لژیون‌های مرگ
تنها 18 سال سن دارد. نوجوان است و نامش «حَمَد التمیمی» است. می‌گوید پیش از اینکه وارد گروه‌های بنیادگرا شود، دانش‌آموز مدرسه مذهبی در شهر ریاض بوده.
او با افراد خلافت خودخوانده اسلامی از طریق اینترنت آشنا شده است. او هم‌اینک در دست نیروهای عراقی است و متهم به عضویت در گروه داعش است.
التمیمی تنها یکی از جنگجویان خارجی است که در ماه اخیر به صف گروه‌های بنیادگرا در عراق و سوریه پیوسته است. در ابتدای هفته‌ جاری، سازمان اطلاعاتی ایالات متحده‌ (CIA) در خصوص آمار بالای جنگجویان خارجی بیانیه‌ای صادر کرد و در آن گفت که تعداد افرادی که برای داعش سلاح به دست گرفته‌اند نسبت به سه تخمین قبلی رقمی شگفت‌انگیز دارند. این در حالی است که بخشی از این افراد را نیروهای خارجی تشکیل می‌دهند که به اراضی تحت تسلط داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند. التمیمی یکی از آنهاست.
افزایش چشمگیر
تحلیلگران و مقامات آمریکایی در ابتدای فعالیت داعش حدس می‌زدند که تعداد نفرات این گروه تروریستی به 10 هزار نفر برسد. این تحلیلگران می‌گفتند که با در نظر گرفتن زندانیانی که توسط این گروه در موصل آزاد شده‌اند و برخی از افرادی که به این گروه پیوسته‌اند، نزدیک به 10 هزار نفر می‌شوند.
اما داعش که هم‌اینک خود را خلافت اسلامی می‌خواند، براساس تخمین‌ها گفته می‌شود که بین ۲۰ تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن می‌شوند. سخنگوی سیا ضمن تایید مطلب فوق می‌گوید که آنها در سراسر اراضی تحت سلطه خود پراکنده شده‌اند. سخنگوی سیا می‌افزاید: این افزایش به‌دلیل عملکرد قوی‌تر این گروه در جذب نیروهاست. آنها از زمانی که در برخی مناطق ارضی تسلط پیدا کردند و فعالیت بیشتری برای کسب اراضی دیگر کردند نیروهای بیشتری را توانستند جذب کنند.
ملیت‌های متفاوت اعضای داعش
التمیمی که به نام« ابو ولید» شناخته می‌شود در ماه ژوییه از عربستان به کویت سفر کرده و از آنجا به ترکیه آمده است. ترکیه مسیر اصلی ورود تروریست‌های خارجی به خاک سوریه است. او می‌گوید به محض اینکه به این گروه پیوسته، مربی‌اش پاسپورت و تلفن همراهش را از او گرفته است. او ادامه می‌دهد: نزدیک به یک هفته را در آنجا سپری کرده است و بر اساس تخمین چشمی‌اش تاکید می‌کند همزمان نزدیک به ۲۷۰ یا ۲۸۰ جنگجوی تازه به این گروه پیوسته‌ بودند.
التمیمی می‌گوید آنها از ملیت‌های مختلف بودند. او می‌افزاید: این نفرات از نروژ، ایالات متحده، کانادا، سومالی، کره، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، مصر، لیبی، تونس، لبنان و چند کشور اروپایی مثل آلمان و فرانسه به عضویت گروه داعش درآمده‌اند. یک منبع سیا به سی‌ان‌ان در این رابطه می‌گوید که نزدیک به 15 هزار تن از این افراد، خارجی و 2 هزار تن نیز غربی هستند که این تعداد اخیر بیشتر در سوریه ساکن شده‌اند. این منبع تاکید می‌کند که هنوز مشخص نیست که چگونه این همه خارجی به« دولت اسلامی عراق و شام» پیوسته‌اند یا اینکه جزو نیروهای معارض سوری شده‌اند. به گفته سیا جنگجویان این گروه تروریستی از 80 کشور مختلف به سوریه و عراق آمده‌اند.
سیل تروریست‌های خارجی
دکتر موفق الربیعی، یک مشاور امنیتی سابق عراق که در حال حاضر به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس انتخاب شده است به سی‌ان‌ان می‌گوید: زمانی که داعشی‌ها به شمال عراق رسیدند و موصل را تصرف کردند برخی از عراقی‌ها به‌عنوان تازه سرباز به این گروه تروریستی پیوستند. آنها در ماه ژوئن توانستند برخی از عراقی‌ها را همپای خود کنند. به گفته وی این سربازها که عمدتا جوان بودند به این گروه پیوستند اما در میان عکس‌هایی که توسط داعش منتشر شده، می‌شود سربازانی را دید که در رده سنی 8 تا 9 سال بودند و به هر کدام از آنها نیز یک اسلحه AK47 داده شده بود.
دکتر موفق الربیعی می‌گوید آنان توسط مبلغان داعش به شدت شست‌و‌شوی مغزی داده شده‌اند. البته وی تاکید می‌کند که پیش از این نیز القاعده عراق به دنبال جذب جوانان بوده اما این گروه در مقیاس وسیع دست به این کار می‌زند. الربیعی معتقد است ۷۰ درصد اعضای این گروه عراقی و سوری هستند و باقی آن نیز لژیونرهایی هستند که به این دو کشور سرازیر شده‌اند. به گفته برخی کارشناسان آنها در پی بالا بردن گنجایش خود برای حضور بیشتر خارجی‌ها در مناطق تحت سلطه خود هستند.
الربیعی می‌گوید این تروریست‌ها زمانی که در داخل سوریه و عراق تحت تعقیب قرار گرفته بودند به ترکیه رفتند و از آنجا خود را به موصل رساندند. همچنین در مرزهای عراق هنوز نقاط حفاظت نشده ای وجود دارد که آنها می‌توانند از آن طریق خود را به این کشور برسانند. کشورهایی مثل عربستان و اردن نیز همچون ترکیه محل عبور و مرور آنها به خاک عراق است. موفق الربیعی ادامه می‌دهد: کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز از دست این تروریست‌ها در امان نخواهند ماند. آنها به‌زودی این کشورها را هم تهدید خواهند کرد. وی معتقد است که برای جلوگیری از نفوذ داعش، کشورهای عربی باید با عراق همکاری داشته باشند. الربیعی می‌افزاید: آنها نباید اجازه نفس کشیدن را به طرفداران داعش در داخل کشورهایشان بدهند. باید منابع مالی آنها را قطع کنند و جلوی مسافرت این تروریست‌ها را بگیرند. الربیعی در این مصاحبه تاکید می‌کند که بیشتر خارجی‌های داعش از عربستان سعودی، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و شمال آفریقا هستند.
خارجی‌ها علیه خارجی‌ها
در هفته‌ای که گذشت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا طرحی را تصویب کرد که خواستار برخورد با داعش در هر نقطه از جهان شد. او بدین منظور اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور از نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد حمایت خواهند کرد تا نیروهای داعش را به مرز اضمحلال برسانند. آمریکا همچنین به دنبال تشکیل ائتلافی است که در آن کشورهای عربی حضور داشته باشند تا بتواند با استفاده از نیروی آنها داعشی‌ها را زمینگیر کند. اما مهم‌ترین پرسشی که هم‌اینک مطرح است حضور نیروهای غیرعربی در این کشور است. التمیمی می‌گوید که وی بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها را هم در بین نیروهای داعش دیده است. او در فیلمی ویدئویی که توسط وزارت دفاع عراق تهیه شده است، می‌گوید: «ابوحمزه» آلمانی است. «ابو داوود» بریتانیایی است. «ابوابراهیم» آمریکایی است. همه آنها جوان هستند و از کشورهایشان کوچ کرده تا به داعش ملحق شوند. این نوجوان سعودی می‌گوید وی را مجبور کرده‌اند که خلافت ابوبکر البغدادی را بپذیرد. او تاکید می‌کند که تمام خارجی‌ها و دیگر اعضای داعش باید خلافت وی را بپذیرند. التمیمی می‌گوید دوست دارد به خانه باز گردد. وی به دوربین می‌گوید که تنها یک هدف دارد: «رسیدن به خانه». اما بسیاری از خارجی‌ها که به موطن خود بازمی‌گردند تبدیل به بمب ایدئولوژی داعش می‌شوند و خواسته یا ناخواسته آن‌را بین سایر جوانان منفجر می‌کنند.