«تور اپراتورها» را فعال کنیم

استان فارس بدون شک یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور است که سالانه علاوه بر گردشگران داخلی، شاهد حضور هزاران گردشگر خارجی است. پس از برجام، حضور توریست‌های خارجی دربخش گردشگری بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. اما تشویق برای ورود گردشگران به مقاصد گردشگری در شرایطی که شرایط و زیرساخت‌ها آماده نیست، تجربه‌ای است که بارها شاهد آن بوده‌ایم.رئیس کمیسیون گردشگری اتاق شیراز معتقد است، گردشگری در کلمات حمایت می‌شود، اما در عمل ناامید‌کننده است. معمولا تنوع سلیقه های مسئولان، باید تنوع خدمات را به دنبال داشته باشد، اما در این سرزمین، موجب ایجاد موانع بیشتر در راه رشد و شکوفایی گردشگری شده است.مشروح گفت‌وگو با اصغر ظریف‌کار فرد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق شیراز را می‌خوانیم:

استان فارس را به لحاظ زیرساخت‌های گردشگری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به علت سابقه بسیار طولانی و نظام یافته شیراز و استان فارس در پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی، این استان نسبت به سایر نقاط ایران، از زیرساخت‌های مناسب‌تری برخوردار است. اما این زیرساخت‌ها برای وضعیت کنونی متقاضیان گردشگری، به خصوص گردشگران خارجی، پاسخگو نیست. مسلما کیفیت و کمیت هتل‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه خارجی، راه‌های ارتباطی و جاذبه‌های جدید استان باید توسعه یابند.

در حال حاضر سهم گردشگری در اقتصاد استان فارس چه میزان است؟

گردشگری استان در حال حاضر جایگاه لازم و شایسته‌ای را که باید داشته باشد، ندارد. عمده متقاضیان گردشگری داخلی، چندان از امکانات استاندارد گردشگری استفاده نمی‌کنند و گردشگران خارجی هم محدود به بهار و پاییز می‌شوند. گرچه همه شهرهای استان پتانسیل‌های گردشگری دارند، اما چندان در برنامه گردشگران داخلی و خارجی قرار ندارند. این در حالی است که بعد از برجام، رشد یکباره ای در ورود گردشگران خارجی به وجود آمد که کاملا محسوس است. صدور ویزای فرودگاهی نیز تاثیر بسیارخوبی داشته، اما این رشد، چندان ادامه نیافته و در حال درجا زدن است.

اتاق شیراز چه برنامه مدونی برای تحول گردشگری در استان فارس و جذب تورهای بین‌المللی دارد؟

گستردگی و پراکندگی بنگاه‌های دخیل در گردشگری، همواره یکی از موانع اعمال مدیریت و بهبود گردشگری است. اتاق شیراز از طریق کمیسیون گردشگری موفق شده با تقارب افکار برای یکپارچگی مدیریت گردشگری گام بسیار بلندی بردارد. تور اپراتورها، یکی از تاثیر گذارترین عوامل در گردشگری خارجی است. توراپراتورها که معمولا خارج از شیرازند، برنامه بازدید گردشگران از استان فارس را همراه بازدید از سایر شهرها و حتی کشورهای دیگر مانند ترکیه تنظیم می‌کنند. بنابراین هرگونه مشکل یا کمبود امکانات در سایر نقاط، موجب باطل شدن سفر به فارس می‌شود؛ کما اینکه کمبود تورهای ترکیه یا کمبود هتل در دیگر شهرهای ایران، باعث کنسل شدن برخی تورهای استان فارس شده است. بنابراین تلاش برای فعال کردن توراپراتورهای داخل استانی از اهداف اتاق است.

مهم‌ترین‌ چالش‌ها و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در استان فارس چیست؟

برخی مشکلات جزیی می‌تواند اثر بزرگی بر گردشگری داشته باشد؛ یکی از این موضوعات، مجوز تردد اتوبوس گردشگران خارجی در مرکز شهر است که به رغم عزم عمومی برای رفع آن، همچنان دردسرساز است. این در حالی است که این روزها افزایش قیمت انرژی و خدمات دولتی و مالیات و عوارض بی ضابطه، برخی از بنگاه‌های گردشگری را از فعالیت منصرف می‌کند که بسیار نگران‌کننده است. از سوی دیگر مشکل قیمت ارز، بدون لحاظ کردن تورم و هزینه‌های متورم شده همواره توسعه گردشگری داخلی را تهدید می کند. این امر علاقه به خروج گردشگر را بیشتر و امکان جذب و ورود گردشگر را سخت تر می سازد.

استان فارس برای افزایش میزان گردشگر و سهم درآمدزایی گردشگری به چه میزان سرمایه‌گذاری نیازمند است؟

با توجه به اشتیاق خارجی ها برای سفر به ایران و فارس، در حال حاضر کمبود هتل در فارس و کل کشور برای ورود بیشتر گردشگران خارجی بسیار محسوس است. اما با توجه به حضور گردشگران خارجی در مدت محدودی از سال و وجود مسافرخانه‌ها و چادرهای سفری که اشتیاق گردشگران ایرانی را به هتل کمتر کرده است، ساخت هتل چندان توجیه اقتصادی ندارد. همچنین جاذبه‌های گردشگری جدید نیز از نیازهای اساسی است که مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته، اما مدیریت موضوع و رقابت ناسالم نهادهای عمومی، ریسک کار را بالا برده و مانع از سرمایه‌گذاری شده است.

استان فارس تا چه حد توانسته از پتانسیل‌های گردشگری خود بهره‌مند شود و چه جاذبه‌هایی از استان مغفول مانده است؟

به‌رغم گستردگی آثار فراوانی از دوران قبل و بعد از اسلام و وجود طبیعت چهار فصل در استان فارس، فقط بخش کوچکی از پتانسیل‌های معروف گردشگری مورد استفاده قرار گرفته است. دلیل این امر، برخی دخالت‌های نابجای افراد و نهادها در امور گردشگری است که دست فعالان را می‌بندد. این در حالی است که پتانسیل‌های استان، باید ده‌ها برابر بازده داشته باشد. گرچه گردشگری در حرف حمایت می‌شود، اما در عمل ناامید‌کننده است. تنوع سلیقه مسئولین هم باید تنوع خدمات را به دنبال داشته باشد، اما موجب ایجاد موانع بیشتر در راه رشد و شکوفایی گردشگری شده است.