سال شلوغ فوتبال خراسان
دنیای اقتصاد، علی‌رضا هاشمی- فوتبال مشهد در سال 1394 آبستن حوادث مختلفی بود که در این قسمت به‌عنوان مطلب پایان سال به آن خواهیم پرداخت. این شهر که پس از سال‌ها در فصل چهاردهم لیگ برتر و در سال 93، صاحب تیم شده بود (پدیده مشهد)، در لیگ پانزدهم توانست برای دومین بار، دو تیم در لیگ برتر داشته باشد و به همین دلیل مشهد به‌عنوان یکی از شهرهایی که بیشترین سهم را در سطح اول فوتبال ایران دارد، معرفی شد.
در این مطلب به حواشی و اتفاقات مهم این دو تیم در سال ۹۴ خواهیم پرداخت و شرایط آن‌ها را موردبررسی قرار خواهیم داد، اتفاقاتی که کم نبودند و باعث جذاب‌تر شدن مسابقات لیگ برتر برای خراسانی‌ها شد. دو نماینده مشهدی‌ها در لیگ پانزدهم شرایطی کاملاً متفاوت با یکدیگر داشتند، هرچه قدر که سیاه‌جامگان آبستن حوادث مختلفی بود و در اوقات مختلف، حواشی عجیب‌وغریبی را حول خود می‌دید، پدیده در سکوت و بدون مشکل خاصی به کار خود ادامه داد و حاشیه امنیت آن‌ها نیز اکنون از این موضوع سرچشمه می‌گیرد، آن‌ها اگر تنها مشکل خود(مشکل مالی) را نیز نداشتند امروز می‌توانستند خود را به‌عنوان یکی از مدعیان معرفی کنند.

پدیده و امتیازی که از دست نرفت
پدیده‌ای‌ها که فصل قبل با علی‌رضا مرزبان در لیگ برتر حضور داشتند درنهایت و باوجود تمام مشکلاتی که در این تیم وجود داشت، توانستند در لیگ برتر باقی بمانند. مشکل مالی و حواشی حول شرکت پدیده، مهم‌ترین اتفاقاتی بود که برای این تیم به‌وجود آمد اما درنهایت در ماه‌های اولیه سال ۹۴ بازیکنان این تیم توانستند تنها سهمیه مشهدی‌ها در لیگ برتر را از دست ندهند و با کسب رتبه دهم در پایان لیگ چهاردهم، این را برای لیگ پانزدهم در بالاترین سطح فوتبال ایران نگه‌دارند.

تعویض روی نیمکت
پدیده‌ای‌ها که در لیگ چهاردهم توانستند تنها با یک سرمربی یعنی علی‌رضا مرزبان همکاری کنند، درنهایت با همان مربی به رتبه خوبی دست پیدا کردند و درحالی‌که اولین سال حضور خود را در لیگ برتر پشت سر می‌گذاشتند و مشکلات مالی شدیدی گریبانشان را گرفته بود، به لیگ پانزدهم رسیدند. آن‌ها در دوران آماده‌سازی خود، به هر دلیلی با مرزبان برای ادامه حضور در این تیم به توافق نرسیدند و مرزبان که درنهایت توانسته بود با ۳۳ امتیاز این تیم مشهدی را در جایگاه دهم جدول بنشاند، از روی نیمکت پدیده بلند شد و به تیم دیگری رفت تا مربی آشنای دیگری (از نگاه مشهدی‌ها) هدایت این تیم را برعهده بگیرد. پس از جدایی مرزبان، رضا مهاجری که با لباس تیم سیاه‌جامگان توانسته بود به لیگ برتر برسد، پس از مذاکره با مدیران این تیم، با آن‌ها به توافق رسید و روی نیمکت پدیده نشست و سپید و سرخ‌پوشان مشهدی را در لیگ پانزدهم هدایت کرد.

تنها یک مشکل؛ پول!
از چهار نیم‌فصل که این تیم در لیگ برتر حضور داشت تنها نیم‌فصل اول را بدون هیچ مشکلی گذراند و سه نیم‌فصل دیگر را با مشکل بی‌پولی دست‌وپنجه نرم کرد، مشکل مالی را می‌توان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسأله این تیم دانست و تمام حواشی به‌وجود آمده حول این موضوع بود. پدیده که مدیریت و سرپرستی‌اش به‌گونه‌ای بوده که حاشیه خاصی در تیم به‌وجود نیامد و با کنترل شرایط پا به مسابقات می‌گذارد، با بی‌پولی ندانست چه کند و چند بار اعتراض شدید از سوی بازیکنان که چیزی نمانده بود تحریم تمرینات این تیم را به دنبال داشته باشد فقط و فقط به دلیل مشکل مالی بود. البته در این میان می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که مربیان و بازیکنان این تیم در لیگ پانزدهم تا حد امکان این موضوع را آرام کردند اما چیزی که پیداست آن‌ها برای رسیدن به ساحل آرامش باید به پول برسند، تیمی که با این مشکل بزرگ می‌تواند خود را در لیگ برتر نگه دارد در صورت حل مشکلات مالی به‌راحتی می‌تواند خود را جزء مدعیان قرار دهد و حتی به سهمیه آسیایی برسد. اتفاقاً از نکات جالب این تیم مشهدی نداشتن حاشیه و مشکل میان مربیان و بازیکنان با یکدیگر بوده است، آن‌ها تقریباً از بی‌حاشیه‌ترین تیم‌های لیگ برتر هستند که از این نظر عملکرد این تیم بسیار جالب و البته عجیب به‌نظر می‌رسد.

ادامه حضور موفق؛ خانه در کمرکش جدول
پدیده همان‌طورکه عنوان شد علی‌رغم شرایطی نامساعد مالی درنهایت خود را در کمرکش جدول نگه‌داشته است تا به‌گونه‌ای حضور خود را در لیگ شانزدهم بیمه کند، آن‌ها در شرایطی در این جایگاه حضور دارند که در پایان سال ۹۴ تیم‌های متمولی را پایین‌تر از خود می‌بینند، پدیده در روزهای پایانی سال ۹۴ بالاتر از تیم‌هایی همچون سپاهان و فولاد قرار دارد که از نظر هزینه و شرایط مالی با آن‌ها قابل‌قیاس نیست و این را می‌توان در شرایط خوبی که مربیان و بازیکنان و حتی مدیریت این تیم دارد، دید. آن‌ها اکنون به دنبال این هستند تا با حفظ خود در لیگ برتر، خود را به‌عنوان یکی از پایه‌های ثابت بالاترین سطح فوتبال ایران معرفی کنند، اتفاقی که تاکنون در آن موفق بودند.

پایان خوب سال 94
پدیده‌ای‌ها که در دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر توانستند نتایج خوبی کسب کنند و دیداری را با شکست به اتمام نرسانند، در آخرین بازی خود در سال ۹۴ در تهران به مصاف استقلال صدرنشین رفتند و توانستند یک امتیاز مهم به‌دست بیاورند و بدون باخت در آخرین بازی، سال خود را به پایان برسانند و یک امتیاز ویژه را به هواداران خود هدیه دهند.

سیاه‌جامگان و حضور در لیگ برتر
سیاه‌جامگان که چند سالی می‌شود موجودیت خود را اعلام کرده، سال گذشته بالاخره توانست به لیگ برتر راه پیدا کند، آن‌ها در لیگ یک باقدرت حضور پیدا کردند و توانستند به‌عنوان بهترین تیم گروه خود صعودشان را به لیگ برتر حتمی کنند و در بازی قهرمانی لیگ یک دیدارشان را به فولاد نوینی‌ها واگذار کنند، اما در آن برهه تنها چیزی که اهمیت داشت دو نماینده شدن مشهدی‌ها در لیگ برتر بود که بالاخره عملی شد و دنباله‌روندگان ابومسلم بر این مهم، جامه عمل پوشاندند و بعد از سال‌ها خراسانی‌ها را در بالاترین سطح فوتبال ایران، صاحب دو تیم کردند.

آمدورفت مربیان
مهم‌ترین مسأله‌ای که از سیاه‌جامگان در لیگ برتر دوره پانزدهم به چشم می‌آمد، نیمکت این تیم بود که محل رفت‌وآمد چند سرمربی شد، آن‌ها که فصل قبل با رضا مهاجری در لیگ یک توانستند نتایج درخور توجهی بگیرند با جدایی این مربی در ابتدای فصل، رسول خطیبی را به‌عنوان سرمربی خود معرفی کردند. حضوری که تنها چهار هفته دوام داشت و بعد از باخت این تیم به گسترش فولاد، وی کنار رفت. مربی بعدی، مدیر ورزشی این تیم مشهدی بود، سعید رمضانی روی نیمکت مشهدی‌ها نشست و جالب اینکه او نیز بعد از سه هفته از کار خود کنار رفت تا سرمربی کنونی این تیم یعنی فرهاد کاظمی به میدان بیاید. کاظمی که تازه از نیمکت مربیگری راه‌آهن کنار گذاشته‌شده بود، توانست با این تیم بازی‌های خوبی به انجام برساند، هرچند که او نمی‌توانست امتیازات خوبی جمع کند، رویه‌ای که در نیم‌فصل دوم کمی تغییر کرد و مشهدی و کاظمی با امتیازات خوبی که گرفتند چشم به بازی‌های باقیمانده دارند تا شاید بتوانند به‌صورت ناپلئونی در لیگ ماندگار شوند.

مورد ویژه آقای دروازه بان
بدون شک یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این فصل فوتبال ایران که منجر به شکایت و دادگاه شد مورد اختلاف محسن فروزان و فرهاد کاظمی بود، این مربی پس از روی کار آمدن با این عنوان که این دروازه در کارهای تاکتیکی او جایی ندارد عذر وی را خواست و فروزان نیز با مصاحبه‌ای عنوان کرد که کاظمی به بازیکنان ناسزا می‌گوید، مسأله‌ای که با شکایت این مربی و درنهایت محکوم شدن فروزان ادامه یافت و درپایان گلر سابقاً ملی‌پوش با عذرخواهی به فیصله پایان داد.

مشکلات مالی و تسویه حساب با ملک!
یکی از حواشی حول این تیم مشهدی مانند همتای آن‌ها در این شهر، مشکل مالی بود، مسأله‌ای که سیاه‌جامگان مانند خیلی از تیم‌های لیگ برتری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما راه مواجهه مدیران این تیم با این موضوع بسیار جالب بود و آن‌هم تسویه‌حساب با بازیکنان این تیم به‌وسیله ملک بود! مدیرعامل این تیم در ماه پایانی سال می‌گوید تصمیم داریم برای تسویه‌حساب با بازیکنانمان از ملک‌های باشگاه استفاده کنیم و به‌جای پول به آن‌ها زمین و یا خانه دهیم!

قهر آقای سرمربی و ترک اردو
در راستای حاشیه‌های بی‌پایان این تیم می‌توان به قهر سرمربی نیز اشاره کرد، فرهاد کاظمی پس از پایان بازی برابر خوزستانی‌ها از تیم قهر می‌کند و به تهران بازمی‌گردد، اتفاقی که بعداً از آن به‌عنوان قهر با بازیکنان تیم یاد می‌شود. مدیرعامل تیم می‌گوید قهر فرهاد کاظمی و عزیمت او به تهران به دلیل مشکلات مالی نبوده است و او به خاطر این‌که بازیکنان به دستورات تاکتیکی او دقت نکردند و در بازی برابر استقلال خوزستان از جاهایی ضربه خوردند که این مربی توصیه کرده بود کاظمی از تیم جدا شد که امیدوارم با ارادت ایشان به امام رضا (ع) و مردم مشهد وی بازهم به تیم بازگردد که البته این اتفاق نیز افتاد.

جریمه 30 درصدی بازیکنان
آخرین موضوع مربوط به این تیم را شاید بتوان جریمه ۳۰ درصدی بازیکنان این تیم دانست، پس از دریافت گل در آخرین دقیقه بازی با سپاهان، مدیریت باشگاه اعلام می‌کند با نظر موافق فرهاد کاظمی، او بازیکنان این تیم را جریمه و ۳۰ درصد از قراردادهای آن‌ها را کسر می‌کند که در نوع خود جریمه سنگینی به‌حساب می‌آید.

پایان سال با یک باخت تلخ
سیاه‌جامگان در حالی سال ۹۴ خود را به پایان رسانند که یک باخت به دست آوردند، آن‌ها در خانه و درحالی‌که می‌توانستند با استفاده از دو موقعیت فوق‌العاده خود به‌عنوان تیم پیروز بازی را به اتمام برسانند در وقت‌های تلف‌شده پایان بازی، دروازه خود را بازشده می‌بینند و سه امتیاز تلخ را به سپاهانی‌ها واگذار می‌کنند تا درنهایت با پایانی ناگوار به انتهای سال ۹۴ برسند.