گام بلند برای تولید پایدار

دنیای اقتصاد- با بهره‌برداری از دومین واحد فولادسازی مجتمع که ظرف روزهای آینده آغاز می‌شود، ظرفیت مجتمع فولاد خراسان به یک‌ونیم میلیون تن می‌رسد و این مجتمع عملا به جمع معدود تولیدکنندگان میلیونی فولاد خام کشور می‌پیوندد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فولاد خراسان، به عنوان قطب سوم فولاد کشور، هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت تولید خود را تا ۲.۵ میلیون تن محصول نهایی آماده کرده است.

تکمیل و توازن زنجیره تولید به زودی اتفاق می‌افتد

معاون طرح و توسعه مجتمع فولاد خراسان با بیان اینکه بهره‌برداری از طرح فولادسازی شماره دو، ۷۲۰هزارتن به ظرفیت تولید فولاد خام شرکت اضافه می‌کند، تشریح کرد: فولاد خراسان در سال‌های اخیر و در جریان اجرای طرح‌های توسعه دو هدف مهم را دنبال کرده است این دو هدف شامل «تکمیل» زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی و «توازن» زنجیره تولید در این مجتمع است. اسحاقیان در خصوص توازن زنجیره تولید در فولاد خراسان تشریح کرد: تولید شرکت در حال حاضر از کارخانه احیای مستقیم آغاز می‌شود و در مجتمع دو مدول احیا مستقیم، هریک به ظرفیت ۸۰۰هزارتن در سال مشغول فراوری و احیای گندله سنگ آهن هستند. فراورده احیا مستقیم خوراک اصلی واحدهای فولادسازی شرکت است که واحد شماره ۱ آن قابلیت تولید سالانه ۷۲۰هزار تن شمش خام فولاد را دارد و با بهره‌برداری از فاز ۲ فولادسازی، ۷۲۰ هزار تن دیگر به ظرفیت تولید فولاد خام شرکت افزوده می‌شود و به این ترتیب توازن زنجیره تولید میان واحدهای احیا و فولادسازی شرکت تحقق می‌یابد.

وی افزود: در بحث تکمیل زنجیره تولید باید بگوییم که با تکمیل و بهره‌برداری از طرح گندله‌سازی به ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن، که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، زنجیره تولید در داخل سایت فولاد خراسان کامل می‌شود و اتصال به معدن و کارخانه کنسانتره (که در حال حاضر در سنگان برای آن سرمایه‌گذاری شده است.) محقق می‌شود. معاون طرح و توسعه شرکت خاطرنشان کرد: از مهمترین مزایای ایجاد توازن و تکمیل زنجیره تولید می‌توان به کاهش هزینه تمام شده محصول نهایی، افزایش ارزش افزوده تولید در شرکت، افزایش میزان اشتغال و پایدار شدن تولید و توسعه در مجتمع اشاره کرد.

اثبات توان داخلی برای کارهای بزرگ

اسحاقیان با بیان این که برای تکمیل طرح های توسعه گندله سازی و فولادسازی شماره۲ و واحدهای جانبی حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری اتفاق افتاده است افزود: کارخانه فولادسازی شماره۲ که برای آن ۷۰۰ میلیاردتومان سرمایه گذاری صورت گرفته است، در مرحله نهایی و آماده بهره‌برداری است و پیش‌بینی ما این است که واحد گندله‌سازی فولاد خراسان هم در بهار آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. معاون طرح و توسعه مجتمع فولاد خراسان یکی از کارهای مهم انجام شده برای اجرای طرحهای توسعه فولاد خراسان را، فراهم آوردن زیرساختهای توسعه عنوان و اظهار کرد: مشارکت در اجرای سد بار برای تامین آب مورد نیاز با شرکت آب منطقه‌ای خراسان و احداث خط دوم انتقال برق ۴۰۰ کیلوولت از نیروگاه نیشابور از مهمترین زیرساختهای فراهم شده در مجتمع فولاد خراسان است و خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم که با اقدامات صورت گرفته، زیرساختهای لازم حتی برای افزایش ظرفیت تولید تا دو و نیم میلیون تن نیز در مجتمع فولاد خراسان ایجاد شده است. اسحاقیان با بیان اینکه یکی از مهمترین مزایای اجرای این طرحها به ویژه در پیوند با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سنگان برای ایجاد کارخانه کنسانتره، ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای بهره‌برداری از منابع منطقه و نیز کاهش هزینه نهایی تولید است، افزود: آخرین گام از تکمیل زنجیره تولید در نیشابور و در داخل سایت فولاد خراسان کارخانه گندله‌سازی است که امیدواریم ظرف ماه‌های آتی به ثمر برسد و فولاد خراسان و مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.