تولید شن و ماسه استاندارد  برای ساخت بتن آماده
با پیروی از الزامات زیست محیطی و رعایت اصول ایمنی و فنی، تاسیسات جدید شرکت الماس درخشان با داشتن مدرن ترین دستگاههای معدنی و استاندارد پس از 5 سال تلاش پیگیرانه سرمایه گذاران این شرکت در شهرستان پاکدشت رسما به بهره برداری رسید. در این مراسم که با حضور یدالله صادقی رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، قاسمی فرزاد فرماندار، حجت الاسلام لزومی امام جمعه و بشیری نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی به همراه مهندس داریوش گلعلی زاده معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و مهندس کیهانی رئیس انجمن صنایع بتن آماده کشور برگزار شد، مهندس سعید رحیمی مدیرعامل شرکت آزمابتن و شرکت الماس درخشان، گزارشی از اهداف و اهمیت راه اندازی این مجموعه جدید معدنی ارائه داد.
طراحی و احداث تاسیسات شرکت الماس درخشان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در عمق ۲۵ متری با دارا بودن دستگاه مدرن تیکنر یا دستگاه تصفیه و برگشت دوباره آب از حوضچه های ته نشینی معادن به استخر و با صرف هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان امروز راه اندازی شده است.
این شرکت که تامین کننده شن و ماسه باکیفیت و استاندارد و دانه بندی شده برای تولید و عرضه و حمل به کارخانه آزما بتن که یکی دیگر از مجموعه های فعال و تولیدی مهندس رحیمی است (در سال 86 با تلاش او بود که مصوبه دولت جهت برداشتن شعاع 120 کیلومتری تهران برای کارخانجات بتن صادر شد) احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.
رحیمی که از چهره های معدنی شناخته شده در تولید بتن آماده و مصالح استاندارد کشور است در گزارش خود یادآور شد که شن و ماسه یک محصول ساختمانی مهم در ساخت و ساز است که به خاطر فراوانی شن، قدر و اهمیت آن کمرنگ شده است.
وی با بیان اینکه سنگدانه هایی که در معادن رودخانه‌ای برداشت می شود،‌ حاصل میلیون ها سال فرسایش زمین شناسی است، به این نکته اشاره کرد که اهمیت زمانی شکل گیری نفت و سنگدانه های سیلیسی تقریبا یکسان است و از این بابت می توان سنگدانه های سیلیسی را همردیف انرژی های تجربه ناپذیر تلقی کرد و به همین خاطر ضرورت استفاده بهینه از آنها باید سرلوحه نگاه ما به این منابع خدا دادی قرار گیرد که در راه اندازی شرکت الماس درخشان نیز این نگاه حاکم بوده است.
به گفته این فعال معدنی، در سالهای اخیر همچنین توجه زیادی به استاندارد مصالح ساختمانی شده است و این امر باعث ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی در کشور گردید. به طوریکه ۷۵ درصد فرآورده های بتنی و بیش از ۹۵ درصد آسفالت از مصالح ساختمانی با دانه بندی تشکیل می شود.
احداث تاسیسات شن و ماسه الماس درخشان براساس تامین نیازهای مصالح منطبق با تولیدکنندگان بتن آماده و کارخانجات آسفالت و یا شرکت های راهسازی طراحی و راه اندازی شده است.
رحیمی تصریح کرد: در زمینه بتن، عمده ترین نکته در کنار تامین دانه بندی مناسب شستشوی مناسب سنگدانه ها است . این اقدام به معنی آنست که در کنار حذف آلودگی های سنگدانه ها از دور ریز گرد سنگ و فیلتر ماسه جلوگیری شود.
برهمین اساس، در گزارش مدیرعامل تاکید شده به خاطر تجربه ای که وی و همکارانش در زمینه تولید بتن آماده داشته اند شرکت الماس درخشان را به عنوان یک واحد تولید شن و ماسه تخصصی در تولید شن و ماسه مصرفی در بتن هدف گذاری کردند.
رحیمی با طرح این مطلب که هرچند استانداردهای دانه بندی شن و ماسه مصرفی در آسفالت از نظر بسیاری از آیتم های استانداردی تفاوتی با شن و ماسه مصرفی در بتن ندارد، گفت: تمرکز و توجه شرکت الماس درخشان در زمینه تولید مصالح مخصوص آسفالت براساس نیاز کارخانجات آسفالت بوده به نحوی که امیدواریم مناسب ترین دانه بندی برای کارخانجات آسفالت را در مسیر تولید قرار دهیم.
تولید مصالح اختصاصی ملات بنایی از جمله اهداف این شرکت در فاز بعدی خواهد بود.
رحیمی با این بحث که در طراحی تاسیسات شرکت الماس درخشان موضوع ممیزی مصرف آب و برق از ابتدای طراحی ماشین آلات مورد توجه بوده یادآور شد که این تاسیسات به دنبال آن است تا فصل تازه‌ای در تامین مصالح مورد نیاز کارخاننجات بتن آماده تولیدکنندگان قطعات بتن و کارخانجات آسفالت و نیز پروژه های عمرانی جهت زیرسازی باز کند.
براساس این گزارش، در ادامه این مراسم نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی و صادقی رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی از اجرای این پروژه مهم مهندس رحیمی به عنوان فعال معدنی و کارآفرین منطقه به نیکی یاد کردند و تولید شن و ماسه استاندارد را برای عمران کشور و منطقه یک هدف گذاری مناسب در راستای اقتصاد مقاومتی فرموده مقام معظم رهبری ذکر کردند.
در پایان این مراسم به پاس سالها تلاش و ممارست و کوشش مداوم و مجدانه مهندس سعید رحیمی مدیر عامل شرکت های آزما بتن و الماس درخشان، لوح سپاس از سوی مدیران، کارمندان و پرسنل این کارخانجات توسط مسئولان حاضر در مراسم به وی اعطاء شد.