استرس هم مانند هر هیجان دیگری کاملا طبیعی و غریزی است؛ اما اینکه استرس شدت و مدت زیاد و طولانی داشته باشد نیاز به درمان دارد. زمانی که استرس از حد خود فراتر برود انرژی جسمی و ذهنی شما را کاهش می‌دهد و علائمی مانند خستگی، بی‌خوابی، احساس افسردگی، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افت قند خون، آسیب‌پذیری سیستم ایمنی و تغییر در وضعیت اشتها را بروز می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار را به شما معرفی کنیم که باعث کاهش استرس در شما می‌شوند:

۱- مراقبه و مدیتیشن. هر روز حداقل به مدت ده دقیقه افکار منفی و استرس‌زا را از ذهن خود خارج کنید. در این ده دقیقه می‌توانید تمرین کنید که به چیزی فکر نکنید یا دست کم بر افکار مثبت تمرکز کنید. همچنین می‌توانید با ذهن خود به طبیعت سفر کنید.

۲- شکرگزاری. برای مدیریت استرس لازم است که لیست شکرگزاری روزانه داشته باشید و هر روز پنج تا از داشته‌های خود را بر برگه‌ای بنویسید و آن برگه را بر جایی که در معرض دیدتان است نصب کنید. این شکرگزاری توجه شما را بر افکار مثبت متمرکز می‌کند و باعث می‌شود که انرژی مثبت زیادی را روانه ذهن خود کنید، درنتیجه استرس شما کاهش می‌یابد.

۳- تغییر مکالمات درونی. زمانی استرس در شما تشدید می‌شود که باور‌ها و مکالمات درونی شما مبنی بر ترس و استرس باشد. برای کاهش استرس بسیار مهم است که مکالمات درونی خود را شناسایی و مدیریت کنید. می‌توانید درباره تمام مواردی که بابت آنها استرس دارید لیستی از مکالمات درونی خود را تهیه کرده و هر روز یکی از آن مکالمات را کاملا معکوس و مثبت کنید.

۴- تقویت هوش هیجانی. هوش هیجانی مبتنی بر شناخت و مدیریت هیجانات است. این هوش وقتی که تقویت شود به شما کمک می‌کند تا بتوانید هیجانات خود و رفتار‌های ناشی از آنها را به درستی شناسایی و مدیریت کنید.

۵- تغذیه سالم. برخی از مواد غذایی استرس‌زا هستند و برخی از آنها ممکن است که با بدن شما مطابقت نداشته باشند و باعث افزایش استرس در شما شوند. بنابراین، اصلاح الگوی غذایی و تغذیه سالم برای کاهش هیجاناتی مانند استرس و خشم بسیار ضروری است. نمونه‌ای از مواد غذایی استرس‌زا: ۱- کافئین ماده‌ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد موادغذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می‌کند و گاهی اوقات علائم آن را بدتر می‌کند. ۲- نوشابه‌های گازدار ۳- افزودنی‌ها و نگه دارنده‌ها به غذاهایی مانند سوسیس و کالباس ۴- قند و شکر.