بر بام بزرگ‌ترین «بام رستوران»  اصفهان

گروه گفت وگو- شرق چهارباغ و غرب پارک شهید رجایی؛ در کنار مجتمع هشت‌بهشت تاریخی، باغی در دل خود جای‌داده که حالا به یکی از بام‌های باصفای شهر تبدیل‌شده است. رستوران باغ شهر که تولدش را در بهار ۹۵ جشن گرفت؛ از پاتوق‌هایی است که از بامش نمای کاخ هشت‌بهشت پیداست، برای خوردن غذاهای موردعلاقه نه در زیر سقف، که در فضای باز و البته گرم، نیاز به سفر به حاشیه اصفهان نیست، وقتی‌که هنگام عبور از مجتمع هشت‌بهشت سری به باغ شهر بزنی تجربه خوبی بود. هم‌قدم زدن در باغی در دل ‌ خیابان مرکزی شهر و هم گفت‌وگو با مدیر جوان این باغ، سید امیرجا نثاری، فارغ‌التحصیل رشته مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران که پایه و اساس زندگی خود را برمبنای کارآفرینی دانست و از اینکه در کسب‌وکارش توانسته از علم خود کمک بگیرد خدارا شاکر بود. با مدیر رستوران باغ شهر که ‌عنوان جوان کارآفرین کشوردرسال های ۹۰-۹۱ و برتر استان در سال ۹۲ را کسب کرده، درباره رازهای موفقیت و انگیزه‌های کاری که شروع کرده گفت‌وگو کردیم.

قصه راه‌اندازی باغ شهر را تعریف می‌کنید؟

رستوران باغ شهر برحسب یک اتفاق راه‌اندازی شد. قصه ازآنجا شروع شد که برای دیدن مجتمع هشت بهشت با مراجعه به این فضا، ایده راه‌اندازی یک باغ رستوران به ذهنم خطور کرد. این رستوران در موقعیت بسیار خاصی، دریکی از خیابان‌های اصلی شهر و نزدیک به مکان‌های تاریخی و گردشگری اصفهان واقع‌شده است. یکی از افتخارات بنده این است که برخلاف برخی از مراکز و مشاغل که در آن تجربه، حرف اول را می‌زند، تیم فعال در مجموعه باغ شهر بسیار جوان و علمی است. جوانانی که همه در مقاطع مختلف علمی و دانشگاهی دارای رتبه‌ها و مدارج عالی هستند.

اصلی‌ترین ویژگی متمایزکننده باغ شهر چیست؟

چند ویژگی، این رستوران را از دیگر فضاهای همسان خودش متمایز می‌کند. اصلی‌ترین آنها فضای باز و بسیار زیبای آن است. پشت‌بامی که شما بر روی آن ایستاده‌اید، تنها پشت‌بام منطقه است که به هیچ بام دیگری مشرف نیست و شما تنها درختان اطراف خود را می‌بینید. این‌که شما در دل شهر شلوغ و پررفت‌وآمد به چنین منظره سبز و آرامی دست بیابید،خود یک اتفاق خاص و منحصربه‌فرد است.یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این است که در خیابانی رستوران را راه‌اندازی کرده‌ایم که هتل عباسی،رستوران شهرزاد و میدان نقش‌جهان در نزدیکی ما واقع‌شده‌اند. به نظر بنده این تراکم شغل در محدوده خیابان چهارباغ نه‌تنها رقابت سالم که رفاقت‌های شغلی را افزایش می‌دهد و موجب رونق کسب‌وکار و جلب رضایت مشتریان می‌گردد. باید دوباره یادآور شوم که هدف ما رقابت با هیچ رستورانی نیست. چراکه هر رستوران نقاط قوت خود رادارد. به‌طور مثال اصلی‌ترین نقطه قوت باغ شهر را می‌توانم فضای مطبوع در کنار کیفیت بسیار مناسب غذا برای پذیرایی از مهمانان عنوان کنم.

این رستوران به فضایی شبیه به پاتوق تبدیل‌شده است،هدف شما همین بوده است؟

بله دقیقاً یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این رستوران ایجاد تفریحگاهی امن و سالم برای بانوان شهراست.بیشتر باغ رستوران‌ها با فضای طبیعی در حاشیه شهر ساخته‌شده‌اند. طی این مسافت شاید برای برخی از بانوان دشوار باشد اما در دسترس بودن این فضا برای تفریح و لذت بردن از فضای زیبا برای خانم‌ها پاتوقی مناسب را ایجاد می‌کند. از طرفی در این رستوران برخلاف دیگر رستوران‌ها محدودیت زمانی وجود ندارد. مهمانان ما می‌توانند درکمال آرامش بدون توجه به گذر زمان غذا میل کنند و از فضای حاکم بر باغ شهر لذت کافی را ببرند.این صداقت در گفتار رامی‌توانید این‌گونه رصد کنید که رستوران باغ شهر هیچ نوع حق سرویسی از مهمانان خود نمی‌گیرد.از ابتدای کار رستوران این شعار ما بود که بنشینید و از غذا خوردن لذت ببرید.مهمانان خارجی ما در آسودگی خیال پیش‌غذا، غذا، دسر و قهوه بعد از ناهار را میل می‌کنند و درنهایت از فضای سبز و بام زیبای شهر لذت می‌برند.

کیفیت غذاهای خود را تا چه اندازه تائید می‌کنید؟

من آشپز نیستم.چون آشپزی بلد نیستم، راه‌های دور زدن این هنر راهم بلد نیستم. در زندگی شخصی خودم هم به خوردن غذا اهمیت می‌دهم. همین مورد کافی است که به کیفیت غذا درمجموع غذایی باغ شهر اهمیت بدهم. به نظرم رفتن به رستوران نوعی تفریح به‌حساب می‌آید که باید از آن لذت برد. البته ممکن است شما غذایی میل کنید که باب میلتان باشد یا در همان لحظه غذا به دهانتان بدمزه کند. فکر می‌کنم خوردن غذا و لذت بردن از آن به حال آدم‌ها بستگی دارد.من معتقدم اینکه ۱۰۰ درصد مشتریان من از غذاها راضی باشند غیرطبیعی است. چراکه ۱۰۰ درصد مشتریان ذائقه یکنواخت ندارند. اینجا وظیفه من علاوه بر تهیه غذای باکیفیت فراهم آوردن فضای مناسب برای مهمانان هم هست.

تنوع غذایی در رستوران باغ شهر به‌عنوان رستورانی که هم میهمان داخلی و هم میهمان خارجی دارد چقدر رعایت می‌شود؟

متأسفانه در ایران تنوع نوع غذایی در رستوران‌ها بسیار اندک است.گردشگران خارجی از خوردن کباب و جوجه و ماهی در این رستوران‌ها خسته می‌شوند.این اتفاق برای اصفهان بااین‌همه غذای سنتی اصلاً صورت خوشی ندارد. در باغ شهر سعی کردیم علاوه بر فضای ایرانی، غذای ایرانی که قسمتی از فرهنگ ناب ایرونی است را ارائه دهیم. تنور نان پزی را در مناسبت‌های مختلف روشن می‌کنیم و با دیس‌های دیزی و عطر بریانی اصفهانی به استقبال مهمانان خود می‌رویم.

از ایده و طراحی فضای رستوران بگویید.

با اینکه باغ شهر یک رستوران بام است اما ۱۲۰ نفر ظرفیت فضای پوشیده دارد. فضایی گرم و احاطه شده با شیشه دوجداره برای حفظ انرژی و گرم شدن، به همراه سقف‌های نقاشی شده توسط هنرمندان اصفهانی است. از طرفی هم فضای باز را با چترها و تخت‌هایی سنتی مزین کرده‌ایم که در کنار خوردن غذا از محیطی که فراهم‌شده است لذت کافی برده شود. همچنین در رستوران باغ شهر میز ریلی از فاصله‌ای غذا را تا میز مهمان بدون دخالت دست و حضور میهمان‌دار برسرمیزها هدایت می‌کند. ظرفیت این رستوران در کل ۳۴۰ نفر است.همچنین ۱۶۰ نفر هم هم‌زمان در کافی‌شاپ می‌توانند پذیرایی شوند.کافی‌شاپی که با مساحتی حدود۸۰۰ متریکی از کافه‌های بزرگ و باکیفیت اصفهان محسوب می‌شود. مکانی دیدنی با تنوع در پذیرایی مکانی برای نوشیدن چای، قهوه و انواع دم‌نوش‌ بعد از صرف غذا همه سعی ما براین بوده است که در کنار کیفیت و فضای دل‌نشین آرامش راهم برای مهمانان باغ شهر به ارمغان بیاوریم. فضا طوری طراحی‌شده است که اگر ظرفیت‌تکمیل باشد، سروصدایی ایجاد نشود و مزاحمتی برای مهمانان ایجاد نشود و همه در کمال آرامش به لذت بردن از غذا و فضا بپردازند. همچنین برگزاری جلسات اداری و کاری با ظرفیت حدود ۱۲۰ نفر از دیگر ویژگی‌های این مجموعه به‌حساب می‌آید که نباید از آن غافل شد.

بیشتر رستوران‌ها سعی در ساخت فضای مناسب برای مهمانان خوددارند.به نظر خودتان چه چیزی جز فضاسازی، شمارا منحصربه‌فرد می‌کند؟

یکی از اتفاقات متفاوت این رستوران این است که خورشت آلو و فسنجان را در لیست غذایی خود جای‌داده‌ایم، با استقبال خیلی خوبی مواجه شدیم. همین‌طور این استقبال شامل کوفته،کشک‌بادمجان و انواع دلمه‌ها هم می‌شود. فراموش نکنیم که غذا خوردن بهترین لذت است.این لذت هم باید چشمی باشد وهم حسی.یعنی اینکه شما هم از دیدن غذا لذت ببرید و هم از خوردن آن.از طرفی هم این روزها ما درگیر پروژه غذاهای پرسنلی هستیم .پروژه غذاهای پرسنلی باکیفیت بالا از آن دسته از پروژه‌هایی است که در بازار رقابت به‌خوبی جواب داده است و در حال عقد قراردادهایی با ادارات و شرکت‌های مختلف برای ارائه غذای باکیفیت بسیار بالا و مناسب تحت عنوان غذای پرسنلی هستیم.

در این بازار داغ رقابتی، تبلیغات چند درصد یار
باغ شهر بوده است؟

بزرگ‌ترین تبلیغ ما خود مردم هستند. در ابتدای کار وقتی بحث تبلیغات مطرح بود به‌جای اینکه دائم از غذاهای خوب و محیط در سطح شهر تبلیغ کنیم، در قیمت غذاها تخفیف‌هایی را اعمال کردیم که خود مردم بیایند و تجربه کنند. همین باعث شد جمعیت کثیری از اهالی اصفهان آمدند و درصدی هم مشتریان ثابت ما شدند. پس درنتیجه بهترین تبلیغ برای باغ شهر همان مردم هستند.

و حرف آخر...

غذا مقوله بسیارحساسی است.کار دشواری است که با جان مردم درگیراست. باید خلاق و خاص بود. رمز ماندگاری در بازار رقابتی و پرهیاهو همانند ایده پردازی‌های خاص است. رقابت هم یعنی شما هرروز کار جدیدی برای ارائه داشته باشید و ما باغ شهر را در دل شهر زیبای اصفهان بناکرده‌ایم که خاص باشیم و برای شما خاطره سازی کنیم.

بر بام بزرگ‌ترین «بام رستوران» اصفهان

بر بام بزرگ‌ترین «بام رستوران» اصفهان