درخواست‌های فعالان اقتصادی از دولت
دنیای اقتصاد، سپهر استیری- همواره یکی از مسائل مهم کشور، مشکلات اقتصادی است. خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌ و با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه است، مشکلاتی که نه از جنس ملی بلکه بعضا بومی می‌باشند. به همین خاطر نخستین سفر کاروان «تدبیر و امید» به خراسان رضوی بهانه‌ای شد تا به سراغ تنی چند از فعالان اقتصادی استان رفته و خواسته‌ها و مطالباتشان از هیات دولت را جویا شویم.

غلامحسین شافعی،
رییس اتاق بازرگانی ایران
pic1
یکی از موضوعاتی که برای خراسان رضوی به طور ویژه می‌توان مطرح کرد استفاده از پتانسیل تقریبا بی‌نظیر مشهد در موضوع گردشگری زیارت و گردشگری سلامت است. ما در دنیا، شهری مانند مشهد نداریم که چنین حجمی از رفت و آمد را داشته باشد، بخشی که هم‌اکنون فاقد برنامه‌ریزی است. ما باید از جاذبه زیارتی مشهد استفاده مناسبی برای اقتصاد استان بکنیم. نقش استان خراسان رضوی در اقتصاد منطقه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که آینده اقتصاد استان به سمتی خواهدرفت که نقش ما در اقتصاد منطقه هند و چین نقش دیگری خواهد شد. در نتیجه زیرساخت‌های لازم در خراسان رضوی برای بهره‌برداری در آینده را باید مورد توجه ویژه قرار دهیم و اقتصاد استان را متحول سازیم. موضوع دیگری که قبلا مطرح شده و به لحاظ کارشناسی نیز بررسی شده‌است، توجه به ایجاد بازار مشترک اسلامی در خراسان رضوی است که می‌تواند هم در آینده اقتصاد استان و هم در آینده اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد

.سید حسن حسینی، رییس خانه صنعت،
معدن و تجارت خراسان رضویpic2
درخواست ما از هیات دولت این است که با توجه به این که هم‌اکنون آقای استاندار رویکرد بسیار خوبی نسبت به جامعه صنعتی و تولیدی دارند، اختیارات بیشتری به ایشان داده‌شود. ما در سال‌های گذشته شاهد بودیم که منابع بانکی خراسان رضوی به تهران یا سایر استان‌های کشور رفته است اگر در سطح کشوری نگاه کنیم، متوجه می‌شویم، منابعی که توسط بانک‌ها به واحدهای صنعتی داده شده ۱۱۱ درصد بوده، درحالی‌که این نرخ در خراسان رضوی ۷۰ درصد بوده‌است. بحث دیگر این است که سازمان امور مالیاتی به جای شناسایی مودیان جدید مالیاتی، مالیات دریافتی خود را از چند واحد صنعتی شناسنامه‌دار و شناخته شده افزایش می‌دهد. هم اکنون علی‌رغم اینکه تمامی آمارها نشان از منفی بودن رشد اقتصادی دارد اما در خراسان رضوی واحدهای تولیدی ما تا چندین برابر سالیان گذشته باید مالیات پرداخت کنند که خیلی معقول و به سود صنعت و تولید نیست. دیگر اینکه در استان ما بخش دولتی از بخش خصوصی فاصله زیادی دارد و خواهش ما این است که مقداری از این فاصله کاسته شود.


محمود سیادت، رییس هیئت اجرایی
اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و افغانستان(شعبه مشهد)pic۳
درخواست نخست ما واگذاری تمامی اختیارات ممکن به استان برای مدیریت تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه خراسان رضوی است. درخواست دوم ما تلاش بیشتر برای آزادی زندانیان اقتصادی در زندان‌های ترکمنستان است و درخواست سوم افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی و شبه‌دولتی در استان است. چرا که دولت محترم باید عقب ماندگی‌های خود در استان را جبران کند. امیدواریم در بخش تجارت خارجی با تصویب یک نقشه راه و زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرا با محوریت استان و حداقل دو کشور همسایه ما شاهد افزایش صادرات باشیم. بنابراین امید است در این حوزه‌هایی که به طور واقع توانایی فعالیت داریم این امکان فراهم شود تا از تصمیماتی که در مرکز گرفته می‌شود که بعضا از واقعیت به دور است و ما ملزم به اجرایش هستیم، فاصله بگیریم و بتوانیم از امکانات محدودمان در رسیدن به اهداف مقدسی که داریم، بهره ببریم.


جلیل افشار نژاد، عضوهیئت رییسه
انجمن مدیران صنایع خراسان رضویpic4
مساله‌ای که این روزها دولت پیگیر است و من با آن مخالف هستم، بحث کنترل تورم است. مدت‌هاست که به این بهانه اقتصاد مملکت فلج شده است. کنترل تورم زمانی پیش می‌آید که عرضه و تقاضای بازار برابر باشد. در همه دنیا برای کنترل تورم بخش تولید، صنعت و کشاورزی را فعال می‌کنند به بخش صنعت کمک می‌کنند و زمانی که عرضه و تقاضا بالا می‌رود، متعاقبا تورم پایین می‌آید. بالفرض که تورم ۴۰ درصدی به ۲۰ درصد کاهش یابد، چه چیزی به دست می‌آوریم؟ جز اینکه به رکود دامن بزنیم چیزی به دست نخواهیم‌آورد. این چیز پیچیده‌ای نیست باید به صنعت کمک کنند و سرمایه در گردششان را تامین کنند، نوسازی در بخش صنعت صورت پذیرد، در بخش کشاورزی سیستم‌های آبیاری مدرن را پیاده کنند و وام‌های بلندمدت با بهره خیلی کم ارائه کنند. شاید ۱۰ درصد کارخانجات در ایران با ظرفیت کامل کار کنند، اما ۹۰ درصد زیر ظرفیت مشغول به فعالیت هستند. وقتی تولیدی انجام نمی‌شود، اقتصاد ناسالم می‌شود. بخش صنعت در حال رکود است چون پول به سمت بورس و زمین روانه شده است. من اصولا با سیستم کنترل تورم مخالف هستم. اگر تزریق پول به بخش صنعت، بخش کشاورزی و بخش بازرگانی صورت پذیرد، تورم کنترل شده و به زیر ۱۰ درصد تنزل می‌یابد. اگر می‌خواهیم صنعت و کشاورزی نفس بکشد باید به آن کمک کنیم.


احمد اثنی عشری، عضوهیئت رییسه
انجمن مدیران صنایع خراسان رضویpic۵
پیشنهاد نخست من این است که قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از طرف دولت جدی گرفته شود، نماینده‌های دولت در جلسات حضور پیدا کنند و آیین نامه‌های مربوطه تهیه شوند. پیشنهاد دیگر اینکه سیستم بانکی در راستای پیشرفت صنعت اصلاح شود.


احمد نوروزی، شهردار اسبق مشهد
و مدیر پروژه بافت فرسوده مجدpic6
از آنجایی که خراسان رضوی در میان تمامی استان‌ها بیلان منفی آب‌های زیرزمینی را دارد، مهم‌ترین مساله استان می‌تواند بحران آبی باشد. هم اکنون ۱۸ میلیون هکتار سطح زیر کشت کشاورزی در کشور داریم که به نظرمن این رقم باید به نصف کاهش پیدا کند، چون کشور ما پتانسیل این حجم از سطح زیر کشت را ندارد و ما می‌توانیم با افزایش بهره‌وری و عملکرد، همین مقدار موادغذایی که تولید می‌کنیم با نصف سطح زیر کشت هم تولید کنیم و به این نحو در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. هم اکنون قریب به ۹۰ درصد آب کشور را در کشاورزی مصرف می‌کنیم.


سید مهدی درهمی
مدیرعامل شرکت سپاد خراسان رضویpic۷
ضمن اینکه اقدام به سفرهای استانی را از حیث نزدیکی دولت و مردم و افزایش سرمایه‌های اجتماعی تقدیر می‌کنم، ولی امیدواریم دولت محترم بر اساس برنامه‌های مصوب مراحل توسعه کشور را پیش ببرد. نکته نخست عدم‌استفاده از فرصت ایجاد شده در شهر مقدس مشهد به واسطه وجود بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که در این عدم‌استفاده از فرصت، بخش دولتی نقش دارد. اگر بخش دولتی مصمم و با برنامه به موضوع زیارت و گردشگری زیارت توجه کند، می‌تواند فرصت‌های بسیاری را ایجاد کند و به کمک بخش خصوصی از این فرصت‌ها برای پیشرفت منطقه‌ای استان بهره ببرد. ولی ما معمولا در استان شاهد چنین عزم و اراده‌ای نیستیم. وقتی می‌بینیم اقدامات دولت محترم در استان نه خیلی متکی به تجربه‌های بخش خصوصی در مواجه با موضوع زیارت و گردشگری و نه خیلی مبتنی بر اندوخته‌های علمی مراکز دانشگاهی که هریک دارای اندوخته‌های ارزشمندی هستند، است، در این شرایط احساس می‌کنیم که عزم و اراده کافی وجود ندارد یا ظهور پیدا نکرده. در نتیجه مادامی‌که در مرکز استان و توسط نماینده عالی دولت یک کارگروه فعال که در آن بخش خصوصی و دانشگاه با حق رای و جایگاه ارزشمندی حضور نداشته باشد، تا برنامه‌های توسعه استان در حوزه گردشگری را تدوین و اجرا کنند ما شاهد رشد قابل توجهی از این ظرفیت خدادادی نخواهیم بود. توصیه می‌کنیم در برنامه توسعه ششم هم که در دست تهیه است، یک فصل ویژه مخصوص زیارت و گردشگری ایجاد شود کمااینکه ما این آمادگی را داریم که دبیرخانه این فصل را در استان خراسان رضوی ایجاد کنیم.


غلامرضا ایمانی، مدیرعالی
گروه کارخانجات مقصودpic8
صنعت ما امروزه از چهار موضوع اساسی رنج می‌برد که این چهار موضوع اجازه رشد و فراگیری را نمی‌دهند: یک، از آنجایی که مجموعه تولیدات ارزشی‌اند یعنی با پول سروکار دارند، نرخ پول ما گران‌تر از نرخ پول کشورهای توسعه یافته است. آن‌ها برای صنعت حداکثر نرخ پولشان ۱.۵ درصد است در صورتی که در کشور ما این نرخ حداقل ۳۰ درصد است. یعنی حداقل ۲۸.۵ درصد تفاوت نرخ داریم. دوم، نرخ مالیات‌های ماست، مالیات‌های ما از سه بخش مالیات بر درآمد، مالیات‌های تکلیفی و مالیات ارزش افزوده تشکیل می‌شود، مالیات ارزش افزوده را در تمام دنیا از مصرف‌کننده می‌گیرند در کشور ما از تولید کننده دریافت می شود، تولیدکننده‌ای که الان دچار بحران نقدینگی است به جای یاری رساندن به آن و افزایش نقدینگی او، بالعکس ۸ درصد از او مالیات می‌گیرند. نرخ مالیات عملکرد در تمام جهان حداکثر ۵ درصد است ولی در کشور ما این نرخ ۲۵ درصد است. سوم، هزینه‌های بیمه‌ای کارکنان است، حداکثر نرخ بیمه در دنیا ۱۳ درصد است اما در کشور ما این نرخ ۳۰ درصد است و چهارم اینکه میانگین نرخ بهره‌وری در دنیا حداقل ۸۳ درصد است در کشور ما میانگین نرخ بهره‌وری حداکثر ۳۸ درصد است. لذا این پارامترها عامل این است که نرخ تمام شده تولید را افزایش می‌دهند و اجازه می‌دهند که واردات توجیه‌پذیر باشد. در بخش واردات، چندین عامل کاهنده تولید نیز وجو دارد: اول، مناطق آزاد. دوم، مناطقی که پیله‌وری در آنجا رونق داده می‌شود، مثل بانه و سوم اینکه کم اظهاری را تقویت می‌کند و چهارم اینکه رونق‌بخش کالای قاچاق است. از همه مهم‌تر اینکه ناهنجاری‌های فرهنگی را در کشور فزونی می‌بخشد.

امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی
انجمن مدیران صنایع خراسان رضویpic9
هم اکنون حمایت از تولید در حال مطرح شدن است، این حمایت بدون ایجاد انگیزه خرید در مشتری مفهوم چندانی ندارد. صنعتگر ما تولیدی را انجام می‌دهد، اما توان فروش محصولش را ندارد یا باید یک انگیزه‌ای در بازار داخلی برای تولیدکنندگان‌مان ایجاد کنیم یا به خاطر ترس از بازگشت تورم، باید شرایط را برای خلق بازارهای جدید فراهم کنیم. یعنی ما باید شرایط را برای صادرات بیش از گذشته فراهم کنیم.
پس انتظار ما از دولت، ایجاد بازار در کنار بحث حمایت از تولید است. بحث دیگر مرتبط به دارایی و امور مالیاتی است. در خصوص خراسان رضوی باید گفت میزان مالیات پرداختی بیشتر از میزانی است که در خود استان هزینه می‌شود، ما تامین کننده بخشی از بودجه سایر استان‌ها هستیم و حداقل خواسته ما این است که جناب رییس جمهور بخش بیشتری از بودجه‌ای که از خراسان رضوی جذب می‌شود را به خود استان اختصاص دهند.
در خصوص تامین اجتماعی نیز باید گفت که یکی از سازمانی‌هایی است که به نسبت هزینه‌ای که دریافت می‌کند، عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهد و سازمان بسیار گرانی است. کارفرما ۲۳ درصد از پرداختی‌اش به کارگران را به تامین اجتماعی می‌دهد اما کارگرها از خدماتی که باید از تامین اجتماعی دریافت کنند، رضایت ندارند. قبلا در طرح پیشنهادی‌مان اشاره کردیم که بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را به بخشی از سهم بیمه سهم کارفرما اختصاص دهند، اینگونه کارفرما می‌تواند کمی نفس کشیده و به صورت رقابتی‌تر وارد بازار بشود. دیگر اینکه در استان ما زیرساخت‌های صنعتی ما خیلی جالب نیست به خصوص محدودیت‌های شبکه ‌گازی و برقی استان که بعضا مانعی بر سر راه طرح‌های توسعه‌ای واحدهای صنعتی می‌شوند. موضوع آب استان نیز باید یکی از اولویت‌های این سفر باشد.