چهار راه خوشایندسازی ساختمان برای ساکنان
کتایون یزدانفر چه چیز سبب می‌شود مخاطب در یک مکان احساس خوشایندی داشته باشد. احساس اینکه این فضا درست برای او طراحی و ساخته شده و گویی سازنده براساس تفکرات ذهنی وی اقدام به طرح‌ریزی آن مکان کرده است. مهم نیست این فضا تجاری باشد، مسکونی باشد، تفریحی یا اداری.آیا فکر می‌کنید اصولا چنین فضایی وجود دارد که نه 100 درصد اما تا حدود زیادی معیارهای مخاطبان را پوشش دهد؟آیا این امکان وجود دارد که هرکس بتواند مطابق نیاز و سلیقه خود، مکانی را برای تفریح، استراحت، کار یا زندگی انتخاب کند؟ به‌عنوان یک سازنده، می‌دانید چگونه نیازهای مراجعه‌کنندگان یا ساکنان یک مجموعه را تعیین کنید و مطابق نیازهای آنها اقدام به ساخت یک مجموعه کنید؟ آیا هرگز نیاز به این اطلاعات را در آغاز به کار احساس کرده‌اید؟در این مقاله تنها به این امر می‌پردازم که هر بنا (بدون توجه به نوع کاربرد آن) برای یک هدف بیزینسی طراحی می‌شود ولو اینکه یک بنای یادبود باشد. قرار است مخاطبان مربوط به خود را جذب کند. امروز شاید بهترین روش برای جذب مخاطبان هدف، تبدیل شدن به برند محبوب آنها است. در ادامه روش ساختاریافته‌ای را برای اجرای فرآیند برندینگ برای بناها عنوان می‌کنم. این فرآیند با تغییراتی در پارامترها در تمامی بناها قابل اجرا است.

مخاطب هدف را بشناسید
قرار است مجتمع یا حتی ساختمانی مسکونی بسازید؟ می‌خواهید مجتمعی تجاری بنا کنید؟ قصد طراحی برای یک رستوران را دارید؟ مهم نیست بنای در حال طرح‌ریزی با چه قصد و هدفی ساخته می‌شود، با هر هدفی نیاز مخاطب همان هدف را بشناسید. شما ممکن است بتوانید بدون این شناخت هم بنایی زیبا، درخور توجه و حتی پرطرفدار بسازید. اما شک نکنید که با بررسی نیازهای مخاطبان خود و ارائه فاکتورهای مطلوب آنها موفقیت شما دوچندان می‌شود.به جای اینکه در دفتر خود بنشینید و به جای مخاطبان فکر کنید، حرکت کنید. یا چند مشتری احتمالی دیداری داشته باشید. چند جلسه گروهی با شرکت مشتریان بالقوه ترتیب دهید. اگر می‌توانید پرسشنامه‌ای تدوین کنید، نظرات تعداد قابل قبولی (درخصوص تعداد قابل قبول، فرمول‌های آماری وجود دارد) از مخاطبان هدف خود را بسنجید و با تحلیل آن، به نتایجی ورای تصورتان دست یابید.

به‌عنوان اصلی‌ترین سوال‌ها، دریابید
محل منتخب شما، مطلوب مخاطبان هدف برای آن نوع کاربری هست یا خیر؟ امکانات مطلوب مخاطبان هدف بنا چیست؟ (در تمامی ابعاد) برای بنای مورد نظر مشتریان حاضر به پرداخت چه بهایی هستند؟ تجربه مخاطب هدف شما از رقبای احتمالی چه بوده است؟فرآیند ساخت‌وساز نیز همچون هر کسب‌وکار دیگری ناچار از پیروی نیاز مخاطبان خود است. نیاز مخاطب هر بنا اصلی‌ترین و اساسی‌ترین معیار کل فرآیند است.

رقبای احتمالی را بررسی کنید
بررسی رقبا، درک و شناخت آنها اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به موفقیت شما شود. برای این شناخت تعداد محدودی از رقبای اصلی‌تان را بررسی کنید.می‌توانید چک لیستی از سوالات و نکات مهم از نظر خودتان و مشتریانتان را ایجاد کرده و در هنگام بررسی رقبا با توجه به آیتم‌های چک لیست به آنها امتیاز بدهید. تجمیع‌ و برآورد نهایی این چک لیست نکات ارزنده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد.نکته بسیار مهم این است که در هنگام امتیازدهی از تعصب و غرض‌ورزی به شدت اجتناب کنید. کسب امتیاز بالا توسط رقبا از ارزش‌های شما نمی‌کاهد بلکه راهکار بهتر بودن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

موقعیتی برتر خلق کنید
توانمندی‌های خودتان را بررسی کنید. به دقت بررسی کنید که با توجه به نیاز مشتری و فعالیت رقبا در برآوردن این نیازها، شما امکان ارائه چه ویژگی‌هایی را دارید که علاوه بر اینکه در توان شما است مطلوب مشتری بوده و از رقبا برتر است. برای برتری از رقبا همیشه لازم نیست هزینه‌های بالاتری بپردازید. کافی است خلأهای ناشی از فعالیت رقبا از نظر مشتریان را پوشش دهید. خلأهایی که شاید هرگز برای رقبا واضح نبوده‌اند.از این طریق موقعیتی برتر برای خود ایجاد می‌کنید که از نظر مشتری یک یا چند رده بالاتر از رقبا قرارتان می‌دهد.

تعهد کنید
ایجاد یک تعهد که به طور مستمر قابل حفظ کردن و اجرا بوده، از مطلوبیت بالایی نزد مشتری برخوردار باشد و برتری شما را نسبت به رقبا به اثبات برساند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل، برند است. تعهد برند شما در قالب پیام برندتان به گوش مشتری می‌رسد. از این طریق شما به مشتری متعهد می‌شوید که امری مطلوب وی را به انجام برسانید و مشتری از این طریق ارتباطی صمیمانه با شما برقرار می‌کند. پایبندی به این تعهد است که منجر به ایجاد احساسی منحصربه‌فرد و یکسان در تمامی نقاط تماس شما با مشتری و در نهایت وفاداری وی می‌شود و این یعنی ساخت یک «برند» برای مشتری.

پس چیزی را تعهد کنید که همواره (لااقل در مورد همان بنای مورد نظر) امکان اجرای آن را داشته باشید!

شروع به ساختن کنید
اکنون شما همان‌گونه که برای ساخت یک بنا پی‌ریزی می‌کنید، زیربناهای تبدیل شدن بنا به یک کسب‌وکار پرسود را در اختیار دارید. دانشی که در مراحل قبل کسب کرده‌اید را به کار گیرید. تمامی مراحل ساخت‌وساز را بر آن اساس طرح‌ریزی کنید یا اگر قبلا کاری انجام شده است، مورد بازبینی قرار دهید. اطلاعات کسب شده و دانش ناشی از آن، چارچوب کلی فعالیت‌ شما را تعیین کرده است. برای اجرای کار از دانش خود تخطی نکنید.همواره و تحت هر شرایطی تعهد برند خود را در تمامی مراحل کار در اولویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید که شما نسبت به امری متعهد شده‌اید که از امکان اجرای آن مطمئن هستید.

مشاوره بگیرید
از دریافت مشاوره از متخصصان کسب‌وکار ابایی نداشته باشید. هر یک از مشاوره‌هایی که در زمینه کسب‌وکار دریافت می‌کنید (به شرطی که کارشناسانه و مناسب باشد)، ارزش افزوده‌ای برای کسب‌وکار شما ایجاد خواهد کرد. پس در هر موردی که احساس کردید با دریافت خدمات تخصصی مشاوره کسب‌وکار نتایج بهتری به دست می‌آورید، حتما متخصصی برای کمک به شما وجود دارد.