تولید کالای استاندارد احترام به حقوق شهروندی است

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، خروج از رکود اقتصادی را ایجاد اشتغال از طریق تعاونی‌های تولیدی می‌داند. ویدا سینا که با عنوان «بانوی استاندارد ایران»، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک و یکی از زنان با سابقه کشوردر کارآفرینی است، براین باور است زمانی که مردم به جای دریافت یارانه، سهامدار شرکت‌های تعاونی محلی خود شوند، آن گاه شاهد اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، افزایش امنیت اجتماعی و سرانجام رشد و شکوفایی اقتصاد خواهیم بود.

وی می‌گوید: ماهانه بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه به قشرهای مختلف پرداخت می‌شود در حالی که اگر این مبلغ وارد جریان تولید شود، اقتصاد کشور از رکود خارج خواهد شد. پول نفت باید صرف توسعه زیرساخت‌ها و دانش فنی شود نه مسایل روزمره و پرداخت حقوق کارکنان دولت. همین مساله به تنهایی باعث تشدید رکود در بازار می‌شود. وی بر این باور است زمانی که چرخه اقتصاد از مسیر واقعی خود خارج شود، دور زدن‌های مالیاتی و قاچاق کالا عرصه گسترده‌تری پیدا می‌کنند و صنایع قادر نخواهند بود در رقابت‌های عادلانه نیروی خود را صرف حضور در بازارهای داخلی و خارجی کنند.در این شرایط بنگاه‌های اقتصادی نیز تضعیف شده و قادر نیستند اقتصاد کشور را به حرکت درآورند. سینا که مدیر مسوول نشریه انفورماتیک نیز است، بحث استاندارد را یکی از حلقه‌های رشد اقتصادی دانست و در گفت و گو با دنیای اقتصاد افزود: با افزایش و تنوع در تولید کالاها، بازاری نو برای کالاهای جدید ایجاد شده که رعایت استاندارد و لزوم حمایت از مصرف کنندگان را بیش‌از پیش ضروری می‌کند.

این بانوی کارآفرین که اخیرا گواهی و تندیس شایستگی مدیریت زنان کارآفرین سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا را در پاریس دریافت کرده است، درباره نقش مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در استاندارد تصریح کرد: ما به عنوان بخش خصوصی در کنار سازمان استاندارد و سازمان‌های نظارتی بالادستی، کالاهای لوازم خانگی و پزشکی، ICT، دستگاه‌های صوتی و تصویری ، تست EMC(تشعشع کالاهای دیجیتال)، لیزر، تجهیزات امنیتی، سرورها، نرم افزارها و سامانه‌هایی را که تولید یا وارد کشور می‌شوند در آزمایشگاه‌های فوق تخصصی مان آزمایش کرده و تقلبی یا غیراستاندارد بودن آنها را بررسی می‌کنیم. ویدا سینا افزود: تاکید ما به تولید کنندگان احترام به حقوق شهروندی است، چرا که اگر کالا غیراستاندارد باشد برای مصرف کننده عوارض و لطماتی در پی خواهد داشت که گاه غیر قابل جبران است.

بی توجهی به استاندارد‌ها؛هدر رفت سرمایه‌ها

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک خاطر نشان کرد: بی توجهی به استانداردها باعث هدررفتن سرمایه‌ها در حوزه تولید می‌شود و این در حالی است که توجه به استانداردها در بالا رفتن صرفه اقتصادی تولید و ارتقای جایگاه مصرف کننده به عنوان یکی از ارکان چرخه بازار بسیار حائز اهمیت است. وی بخش خصوصی را همکار صدیق دولت دانست و گفت: همراهی و حمایت دولت در توسعه آزمایشگاه‌های همکار در زمینه بررسی استانداردها و تخصیص اعتبارات بانکی به آنها، بسترهای مناسب ولازم را ایجاد و مسیر فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند که در نهایت انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و توسعه بیشتر را به همراه دارد. همین امر زمینه ساز حرکت پر شتاب بازار به سمت تولید و واردات کالاهای مناسب و با کیفیت خواهد شد.

این بانوی کارآفرین که عضو هیات رییسه سندیکای تولیدکنندگان فناوری و اطلاعات نیز است، با اشاره به اینکه تولید، بدون در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی محکوم به شکست خواهد بود، اظهار کرد: اگر تولید کننده نتواند به بازارهای جهانی راه یابد، پس از اشباع بازار داخل و عدم توانمندی در رقابتهای داخلی باید به تعطیلی بنگاه خود بیاندیشد، بنابراین یکی از ارکان حمایت از تولید کننده، تولید کالا یا خدمات منطبق با استانداردهای بین‌المللی است. وی فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد رقابت سالم در تولید را بسیار با اهمیت دانست و با اشاره به اینکه هدایت نشدن صحیح بنگاه‌ها باعث اتلاف سرمایه ملی می‌شود، تصریح کرد: دادن موافقت اصولی و پروانه بهره برداری بدون بررسی اصولی، سبب شد تا وضعیت تقاضاهای بالفعل و بالقوه داخلی و خارجی در نظر گرفته نشود، بسیاری از شرکت‌های تولیدی را به ورشکستگی بکشاند و به تلف شدن سرمایه ملی منجر شود.

وی یادآور شد که سهامداران مجموعه مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک حدود ۲۵ سال است هیچ سودی دریافت نکرده اند و این در حالی است که طی این سال‌ها تمام سودها در قالب طرح‌های توسعه ای جدید به مجموعه بازگشته است. سینا با اشاره به اینکه مجموعه یادشده از صفر و بدون هیچ حمایتی کار خود را آغاز کرده و اکنون به بزرگ ترین آزمایشگاه تخصصی کشور تبدیل شده و در رتبه برترین‌ها جای دارد، اظهار امیدواری کرد که این مرکز تا سال ۱۴۰۴ رتبه نخست خاورمیانه را از آن خود سازد.

تلاش مضاعف زنان در مقابل مردان

عضو فدراسیون ICT اتاق ایران در ادامه گفت و گو به نقش زنان در جامعه امروز و تلاش ۳ برابری آنها در مقابل مردان اشاره کرد و گفت: اگر امروز یک مرد در جامعه با توان A فعالیت دارد، یک زن باید در همان شرایط یکسان با توان ۳A کار کند. این به معنای آن است که خانم‌ها برای دستیابی به موفقیت باید فشار بیشتری را نسبت به مردان تحمل کنند. وی افزود: در حال حاضر بانوان موفق بسیاری در کشور هستند که برای هر قدمی که در مسیر موفقیت خود برداشته اند زحمت بسیار کشیده اند.بنابراین دستیابی به موفقیت غیرممکن نیست به شرطی که بانوان جامعه خود را باور داشته باشند. ویدا سینا با اشاره به اینکه همه ما از سرمایه‌های این مرز و بوم بهره برده ایم و باید دین خود را به میهن مان ادا کنیم، یادآور شد: قطعا حضور فعال تک تک ما در جامعه می‌تواند به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی کمک کند.