تجربه موفق مشارکت بخش خصوصی
دنیای اقتصاد: مهرداد هوایی سرمایه گذار سایت گردشگری واحه در دل کویر ورزنه است. حضور او به عنوان سرمایه گذار در پروژه مشارکتی با شهرداری اصفهان در طراحی و اجرای ایستگاههای B.R.T تجربه موفق حضور یک سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل شهری اصفهان است.

مجری و سرمایه گذار پروژه خط سوم B.R.T در گفتگو با دنیای اقتصاد در مورد این پروژه گفت: با سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری اصفهان مقدمات ساخت و طراحی ایستگاه های خط سوم بی. آر. تی(از میدان احمد آباد تا دانشگاه خوراسگان) با زیر بنایی به متراژ دو هزار و 600 متر مربع آغاز شد. وی ادامه داد: در فاز فعلی مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان سرمایه آورده شده که این مبلغ تا سقف پنج میلیارد تومان در توسعه فازهای بعدی قابل افزایش است.
این سرمایه گذار بخش خصوصی با اشاره به طراحی و ساخت ایستگاه های بی. آر. تی در اصفهان ادامه داد: در تلاش هستیم تا با ساخت این ایستگاه ها کمترین آسیب به درختان و فضای سبز را داشته باشیم و ضمن رفع مشکلاتی که در سایر ایستگاه های بی. آر. تی بوده ایستگاه هایی با ظاهری کمی متفاوت و سازگار با محیط زیست را بنا کنیم.

وی در مورد نحوه سرمایه گذاری و سهم آورده هر طرف بیان داشت: سرمایه گذاری و هزینه ساخت ایستگاه های بی. آر. تی توسط مجموعه کاغذ سفید انجام می شود و در زمان بهره برداری شهرداری فضای تبلیغاتی این ایستگاه ها را در اختیار این مجموعه قرار می دهد.

مدیر کانون تبلیغاتی کاغذ سفید، افزود: بهره برداری ایستگاه های بی. آر. تی در خط سوم در بهمن ماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. وی اداره ی هر شهری تنها با بودجه شهرداری را غیر ممکن دانست و تاکید کرد: نه تنها در اصفهان بلکه در کل کشور و دنیا اینکه تنها با بودجه شهرداری بتوان اداره امور یک شهر را در دست گرفت غیر ممکن است و در همین جا مشارکت و دخالت سرمایه گذاران بخش خصوصی نیازی است که به خوبی احساس می شود.

این سرمایه گذار بخش خصوصی توجه شهرداری اصفهان به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در امور مختلف شهری را ارزنده ارزیابی کرد و یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که مشارکت تنها با پشت تریبون رفتن و تبادل چند برگه کاغذ فی مابین طرفین نیست و باید به صحبتها پایبند باشیم. وی اضافه کرد: باید دست از شعار برداریم و در عمل نیز نشان دهیم که به سرمایه گذار و فکر و ایده های آنها احتیاج داریم.

هوایی با اشاره به تفکرات قدیمی که در بدنه مدیریتی شهرداری حاکم بود، اظهار داشت: با روی کار آمدن شهردار جدید امیدواریم که این نوع تفکرات برداشته شود و به سرمایه گذار و نیاز آنها اهمیت داده شود. وی به عنوان یک سرمایه گذار که ۱۵ سال است با شهرداری در بحث سرمایه گذاری مشارکت می کند، تاکید کرد: شهردار جدید با گستراندن فرش قرمز برای سرمایه گذاران وارد سیستم مدیریتی شهر و جلب نظر سرمایه گذاران شد، اما باید توجه داشته باشند که فرش قرمز پهن کردن نیاز به بسترهایی دارد که با شتاب و دعوت عجولانه از سرمایه گذار برای قدم گذاشتن بر روی آن امکان پذیر نخواهد بود.

برخورد صحیح با سرمایه گذار و جلب اعتماد وی برای بازگشت سرمایه و نحوه درست و اصولی مشارکت از جمله مواردی است که در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی شهرداری باید به آن توجه شود. وی سرمایه؛ سرمایه گذاران را پول بادآورده ای که به راحتی قابل گذشت باشد، ندانست و خاطر نشان کرد: زمانی که سرمایه گذار، سرمایه شخصی خود را در چنین پروژه هایی بکار می گمارد، نیاز به حمایت دارد و امنیت حضور و سرمایه وی باید تامین گردد.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که پس از اتمام پروژه، شهرداری دیگر پاسخگوی سرمایه گذار و سود و زیان های آن نباشد.
شهرداری باید این واهمه را از فکر سرمایه گذاران و مشارکت کنندکان دور کند.