: درحالی‌که در روزهای اول ۹۰۰ رسانه برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کرده بودند، این تعداد در روزهای اولیه هم افزایش یافت و به حدود ۹۵۰ رسانه رسید که در حدود ۶۲۰ تا ۶۳۰ غرفه جانمایی شده‌اند. به نظر می‌رسد که مخارج امسال نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد. امسال رقم هزینه‌ها به احتمال بسیار چیزی در حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان باشد. بر همین اساس با احتساب درآمد ۷۰۰ میلیونی از محل اجاره غرفه‌ها می‌توان گفت که نمایشگاه امسال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خرج روی دست وزارت ارشاد گذاشته است که در مقایسه با سال گذشته نشاندهنده حدود نیم میلیارد تومان صرفه جویی است.

نگاهی به دخل و خرج نمایشگاه