تایرهایی که تاریخ‌ساز می‌شوند
استفاده از تکنولوژی‌های جدید در خودروهای امروزی در حال رشد و توسعه است. خودروهای امروزی با سرعت‌های بالایی که دارند فشار بیشتری را به تایر‌ها منتقل می‌کنند. از این رو لازم است برای داشتن رشد و پیشرفت همه‌جانبه در صنعت خودرو، تایر‌ها نیز همواره به کمک تکنولوژی‌های روز، به‌روز‌ شوند. پیشرفت در ساخت تایرهای جدید باعث شده است یک‌سوم خودروهای جدید، بدون تایر زاپاس تولید و وارد بازار شوند. خودروهای بدون تایر زاپاس ممکن است از سیستم‌های مختلف ضد پنچری استفاده کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را داشته‌اند. بعضی تایرها با استفاده از دیواره‌های تقویت شده این امکان را دارند که در صورت وقوع پنچری همچنان به حرکت خود ادامه دهند. در واقع سخت بودن دیواره‌ها باعث می‌شود تایر بتواند وزن خودرو را تا مدتی محدود تحمل کند. به این نوع تایرها پنچررو (Run Flat) می‌گویند و از قدیمی‌ترین سیستم‌های مقابله با پنجری هستند. دسته دوم تایرها، موسوم به Self Inflating به معنای خود پنچرگیر هستند، این تایرها به کمک سیستم‌های از پیش نصب شده، قادر هستند باد تایر را در صورت کم شدن تنظیم کنند که البته این سیستم در خودروهای شاسی‌بلند برای عبور از سطوح مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانیم این سیستم‌ها فقط زمانی کارآیی دارند که خسارت وارد شده ریز و کوچک باشد و برای پارگی‌های بزرگ یا سوراخ‌هایی که در بخش‌های کناری تایر ایجاد می‌شوند موثر نیستند. در چنین مواقعی به دلیل نداشتن تایر زاپاس و ملزومات آن، تنها با استفاده از جرثقیل‌ها و مراجعه به تعمیرگاه‌ها می‌توان تایر آسیب‌دیده را ترمیم کرد.

در حال حاضر خودروسازان موظف به رعایت استانداردهای CAFE به عبارتی رعایت میانگین مصرف سوخت هستند. این استانداردها خودرو‌سازان را موظف کرده است تا سال ۲۰۲۰ میانگین مصرف خودرو‌ها را به یک لیتر در هر ۹۰کیلومتر کاهش دهند. تاریخچه اولین استفاده از تکنولوژی پنچررو به سال ۱۹۳۵ بر می‌گردد. در این سال‌ها تایرهای اولیه معرفی شدند که در برابر پنچر شدن مقاوم‌تر بودند. روند استفاده و بهبود این نوع تایر‌ها ادامه پیدا کرد و در سال ۱۹۸۷ شرکت بریجستون، تایری انقلابی را برای پورشه ۹۵۹ طراحی و تولید کرد که از نمونه‌های اولیه موجود بسیار کارآمد‌تر بود. در سال ۲۰۰۰ هم شرکت BMW با همکاری شرکت بریجستون تایر پنچر‌رویی را ساختند که باعث حذف تایر زاپاس در خودرو و کاهش وزن و در نتیجه کاهش مصرف سوخت شد. حذف تایر زاپاس از خودرو باعث افزایش فضا برای قرار دادن متعلقات راننده یا مسافران می‌شود. مهندسان شرکت بریجستون در سال ۲۰۰۹ نسل سوم تایرهای پنچر‌رو را معرفی کردند که پس از پنچر شدن می‌توانستند تا ۸۰ کیلومتر مسافت را برای رسیدن به تعمیرگاه طی کنند. بیشتر تایر‌های امروز از نوع نسل سوم هستند (۳G) اما طرح توسعه و بهبود کارآیی تایر‌ها ادامه یافت و در سال ۲۰۱۴ شرکت بریجستون نوع جدیدی از تایر با نام درایوگارد را معرفی کرد.

این شرکت معتقد است خودروهای امروزی به تایرهایی با فناوری بالا نیاز دارند تا بتوانند آنچه را که در خود پنهان دارند را روی جاده نمایش داده و رانندگی با ثبات و ایمن را برای خودروها فراهم کنند.

تایرها به دلیل نقش حیاتی که در حرکت و پایداری خودرو روی جاده دارند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند چرا که تایرها تنها نقاط اتصال خودروها به زمین هستند. خودروهای لوکس و اسپرت که امکان رسیدن به سرعت‌های بالا برایشان اهمیت فوق العاده‌ای دارد بدون استفاده از تایرهای مناسب عملا نمی‌توانند قدرت و شتاب خود را به‌طور واقعی به سطح جاده منتقل کنند. در میان خودروهای همه جا رو، سیستم‌های نظارت بر میزان فشار باد تایرها اهمیت زیادی دارند و عملکرد خودرو در مسیرهای خارج از جاده ارتباط مستقیم با میزان فشار باد تایرها دارد. به عقیده مدیران شرکت بریجستون، تایرهای درایوگارد به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند پاسخگوی نیاز خودروهای روز دنیا و سیستم‌های فوق پیشرفته آنها باشند. برگزاری نمایشگاه‌های ویژه تایر نشان‌دهنده اهمیت بالای صنعت لاستیک‌سازی در دنیای خودرو دارد. توصیه‌هایی عمومی برای استفاده از تایر‌های جدید وجود دارند که رعایت آنها باعث کاهش خسارت وارده به تایر می‌شود. در صورت مشاهده میخ یا پیچ در تایر، بهتر است آن را خارج نکرده و به حال خود رها کنید. استفاده از کیت‌های پنچرگیری متناسب با نوع لاستیک می‌تواند برای مواردی که سوراخ ایجاد شده بزرگ است مفید واقع شود. در مواقع پنچر شدن، بهتر است با کاهش سرعت، از ایجاد فشار بیش از حد به تایر پنچر شده تا رسیدن به تعمیرگاه جلوگیری کرد.