رتبه ششم ایران در بهره‌وری کشورهای آسیایی

دنیای اقتصاد- رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به رتبه ششم ایران در بهره وری کشورهای آسیایی، گفت: ارتقاء بهره وری موضوعی زمان بر است که برای آن کل اقتصاد باید متحول شود.رویا طباطبایی در نشست «نقش بهره وری در رشد و توسعه اقتصادی» که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه بهره وری توانایی تبدیل داده ها به ستانده هاست، اظهار کرد: در تعریف وسیع تر، بهره وری ترکیب کارآیی و اثربخشی است که اهداف عالیه را در برمی گیرد بنابراین برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع کشور و اولویت گذاری فعالیت ها باید منطبق با اصول بهره وری صورت گیرد. وی تاکید کرد: تمام کشورهایی که بهره وری بالایی دارند به عنوان کشوری پیشرفته از استانداردهای بالا بهره مند و فقر کمتری دارند.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اینکه در بهره وری بالا خود به خود به محیط زیست نیز توجه می شود، تصریح کرد: سبک بهره وری با رشد آن متفاوت است و تکنولوژی و افراد با کار با کیفیت مهمترین عوامل ارتقا بهره وری هستند. وی علت کاهش بهره وری در ایران را کاهش شاغلین و اثر آن را در تولید ناخالص ملی دانست و افزود: نرخ مشارکت مردم در تولید ناخالص داخلی پایین است زیرا یک نفر درخانواده فعالیت می کند و سه نفر از در آمد وی ارتزاق می کنند و تاثیری در تولید ناخالص ملی ندارند. طباطبایی با تاکید بر اینکه یکی از مولفه های اثرگذار بر بهره وری، عدالت است، تصریح کرد: سهم آرندی در ایران از GDP پایین است و بخشودی عام نیز ضد بهره وری است. به گفته وی، در چند سال اخیر در بسیاری از سیاست های کلی نظام، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و مقوله بهره وری و ضرورت ارتقای آن مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله این موارد می توان به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، نظام اداری، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد. رئیس سازمان ملی بهره وری ایران افزود: اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی به تمام کلیت اقتصاد و به نحوه عملکرد کلیه دستگاه‌های اجرایی (موضوع بند «ب» قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳) برمی‌گردد که در این راستا سازمان ملی بهره‌وری ایران به منظور استفاده بهتر از امکانات و ظرفیت‌های فیزیکی با تعیین اهداف کمّی مشخص، اقدامات کلی در این زمینه انجام داده است.

وی با بیان اینکه حسب «ماده ۷۹» قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، باید یک سوم از رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل ارتقای بهره‌وری تامین شود، بیان کرد: در این راستا، سازمان ملی بهره وری ایران مکلف شده با تدوین برنامه جامع بهره‌وری کشور زمینه های حصول این امر را فراهم کند. طباطبایی، برنامه جامع بهره وری کشور را سندی دراز مدت دانست که با اتکا به ترکیب دو نگرش راهبردی و فرآیندی طراحی شده است و افزود: مبنای تدوین این برنامه برخی از آموزه‌های قرآنی و دینی، اسناد بالادستی نظام (شامل قانون اساسی، سیاست های کلی نظام) و برنامه های توسعه‌ای است. رئیس سازمان ملی بهره وری ایران یادآور شد: در تدوین برنامه از نقطه نظرات بخش خصوصی و برخی از سازمان‌های غیردولتی نیز استفاده شده است. وی با تاکید بر اینکه با قرار گرفتن کشور در فضای تحریم و کاهش درآمد های نفتی، توجه به نقش بهره وری در اقتصاد بیشتر شد، افزود: با توجه به تعریف بهره وری، باید برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع کشور و اولویت گذاری فعالیت ها مطابق با اصول بهره وری باشد.

به اعتقاد طباطبایی، برای محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، تمام دستگاه های اجرایی و نیرو های مسلح باید علاوه بر اجرایی کردن چرخه مدیریت بهره وری در مجموعه های خود، تمهیدات لازم برای عملیاتی کردن این چرخه در واحد های تحت پوشش خود را نیز با هماهنگی سازمان ملی بهره وری فراهم کنند. وی اظهار کرد: این سازمان موظف است با تدوین برنامه جامع بهره وری کشور، زمینه تامین یک سوم از رشد هشت درصدی اقتصاد را از محل ارتقای بهره وری بر اساس برنامه پنجم توسعه، فراهم آورد.