سربازان قلم به دست

شاید تا همین ۲۰ سال قبل حوزه بندی خبرنگاران و روزنامه نگاران در رسانه ها، محلی از اعراب نداشت و آنها که دستی بر قلم داشتند در هر حوزه که توانمند بودند و دستشان بر کاغذ می چرخید، قلم فرسایی می کردند و دست بر قضا مطالب مختلف و جذابی هم به خوانندگان خود تحویل می دادند. خبرنگاری که امروز در مورد فعالیت های ورزشی یادداشت تحویل سردبیر روزنامه و یا هفته نامه می داد فردا به سراغ سوژه های اجتماعی و یا اقتصادی می رفت و بسته به توانایی های خود در آن حوزه ها هم گزارش تهیه می کرد تا یک تنه بتواند چرخ تحریریه را بچرخاند و امرار معاش کند.

حوزه بندی در رسانه

اما به مرور زمان و با پیشرفت روز به روز رسانه ها که باعث شد حتی خود آنها هم از حالت عمومی در آیند و در یک حوزه خاص فعالیت کنند؛ راه وروش روزنامه نگاری قدیمی هم فرق کرد و این بار حوزه بندی خبرنگاران در ساختارهای مختلف شکل گرفت تا هر خبرنگار به واسطه نیاز مخاطب بتواند با افزایش اطلاعات خود و کار در یک حوزه خاص خوراک خبری بهتری به مخاطبان ارائه دهد. از همین رو کم کم علم روزنامه نگاری از حالت کلی و ابتدایی خود در آمد و حتی در همان حوزه خاص باز دسته بندی هایی شکل گرفت تا تفکیک وظایف بتواند رسانه های مکتوب و مجازی را به مسیری ببرد که خروجی آن به عنوان یک مطلب اختصاصی و البته مغزدار و بدون سرسری انگاری پیش روی مخاطب قرار گیرد. در این شرایط باید حوزه ورزش را از آن دست موضوعاتی دانست که از همان سالها همواره مورد توجه عامه مردم جامعه قرار داشت و حداقل بسیاری از اصطلاحات این حوزه برای مردم عادی قابل درک بود. البته ورزش در حالی بخش زیادی از جامعه را درگیر خود کرده است که باز در این حوزه هم دسته بندی های مختلف وجود دارد که رشته هایی مثل فوتبال را از ورزشهای بدون توپ و حتی تور جداکرده است و یک خبرنگار و حتی یک عکاس فقط و فقط در یک حوزه خاص و مربوط به خود اطلاعات تخصصی کسب می کند و در کنار آن بهترین آمار را هم به مخاطبان ارائه می‌دهد.

رشد رسانه های ورزشی

اولین روزنامه ورزشی ایران در اردیبهشت ماه سال ۷۳ با نام ابرار ورزشی بر روی کیوسک های مطبوعاتی قرار گرفت تا اتفاق جدید در حوزه روزنامه نگاری ورزشی رقم بخورد وبعد از آن به مرور روزنامه های ورزشی دیگری مثل خبر ورزشی، گل و جهان فوتبال هم به این چرخه اضافه شدند و این روند تا به امروز ادامه دارد که بیش از ۱۰ روزنامه ورزشی به صورت روزانه اخبار حوزه ورزش را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. در کنار این رسانه های کاغذی باید به تقویت سایت ها و خبرگزاری ها هم اشاره کرد که با تفکیک این حوزه، کم کم از سایه رسانه های کاغذی خارج شدند و امروز تبدیل به رسانه های حاضر در خط اول جبهه اطلاع رسانی ورزشی شده اند. در کنار این رسانه ها باید به نرم افزارهای فضای مجازی هم اشاره کرد که پیام رسان تلگرام در راس آنها به رقیب اصلی رسانه ها تبدیل شده که خود به نوعی یک ابر رسانه است و تمامی اخبار قابل چاپ برای رسانه های مکتوب را در روز قبل می سوزاند.

ورزشی نگاری در اصفهان

در این بین بایداشاره ای هم به ساختار ورزش در استان اصفهان کرد که در اوایل دهه هفتاد تا به امروز تبدیل به یکی از قطب های اصلی ورزش ایران شده و قدرت گرفتن دو باشگاه بزرگ اصفهانی یعنی سپاهان و ذوب آهن علاقمندان به این حوزه را تشنه دسترسی به اطلاعات ورزشی ساخته است. موفقیت هایی که در این چند سال اخیر نصیب ورزش اصفهان و به خصوص فوتبال اصفهان شده به جز بحث سخت افزاری و نرم افزاری باشگاه های ورزشی که نقش پررنگی در این مسئله داشته اند با همکاری رسانه های اصفهانی همراه بوده که به مانند یک سرباز در خط مقدم برای موفقیت ورزش استان و شهرشان جنگیده اند و با ارائه پیشنهادها و نظرات مختلف، یک کاتالیزور مناسب برای رشد و پیشرفت تیم های ورزشی اصفهان بوده اند. رقابت شانه به شانه و نفس گیر تیم های ورزشی اصفهان با تیم های ورزشی پایتخت که در حوزه فوتبال نمود بیشتری داشته باعث شده تا جو غالب رسانه های ورزشی کشوری که اکثرا از ارایه رنگی و دو قطبی برخوردار هستند به سمت و سوی طرفداری از تیم های پرطرفدار برود و این مسئله باعث می شود تا اخبار تیم های شهرستانی و به خصوص اصفهانی ها در بسیاری از این رسانه ها زیر تیغ سانسور قرار گیرد. در این شرایط بدون شک اهالی رسانه ورزش اصفهان به عنوان یار سیزدهم بعد از طرفداران فوتبال وارد عمل شده اند و تقریبا می توان گفت در حال حاضر از لحاظ اعتبار و قدرت قلم خبرنگاران و روزنامه نگاران و عکاسان شاغل در حوزه ورزش اصفهان جزو توانمندترین افراد در قشر خود هستند که در رسانه های مختلف استان چه در فضای مکتوب و چه در فضای مجازی قلم می زنند.

قشر مظلوم ورزشی نویسان

البته نباید این نکته را فراموش کرد تمامی ارکانی که با این حوزه سروکار دارند جزو مظلوم ترین قشر در حوزه ورزش به حساب می آیند که حداقل از لحاظ درآمدی نسبت به خیلی دیگر از اقشار جامعه شرایط ایده آل و خوبی ندارند و اکثر شاغلان حوزه رسانه یا دارای یک شغل اول هستند و یا تنها به واسطه علاقه خود و عشقی که به حوزه رسانه دارند در این قسمت مشغول به کار هستند. مشکلات و موانع مالی موجود در این حوزه میزان جذب نیروهای جدید و فعال را کاهش داده و بسیاری از نوجوانان علاقمند به این حوزه ترجیح می دهند تا با حضور در مشاغل دیگر حداقل از لحاظ کاری و مالی آینده تضمین شده تری را در پیش روی خود قرار دهند. عدم پرداخت به موقع حق التحریر و عدم وجود قانون های حمایتی در بحث بیمه خبرنگاران که البته در این چند سال اخیر به لطف توجه وزارت ارشاد سروشکل بهتری به خود گرفته رفتار روزنامه نگاری در حوزه ورزش را تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار داده است. ولی سوال اصلی اینجاست که آیا رسانه های ورزشی اصفهان باید به عنوان یک حامی و طرفدار مطلق تنها و تنها به فکر حمایت همه جانبه از تیم های ورزشی خود باشند و یا می توانند با پرداختن به موضوعات دیگر فرصت را برای ایجاد یک فضای انتقادی و البته بدون توهین و افترا فراهم کنند.

شاید در نگاه اول، مخاطب رسانه آن هم در یک استان علاقمند باشد تا محتوای مطالب رسانه های مجازی و مکتوب تنها و تنها در مسیر حمایت از تیم های ورزشی باشد ولی با این حال رسالت رسانه و فعالیت روزنامه نگاری این موضوع را قبول نمی کند و یک روزنامه نگار باید جدا از هر علاقه قلبی و احساسی برای انتشار اخبار و نوشتن یادداشت و تحلیل اقدام کند. البته تا همین چند سال قبل به دلیل مشکلاتی که در مورد چاپ و توزیع رسانه های کاغذی وجود داشت و البته موانعی که بر سر فعالیت در فضای مجازی وجود داشت، رسانه های اصفهان آنچنان در چشم نبودند اما امروز اصفهان با در اختیار داشتن روزنامه های مختلف که اکثریت هم دارای سایتی قوی و به روز در این حوزه هستند روزهای جدیدی را تجربه می کند. از طرف دیگر اکثریت قریب به اتفاق خبرگزاری ها رسمی و معتبر ایران در اصفهان دارای یک لینک استانی هستند و انتشار ویژه نامه‌های هفتگی روزنامه های معتبر و قدرتمند کشوری هم رقابت در فضای رسانه ای اصفهان را بسیار زیاد کرده است و در این میان ورزش هم یک خوراک اصلی و غیر قابل انکار برای رسانه های ورزشی است که باعث می شود مخاطبان استقبال بیشتری از آن رسانه به عمل بیاورند.

طی هر۲۴ ساعت می توان مطالب متنوع و مختلفی را درحوزه ورزش دید که بر روی خروجی روزنامه های مکتوب و مجازی قرار می گیرد و پشتیبانی یک سرویس عکس قدرتمند از آن هم شرایط را به سمت مطرح شدن رسانه های ورزشی اصفهان پیش برده است.شرایط برای کار کردن در حوزه ورزش تقریبا آزاد است و حداقل برخلاف بقیه حوزه ها در مباحث ورزشی خط قرمزهای معمول و رودربایستی های موجود، محلی از اعراب ندارد و عموم رسانه های ورزشی اصفهان هر زمان که صلاح بدانند نسبت به مشکلات موجود در ورزش اصفهان انتقاداتی را مطرح می کنند و البته بازخوردهای قابل قبولی هم از مخاطبان خود می گیرند تا فضای کلی این حوزه مثبت ارزیابی شود.این رفتار همواره با بازخورد مثبت مدیران عامل باشگاه های اصفهانی هم روبرو بوده و مدیرانی مثل محمدرضا ساکت و یا سعید آذری هم بارها به صراحت از نقش رسانه های ورزشی استان در موفقیت تیمهای شان یاد کرده اند. البته هیچ سیستمی بدون اشکال نیست ولی با این حال وجود دو انجمن مستقل برای حمایت از اهالی رسانه های ورزشی هم اتفاق دیگری است که کار در این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است و البته این دو تشکل هم به واسطه مشکلاتی که مخصوص به خودشان بوده در تلاشند تا گامی هرچند کوتاه در راه برطرف کردن مشکلات اهالی رسانه ورزش اصفهان بردارند.