هدف؛ عبور از دیوار چین

کارشناسان صنعت خودرو همواره تلاش کرده‌اند تا نسبت به آینده و وضعیت خودروسازی پیش بینی‌هایی داشته باشند و با در نظر گرفتن وضعیت کنونی و نیازها و قوانین موجود بگویند در چند دهه آینده از نظر خودروسازی، دنیا چه تغییراتی به خود خواهد دید. این موضوع می‌تواند زمینه‌های لازم را برای فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد کند و دولت‌ها می‌توانند با آگاهی از آنچه در آینده نیاز دارند برنامه ریزی‌های خود را جهت دهی کنند.

بر اساس همین بررسی‌ها پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ دو سوم خودروهای موجود در شهرهای ثروتمند و پیشرفته مانند لندن و سنگاپور از نوع خودروهای برقی باشند. این شهرها به علت قوانین سفت و سختی که در رابطه با آلودگی خودروها دارند و همچنین طرح‌های مختلف ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا بیشتر پذیرای خودروهای سبز هستند. در سال ۲۰۳۰ از نظر وضعیت پذیرش خودروهای برقی در میان جامعه به علت وجود زیر ساخت‌های لازم وضعیت کاملا مناسبی وجود دارد و افراد نسبت به عملکرد خودروها اطمینان دارند.

نتایج یک تحقیق انجام شده در این زمینه نشان داده است که اعتماد افراد به خودروهای برقی در حال افزایش است و البته وجود قوانین و مقررات دوستدار محیط زیست به کمک این خودروها خواهد آمد تا با اقبال بیشتری مواجه شوند. برای مثال بر اساس قوانین موجود مقدار مصرف خودروهای بنزینی در آمریکا باید در سال ۲۰۲۵ در هر صد کیلومتر رانندگی معمولی باید ۴/۳ لیتر یا کمتر از آن باشد. ورود بزرگ‌ترین خودرو سازان در این وادی خود عامل مهمی خواهد بود که به رشد این بخش از خودرو‌سازی کمک شایانی می‌کند و آن را پیش می‌برد. خودرو سازان بزرگ به دلیل داشتن توان مالی بالا و شبکه توزیع قوی و همچنین برخوردار بودن از متخصصان و مهندسان خلاق با قدرت بیشتری می‌توانند در تقویت بازار خودروهای برقی فعالیت کنند.

موضوع قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت‌های بزرگ و غول‌های این صنعت برای کاهش قیمت‌های تمام شده خود دست به دامان چین شده‌اند تا خودروهای سبز خود را در این کشور تولید کنند. در همین راستا فولکس واگن اعلام کرده است که خودروهای برقی این شرکت در سال ۲۰۲۵ با خودروهای دیزلی‌اش هم قیمت خواهد بود. از سوی دیگر بنز نیز قصد دارد تا در زیر مجموعه‌ای با نام EQ محصولات برقی خود را بسازد. دولت‌ها در حال افزایش مناطقی هستند که تنها خودروهایی با مقدار کم آلایندگی می‌توانند واردش شوند. هر خودرو شناسنامه مصرف انرژی و تولید آلودگی دارد که با اتکا به آن در شهرهای بزرگ دنیا می‌تواند تردد داشته باشد و وارد این مناطق پاکیزه شود. علاوه بر جغرافیای تولید، از دیگر مواردی که باعث افزایش محبوبیت خودروهای برقی می‌شود کاهش قیمت با استفاده از فناوری ارزان تر است.

فناوری‌های پیشرفته به‌سرعت قیمت خود را از دست می‌دهند و با کاهش شدید مواجه می‌شوند که این موضوع روی قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم می‌گذارد. در سال ۲۰۱۵ قیمت باتری‌های لیتیوم یونی ۶۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع در قیمت یک پک کامل تاثیر بسیار زیادی دارد. در حال حاضر قیمت هر کیلووات ساعت باتری‌های لیتیوم یونی ۳۵۰ دلار هست که این قیمت پیش از این هزار دلار بوده است و پیش بینی می‌شود هر کیلووات تا ۱۰۰ دلار نیز کاهش پیدا کند. خودروهای امروزی از باتری‌های ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوواتی استفاده می‌کنند که دامنه حرکتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری دارند. افزایش حضور خودروهای برقی در خیابان‌های شهرهای شلوغ و البته ثروتمند می‌تواند تهدیدی برای خودروسازان بنزینی باشد؛ چرا که بر اساس پیش بینی‌ها ۶۰ درصد از خودروهای آینده برقی خواهند بود و حضور شرکت‌های تازه تاسیس در این زمینه موضوعی است که می‌تواند بازار خودرو سازان سنتی را تا حدودی تهدید کند هر چند برخی ازکارشناسان معتقدند که شرکت‌های بزرگ با توجه به همان پتانسیل‌هایی که گفته شد می‌توانند همه چیز را به نفع خود تغییر دهند.

همان طور که گفته شد برخی خودرو سازان چشم به جغرافیای آسیای شرق دوخته‌اند و در نظر دارند محصولات ارزان قیمت خود را در این کشور تولید کنند. تولیدخودروهای برقی و ارزان قیمت از جمله استراتژی‌هایی است که شرکتی مانند رنو آن را در دستور کار خود قرار داده است و در نظر دارد تا در چین خودروهای برقی ارزان قیمت تولید کند. خودروهای برقی ارزان قیمت از نظر ابعاد کوچک هستند و برای ترددهای شهری طراحی می‌شوند و دامنه حرکتی آنها برای استفاده در شهر و زندگی شهری کفایت می‌کند. ضمنا طرحی مشابه توسط فولکس واگن در چین پیگیری می‌شود و این غول بزرگ هم قصد دارد تا با قدرت وارد صنعت برقی‌سازی شود. موضوعی که این روزها در رابطه با خودروهای برقی مطرح است اینکه افراد به‌دنبال خودروهای برقی ارزان قیمت هستند اما خودروی برقی ارزان قیمت عملکرد قابل قبولی ندارد و این چالشی است که خودرو سازان باید با آن مواجه شوند و برای حل کردن این مساله سریع‌تر راه حل پیدا کنند.

خودرو سازان اروپایی نسبت به توان تولیدی چینی‌ها اعتماد پیدا کرده‌اند و تلاش برای سرمایه‌گذاری در این خودرو سازها در حال افزایش است. این اقدام رنو و حتی فولکس به این خاطر است که خودروهای برقی گران قیمت در چین طرفدار ندارد و چینی‌ها ترجیح می‌دهند خودروهای برقی ارزان قیمت باشند و اگر بخواهند برای خودرو هزینه کنند ترجیح می‌دهند خودرویی لوکس و ساخت اروپا یا آمریکا را خریداری کنند. به همین خاطر اروپایی‌ها با انتقال فناوری به چین در تلاش هستند هزینه تولید را کاهش دهند و برندهای اروپایی با هزینه کمتری به چینی‌ها که به خودروهای اروپایی علاقه بیشتری دارند فروخته می‌شود.