پنج‌شنبه هفته گذشته دو اتفاق مهم پسا برجامی در صنعت خودروی کشور به وقوع پیوست؛ یکی از این اتفاقات امضای توافق‌نامه سیتروئن و شرکت سایپا برای تولید محصول مشترک بود به‌طوری که این شرکت فرانسوی با خرید ۵۰ درصد سهام سایپای کاشان به نوعی اولین سهامدار یک شرکت خودروساز ایرانی شد.بر این اساس پژو سیتروئن قرارداد اولیه‌ای را با شرکت خودروسازی سایپا برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۳۰ میلیون دلاری) برای توسعه و تولید ۳ مدل سیتروئن از طریق یک سرمایه‌گذاری مشترک جدید منعقد کرد.همچنین طبق اظهارات مدیرعامل سایپا در مراسم امضای این توافق‌نامه نخستین خودروهای مونتاژ در سال ۲۰۱۸ در واحد صنعتی کاشان تولید می‌شود و قرار است سالانه ۱۵۰ هزار خودرو طی ۵ سال ساخته شود.در این بین هر چند نامی از خودروهای تولیدی این دو شرکت عنوان نشده اما برخی از سیتروئن c۴ به‌عنوان اولین محصول مشترک نام می‌برند. اما در همان روز مجمع عمومی ایران خودرو نیز برگزار شد. هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم از روند مذاکرات با شرکت‌هایی همچون سوزوکی، داتسون و رنو خبر داد و حتی محصولات تولیدی این شرکت‌ها را نیز نام برد. حال به معرفی خودروهایی خواهیم پرداخت که طبق اظهارات دو مدیرعامل ایران خودرو و سایپا قرار است تا سال ۲۰۱۸ وارد بازار ایران شود.

سوزوکی بالنو

شرکت سوزوکی ژاپن پیش از این با خودروی گرند ویتارا در ایران حضور داشت. هر چند بیش از شش‌سال است که از تولید این محصول ژاپنی در ایران می‌گذرد اما پس از برجام ظاهرا سوزوکی حضور فعال‌تری در بازار ایران خواهد داشت. به‌طوری که به گفته مدیرعامل ایران خودرو، این شرکت ژاپنی قرار است به تولید سه محصول سیاز، بالنو و گرند ویتارای جدید در ایران بپردازد. حال به بررسی مشخصات خودروی بالنو خواهیم پرداخت. قابل ذکر است که مشخصات فنی این خودروها از سایت پدال اخذ شده است. بالنو یک هاچ بک جمع و جور است. طول کلی این خودرو ۹/ ۳ متر، عرض آن ۷/ ۱متر است. این ابعاد، بالنو را به‌عنوان یک هاچ‌بک بزرگ در سگمنت B قرار می‌دهد. فاصله بین دو محور کشیده آن نیز منتج به فضای داخلی جادار خواهد شد. تولید این محصول سوزوکی از سال ۲۰۱۵ در هندوستان آغاز شده است. با توجه به اینکه بالنو با محصول قدیمی‌تر سوزوکی یعنی سوئیفت در یک کلاس قرار می‌گیرد، در ابتدای معرفی این خودرو شایعاتی مبنی بر اینکه بالنو جایگزین سوئیفت خواهد شد بالا گرفت؛ اما هم‌اکنون بالنو و سوئیفت در کنار یکدیگر در بازارها حضور دارند و بالنو بازه قیمتی کمی بالاتر از سوئیفت دارد. طبق اطلاعات دریافتی بالنو تنها در کشور هندوستان و از سوی ماروتی سوزوکی بر پایه یک پلتفرم کاملاً جدید و مستقل تولید می‌شود. برای این خودرو سه گزینه پیشرانه در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  • موتور بنزینی سه سیلندر یک لیتری بوسترجت، با تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت.
  • موتور بنزینی چهار سیلندر 2/ 1 لیتری دوال جت با سیستم SHVS (خودروی هوشمند هیبریدی سوزوکی)
  • یک موتور بنزینی چهار سیلندر 2/ 1 لیتری معمولی

همچنین برای نسخه هندی نیز دو گزینه پیشرانه موجود است که عبارتند از:

  • موتور 2/ 1 لیتری چهار سیلندر بنزینی سری K
  • موتور دیزلی 3/ 1 لیتری چهار سیلندر DDIS

حال مشخص نیست که ایران خودرو با کدام پیشرانه قصد تولید این خودرو را دارد.

گرند ویتارای جدید

سوزوکی گرند ویتارا با ورود خود در بازار ایران به تنهایی جور یک شاسی بلند با کیفیت را که مونتاژ داخل هم بود کشید.حال پس از سال‌ها تولید قرار است ایران خودرو ویتارای جدید را تا سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه کند. اما ویتارای جدید با یک پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری و پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزلی قابل سفارش است. در پیشرانه بنزینی به دلیل به حداقل رساندن اصطکاک در بخش‌های مختلف پیشرانه و همچنین کم کردن وزن کلی پیشرانه، در عین حفظ قدرت خروجی بالای موتور (نسبت به حجم پیشرانه) مصرف سوخت نیز تا حد ممکن کاهش یافته است. در هفته‌نامه «ایران خودرو» در مورد ویتارای جدید عنوان شده که این خودرو به لطف استفاده گسترده از فولاد با استحکام بالا در بدنه آن، ملاحظات در نظر گرفته شده برای کاهش وزن خودرو و همچنین بهره‌مندی از سیستم روشن -خاموش خودکار، دارای میزان آلایندگی بسیار پایینی در این کلاس از خودروهاست.

طراحی خارجی و داخلی این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با چهار متر و ۱۷۵ میلی متر، یک متر و ۷۷۵ میلی متر و یک متر و ۶۱۰ میلی‌متر است که در مجموع در مقایسه با نسل پیشین ابعاد آن کوچک‌تر شده است. فاصله بین دو محور ویتارای جدید برابر با دو متر و نیم است و حجم صندوق بار آن نیز برابر با ۳۷۵ لیتر است. همچنین یکی از موارد جالب در مورد نسل جدید ویتارا امکانی است که مسوولان این شرکت برای مشتریان در جهت شخصی‌سازی خودروشان فراهم آورده‌اند، به‌طوری که برای این خودرو امکان سفارش ۱۵ رنگ مختلف بدنه وجود دارد. از جمله دیگر تجهیزات رفاهی و سیستم‌های کمکی و ایمنی به کارگرفته شده در این خودرو می‌توان به سیستم ترمز کمکی بر پایه راداری RBS که می‌تواند خودروهای جلویی را شناسایی کند و در صورت تشخیص احتمال وقوع تصادف ابتدا به راننده هشدار دهد و سپس خودرو را متوقف کند، مجموعه‌ای از کیسه‌های ایمنی هوا در بخش‌های مختلف اتاق، سیستم پیش کشنده و محدودکننده نیرو در کمربندهای ایمنی، کروز کنترل تطبیقی، سقف شیشه ای پانوراما و سیستم صوتی با صفحه نمایش هفت اینچی و قابلیت اتصال گوشی‌های هوشمند اشاره کرد.

سوزوکی سیاز

مدل سیاز از جدیدترین محصولات سوزوکی به شمار می‌آید و از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی در گردونه تولید قرار گرفت. این سدان کوچک با نام ALIVIO در بازار چین ارائه شده و جانشین مدل SX۴ در بازارهای آسیا و آمریکای لاتین و آفریقا شده است. در حال حاضر هم این خودرو تنها در دو نقطه تولید می‌شود؛ یکی از آنها شرکت ماروتی هند است و دیگری چانگان چین. ظاهرا مدل مربوط به کشورمان نیز از معبر هندوستان وارد می‌شود. اما سوزوکی سیاز با دو پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی آن هم در دو تیپ مختلف بوده و هردو نیز ۴ سیلندر هستند. این دو، سری K و G نام دارند، سری K از ۴/ ۱ لیتر حجم برخوردار است و سری G که منحصراً در بازار چین ارائه می‌شود حجمی معادل ۶/ ۱ لیتر دارد. پیشرانه دیزلی آن که ساخت شرکت فیات است نسخه‌ای ۴ سیلندر بوده و از حجمی معادل ۳/ ۱ لیتر بهره می‌برد. نمونه‌ای که قرار است وارد ایران وارد شود از پیشرانه سری K بهره‌مند است.

سوزوکی مدعی است که این خودرو از مصرف سوختی معادل ۵.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت برخوردار است. همچنین حداکثر قدرت این سدان در مدل ۱.۴ لیتری بنزینی به حدود ۹۱ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ می‌رسد و گشتاور آن عدد ۱۳۰ نیوتن‌متر را نشان می‌دهد. قیمت سدان سیاز برای مدل پایه مجهز به گیربکس دستی حدود ۱۱ هزار دلار است و این قیمت در لوکس‌ترین مدل مجهز به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به حدود ۱۵ هزار دلار می‌رسد که با این حساب می‌توان انتظار عرضه این سدان در بازه قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان توسط ایران‌خودرو را داشت.

پژو 208

پژو ۲۰۸ خودرویی است که قرار است به‌عنوان محصول مشترک ایران خودرو و پژو در سال ۲۰۱۸ وارد بازار ایران شود.اما این خودرو که به لحاظ تیپ بدنه در ردیف خودروهای کلاس B است، برای نخستین بار در ماه مارس سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو سوئیس رونمایی شد. البته پیش از آن، نمونه سه درب این خودرو در کارخانه تازه تأسیس پژو در جمهوری اسلواکی تولید شد. پژو ۲۰۸ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون اسلواکی، برزیل، هندوستان و مالزی نیز تولید می‌شود و تمامی نمونه‌های وارد شده به امارات از سایت فرانسوی این شرکت روانه این بازار شدند. حجم موتور این خودرو ۱۵۹۸ سی‌سی است، این در شرایطی است که توان آن ۱۲۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۶ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت است.

پژو 301

پژو ۳۰۱ اولین بار در سال ۲۰۱۲ به دنیا معرفی شد و یک خودروی خانوادگی جمع و جور شبیه ۴۰۵ است. خودروی پژو ۳۰۱ یک خودروی ارزان قیمت است که به منظور تسخیر بازارهای اروپای شرقی، آسیا و آمریکای جنوبی طراحی شده است و در بازار اروپای غربی و آمریکا حضور ندارد. برای این خودرو سه موتور در نظر گرفته شده است که اولین آن که به احتمال زیاد در بازار ایران نیز از آن استفاده خواهد شد یک موتور ۱۶۰۰ سی سی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار است. به غیر از آن موتور ۱۲۰۰ سی سی با قدرت ۷۵ اسب بخار و موتور دیزلی با توان ۹۵ اسب بخار نیز برای آن در نظر گرفته شده است که بعید است در بازار ایران از این دو موتور استفاده شود. این خودرو از امکانات ایمنی ABS وEPS و کیسه هوا و سیستم کمک پارک عقب بهره خواهد برد. خودروی تولید شده در ایران اگر از موتور ۱۶۰۰ سی سی بنزینی بهره ببرد ۱۱۵ اسب بخار قدرت خواهد داشت که بیش از قدرت موتورهای پژو در ایران و همسان با موتور EF۷ (مشهور به موتور ملی) است. حداکثر سرعت این اتومبیل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۰ ثانیه است که این شتاب بهتر از پژو پارس و انواع سمند است. مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر ۸/ ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در بیرون از شهر ۵/ ۵ لیتر در هر صد کیلومتر و در حالت متوسط ۶/ ۶ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که نسبت به خودرو‌های تولید شده در ایران و با توجه به قدرتی که موتور آن تولید می‌کند مناسب است اما ایده آل نیست. قیمت این خودرو در بازارهای جهانی ۱۰۰۰۰ یورو است و بنا به گفته مسوولان ایران خودرو قیمت این خودرو در ایران بالای ۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

پژو 2008

پژو ۲۰۰۸ یک کراس اوور است که هم اکنون با قیمت مناسبی به بازارها عرضه می‌شود. ۲۰۰۸ در فرانسه طراحی و ساخته شده و این تنها ماشین کراس اوور کاملاً اروپایی است. در سایت پدال در مورد خودروی پژو ۲۰۰۸ آمده است که در این خودرو به جزئیات بیرون و داخل خودرو توجه ویژه‌ای شده است. برای مثال ترمزدستی به‌جای طراحی قدیمی که مانند اهرم بود بیشتر شبیه دسته سرعت هواپیما طراحی شده که بسیار خوش‌دست بوده و ریزبینی غیرقابل انتظاری از فرانسوی‌ها را نشان می‌دهد. برای یک خانواده کوچک، ۲۰۰۸ اندازه ‌ایده‌آلی دارد. فضای ۴۱۰ لیتری درون خودرو برای صندلی کودک و خرید روزانه کاملا مناسب است. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری با جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک و شتاب ۰-۱۰۰ در ۱۱.۲ ثانیه تعریف شده است. اماحجم موتوراین خودرو ۱۶۰۰ سی‌سی و حداکثر قدرت آن ۱۲۰ اسب بخار است، حداکثر سرعت نیز ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت (۱۹۰ اتوماتیک) پیش‌بینی می‌شود.

سیتروئن C4

پنج‌شنبه گذشته در حالی توافق‌نامه سایپا و شرکت سیتروئن به امضا رسید که در جریان برگذاری این مراسم نامی از خودروی مشترک دو شرکت اعلام نشد، با این حال بسیاری از منابع موثق، الیزه یا سیتروئن C۴ را محصول نهایی این شرکت می‌دانند. این خودرو در اصل سی - الیز نام دارد و همزاد پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود. سیتروئن سی - الیز (C-ELYSEE) برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم گذاشته شد. خودروی مذکور در حال حاضر تنها در دو شرکت ویگو (VIGO) اسپانیا و دانگ فنگ چین تولید می‌شود. تمامی نسخه‌های صادره به بازار امارات هم ساخت کشور اسپانیا هستند.در حال حاضر، سیتروئن سی - الیز با چند پیشرانه متفاوت به بازار عرضه می‌شود که دوتای آنها از انواع بنزینی و دیگری هم نسخه‌ای دیزلی است. پیشرانه‌های بنزینی از حجمی معادل ۲/ ۱ و ۶/ ۱ برخوردار و خروجی توان آنها نیز به ترتیب معادل ۷۲ و ۱۱۵ اسب‌بخار است. سیتروئن سی الیز خودرویی در سگمنت C به شمار می‌آید. با توجه به مشخصاتی همچون ظرفیت پنج نفره اتاق، گنجایش ۵۰۷ لیتری صندوق بار و نیز مصرف شناور ۷.۸ لیتری در هر صد کیلومتر مسافت، سیتروئن سی - الیز مدل ۲۰۱۵ را می‌توان رقیب لایق و شایسته‌ای برای خودروهایی همانند کیا سراتو و فورد فوکوس خواند. حجم موتور این خودرو: ۱۵۸۷ سی‌سی، توان: ۱۱۵ اسب‌بخار در ۶۰۵۰ دور در دقیقه، گشتاور: ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه، شتاب صفر تا صد: ۱۰.۸ ثانیه، حداکثر سرعت: ۱۸۸ الی ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۶ لیتر و ۶.۸ لیتر (گیربکس دستی) نوع جعبه‌دنده: ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته خودکار (تیپ ترونیک) است.