دو سناریو از هزینه‌های سال آینده تهران
گروه مسکن: چراغ سبز شورای‌شهر تهران که طی این سال‌ها برای تصویب متمم‌هایی که شهرداری در نیمه‌دوم هر سال ارائه می‌کرد تا بتواند افزایش درآمد‌های خود را - بیش‌از سقف مصوب بودجه‌ سالانه- از طریق ایجاد یکسری محل‌های هزینه‌ای موجه کند یا به تعبیر دیگر اضافه درآمدهای خود را قانونی کند، هنوز برای سال 93در صحن پارلمان محلی پایتخت روشن نشده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شهرداری تهران برخلاف سال‌های گذشته که در اوایل فصل زمستان به‌دلیل تحقق درآمدها بیش از سقف پیش‌بینی شده در بودجه سالانه به ارائه متمم بودجه به‌منظور کسب مجوز برای اضافه هزینه‌های خود اقدام می‌کرد؛ تاکنون امسال برای ارائه متمم بودجه 93 اقدامی نکرده است. برخی از کارشناسان شهری می‌گویند ممکن است این عدم تمایل به معنای بروز آثار منفی رکود ساخت وساز بر بودجه شهرداری تهران و ناکامی در تحقق درآمد اضافه‌تر از سقف بودجه 15 هزار و 845 میلیارد تومانی امسال باشد. علاوه‌بر این شهرداری تهران در روزهای آتی موظف به ارائه لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 به پارلمان محلی پایتخت نیز است. از سال گذشته شورای شهر تهران با تصویب احکام درآمدی در لایحه برنامه پنج ساله شهرداری، منابع مالی مجاز برای اداره شهر تهران را بدون ملاحظه‌هایی که هم‌اکنون نسبت به وضعیت شهرسازی و کسب درآمدهای شهرداری مطرح است، تعیین و تصویب کرد. براساس برنامه پنج ساله دوم، شهرداری تهران در فاصله سال‌های 93 تا 97 اجازه دارد در مجموع 102 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، طوری که 15 هزار میلیارد تومان آن برای سال جاری تعیین شده و در سال‌های بعد بین 8 تا حداکثر 12 درصد به سقف بودجه افزوده می‌شود. تعیین نرخ رشد 12درصدی برای بودجه‌ سالانه شهرداری ‌تهران با توجه به تورم بالای 20درصد در کل‌ کشور و قطعا بیش از آن در تهران- نشان می‌دهد آنچه در قالب منابع ‌درآمدی در برنامه پنج ساله گنجانده شده کف‌ درآمدهای قابل ‌وصول محسوب می‌شود. برمبنای این برنامه سقف پیش‌بینی شده برای بودجه سال آینده در برنامه پنج ساله شهرداری تهران 17 هزار و 900 میلیارد تومان است. اما هم‌اکنون برای تایید این رقم در شورای شهر تهران دو دیدگاه به وجود آمده است.
برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند شهرداری تهران باید سقف بودجه سال آینده خود را رقم پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله شهرداری تهران قرار دهد. با این حال برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران با لحاظ پارامترهایی همچون احتمال ادامه رکود مسکن، کمبود منابع مالی دولت، احتمال تصویب لایحه درآمدهای پایدار و... معتقدند: رقم بودجه سال ۹۴ نیز باید در حدود بودجه سال جاری شهرداری تعیین شود تا از این طریق شهرداری تهران بتواند در دخل و خرج خود الگوی اقتصاد مقاومتی را رعایت کند.سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح این دو دیدگاه در خصوص نحوه تنظیم بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران عنوان کرده یکی از دیدگاه‌ها این است که رقم بودجه سال آینده شهرداری تهران براساس برنامه پنج ساله به تصویب برسد و دیدگاه دیگر آن است که با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کلان کشور، سقف اعتبارات پروژه‌های عمرانی حفظ شود و در سایر ردیف‌ها یا افزایش نداشته یا محدودیت‌هایی ایجاد شود. رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که اولویت‌های بودجه در سال ۹۴ تکمیل خطوط باقیمانده مترو است.
سوال از آقای شهردار
اما رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران یکی از اعضایی است که نه تنها افزایش رقم بودجه شهرداری تهران در سال ۹۴ را نسبت به سال جاری مناسب نمی‌داند بلکه معتقد است سقف بودجه سال ۹۴ شهر تهران باید حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال جاری کاهش یابد.او درباره احتمال ارائه شدن یا نشدن متمم بودجه ۹۳ به «دنیای اقتصاد» گفت: متمم بودجه وقتی ارائه می‌شود که دستگاه‌های اجرایی از سقف بودجه پیش‌بینی شده فراتر روند و برای آنکه بتواند جلوه‌های قانونی را برای هزینه کرد منابع خود فراهم کنند متمم بودجه ارائه می‌کند.
او ادامه داد: حسب اطلاعاتی که من دارم به نظر می‌رسد 100 درصد بودجه پیش‌بینی شده برای سال 93 در حال تحقق است و این احتمال وجود دارد که در روزهای پایان یسال شهرداری ملزم به ارائه متمم شود. از این رو شهرداری در حال ایجاد فضایی برای تهیه متمم و ارسال آن به شورای شهر تهران است.این عضو شورای شهر تهران درباره رقم احتمالی بودجه 94 شهرداری تهران اظهار کرد: ببینید اگر این پیش فرض را داشته باشیم که شرایط اقتصادی سال 94 مشابه سال جاری پیش رود یعنی وضعیت بدتر نشود در این شرایط بازهم بودجه سال جاری این ظرفیت را دارد که حداقل 10 درصد نسبت به سال 93 کمتر باشد.او با بیان اینکه شورای شهر چندان به دنبال ایجاد محدودیت برای شهرداری نیست، تاکید کرد: ولی به نظر می‌رسد 10 درصد کاهش نسبت به سال 93 و با احتساب تورمی که در سال 94 خواهیم داشت باز هم پاسخگوی نیازهای شهر تهران خواهد بود و می‌شود شهر تهران را با همین کیفیت فعلی مدیریت کرد؛ بدون آنکه خللی در خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، ایجاد شود.
حافظی با طرح این سوال که آقای شهردار جایگاه اقتصاد مقاومتی در مجموعه شما کجاست؟ گفت: نباید فقط شعار دهیم باید در عمل هم نشان دهیم اقتصاد مقاومتی در چارچوب‌های فکری ما اهمیت دارد و در عمل به آن توجه می‌کنیم. علاوه‌بر این کاهش ریخت و پاش‌ها و منابعی که هدر می‌رود هم باید یکی از سیاست‌های اصلی در بودجه سال ۹۴ باشد از این منظر می‌توان حداقل با ۱۰ درصد کاهش شهر را با همین کیفیت اداره کرد.او اضافه کرد: هر چند من اعتقاد دارم اگر این کاهش را تا سطح ۲۵ درصد هم اعمال کنیم می‌توان شهر را با همین کیفیت اداره کرد.در این میان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران «واقعی» بسته شدن بودجه سال جاری را یکی از دلایل عدم ارائه متمم بودجه تاکنون عنوان کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: ممکن است شهرداری تهران امسال به اصلاحیه بودجه نیاز داشته باشد به این معنی که ممکن است شهرداری نیاز به مجوزی از شورا داشته باشد که منابع تعیین در یک ردیف بودجه‌ای را در جای دیگر هزینه کند.
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید براینکه بودجه سال 93 شهرداری تهران به شکل واقعی بسته شد، اظهار کرد: پیش از این در سال‌های گذشته بودجه شهرداری تهران به شکل کاملا انقباضی بسته می‌شد وقتی شهرداری اضافه درآمد داشت از شورا مجوز متمم بودجه دریافت می‌کرد اما امسال بودجه به شکل واقعی دیده شد که نیازی به دوباره کاری و دریافت متمم وجود نداشته باشد.