سال آینده قیمت عوارض افزایش نمی یابد

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت: ممکن است در یک شهر کوچک ظرف مدت یک روز بودجه آن ارائه و تصویب شود ولی در شهر اصفهان با توجه به جایگاه ویژه آن نیاز به توجه خاصی برای تدوین بودجه داریم. محمود محمدی در ارتباط با بررسی بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان اظهار کرد: اساس بودجه مبتنی بر پیش بینی است و بر این اساس یک دستگاه و نهاد بخش عمومی مثل شهرداری پیش بینی می کند در سال بعد چه منابع درآمدی به دست می آورد و آنها را در چه حوزه هایی به مصرف می رساند تا بتواند باعث رشد، توسعه و تعالی شهر باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس برنامه ریزی مالی برای شهرداری با توجه به جایگاه و سابقه تاریخی اصفهان، جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری و مساحت ۲۰ هزار هکتاری انجام می شود از این رو فرایند های خاصی باید طی شود.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد از جمعیت استان در شهر اصفهان زندگی می کنند، گفت: تمام استان تحت تأثیر فعالیت ها و کسب و کارهایی است که در شهر اصفهان انجام می شود. به گفته وی ممکن است در یک شهر کوچک ظرف مدت یک روز بودجه آن ارائه و تصویب شود ولی در شهر اصفهان با توجه به جایگاه ویژه آن نیاز به توجه خاصی برای تدوین بودجه داریم. محمدی از شروع فرایندهای تدوین بودجه در ۲۵ شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: این فرآیند با ابلاغ بخشنامه بودجه توسط شهردار اصفهان کلید خورد و به مناطق رفت. وی در ادامه تاکید کرد: همه معاونت های شهرداری به جز معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات، ازجمله حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، مالی و اداری، فرهنگی و اجتماعی و دیگر حوزه ها درگیر فرایند تدوین بودجه ۹۶ شدند. معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان ویژگی بودجه شهرداری اصفهان در سال ۹۶ نسبت به سال های قبل را مبتنی بودن آن بر اهداف ۵ ساله برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ دانست و گفت: سال گذشته نیز تصویب برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ را همزمان با بودجه ۹۵ داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در ادامه برنامه های اصفهان ۹۵، اصفهان ۹۰ و اصفهان +۲۲ تهیه شده است، افزود: در گذر سال ها با توجه به اینکه الگوی برنامه ریزی شهری بلوغ پیدا کرد، فعالیت ها در قالب برنامه های ۵ ساله تدوین می شود. محمدی بودجه های سنواتی را در واقع برنامه های تسهیلی سالانه برای اقدامات مالی و اجرایی شهرداری دانست و یادآور شد: فرایند شهرنشینی در کشور ما تحت تأثیر دو عامل ساختار درونی شهرها و مقیاس کلان ملی کشور است. وی خاطرنشان کرد: تحرکات جمعیتی در سطح ملی اتفاق می افتد و اصفهان با توجه به قرار گرفتن در فلات مرکزی ایران، سابقه تاریخی، نیروی انسانی فعال و پر توانی که در آن وجود دارد از ظرفیت خوبی برخوردار است که در سال های گذشته سرمایه گذاری های خوبی در حوزه صنعتی و اقتصادی به خود جذب کرده است و به طور طبیعی باعث جذب جمعیت از شهرهای اطراف استان و حتی استان های دیگر به عنوان نقطه جاذب جمعیتی شده است.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان یک شهر تاریخی و گردشگری با مقیاس جهانی و بین المللی است، عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی های جامع شهری، محدوده کالبدی شهر تعریف شده و محدوده هایی که شهر می تواند در آنجا توسعه پیدا کند بر اساس اراضی که قابلیت کشاورزی کمتری داشته باشد مشخص می شود. وی ادامه داد: در بودجه شهرداری اصفهان نیز متناسب با این موارد برنامه ریزی می شود؛ به طور مثال یکی از اقداماتی که برای رشد و توسعه شهر در نظر گرفته ایم ایجاد و احداث پروژه های شاخص عمرانی بوده است. محمدی از پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای (مدظله العالی) به عنوان یکی از پروژه های شاخص شهر اصفهان یادکرد و گفت: شروع این پروژه به اجلاس سران غیر متعهد بر می گردد که قرار بود در ایران برگزار شود و دولت هم قرار بود برای ساخت و ساز آن کمک کند ولی باتوجه به محدودیت فرصت زمانی برگزاری اجلاس سران غیر متعهد این سالن با ابعادی که طراحی شده بود تمام نشد.

وی ادامه داد: کمک دولت در مقیاسی که در حال حاضر شهرداری در این پروژه هزینه می کند بسیار ناچیز است چراکه برای ساخت این سالن ۴۷۰ میلیارد تومان مورد نیاز است و تاکنون ۷۰ درصد این بودجه هزینه شده است. معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان با تاکید بر این که مجموعه مرکز همایش های امام خامنه ای (مدظله العالی) تنها مختص برگزاری همایش نیست عنوان کرد: مراکز تجاری و اداری نیز در کنار آن قرار دارد که می تواند به عنوان مجتمع شهری در خدمت شهروندان باشد. وی در بخش دیگر سخنان خود به نامگذاری سال ۱۳۹۵ با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در همان روزهای ابتدایی سال بر اساس ابلاغ شهردار اصفهان، قرارگاهی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در شهرداری تشکیل شد و مدیر بازرسی و نظارت شهرداری اصفهان مسئول پیگیری این بخش شد و حوزه معاونت برنامه ریزی هم یکی از حوزه هایی است که به شکل محوری با این قرارگاه همکاری می کند. محمدی در ادامه تاکید کرد: این مسئله به عنوان یک رویکرد کلان در طول برنامه های شهرداری به خصوص بودجه سال ۹۶ مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باتوجه به خشکی آب و هوا و خشکی زاینده رود به آن توجه شده استفاده حداکثری از همه ظرفیت های شهرداری اصفهان، به منظور بهره برداری از پساب برای آبیاری فضای سبز کمربندی و پیرامونی شهر اصفهان است تا بتوانیم آب را بازچرخانی و بازیافت کرده و در مکان هایی مثل سازمان پسماند مورد استفاده قرار دهیم. معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در پارک های سطح شهر از آب های اولیه استفاده می شود، گفت: رقمی بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای خرید پساب، زیر ساخت های لازم و تصفیه ثانویه و انتقال آن به شبکه انتقال آب اختصاص داده شده است . به گفته وی شهرداری اصفهان در گام های بعدی خود به سمت استفاده از دستگاه های زباله سوز و هاضم با هدف تولید انرژی از زباله ها خواهد رفت تا در اراضی اطراف اصفهان زباله های کمتری به طور مستقیم دفن شود. محمدی خاطرنشان کرد: البته به دلیل سرمایه اولیه زیاد مورد نیاز در این بخش ها معمولاً شهرهای کمتری به سمت آن می روند. وی یاد آور شد: علی رغم توسعه شهر و افزایش پروژه های عمرانی که به بهره برداری رسیده با مدیریتی که همکاران ما در مدیریت شهری اصفهان داشتند نه تنها با افزایش هزینه انرژی به ویژه مصرف برق روبرو نبوده ایم و حتی این هزینه ها در برخی موارد کاهش یافته است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان از رعایت بهینه سازی و رعایت مقررات ملی ساختمان ازجمله مبحث ۱۹ انرژی در فضای شهر خبرداد که باعث مدیریت مصرف انرژی شده است. به گفته وی در چارچوب مدیریت واحد شهری و بر اساس قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور قرار بود ۲۳ وظیفه دستگاه های اجرایی به شهرداری ها منتقل شود ولی متأسفانه این اتفاق تاکنون صورت نگرفته است. محمدی در ادامه گفت: از لحاظ ساختار کلان قانونی با هماهنگی و ارتباطاتی که شهرداری با دستگاه های خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب، گاز، برق و مخابرات برقرار کرده است این مدیریت واحد در مورد پروژه های شهری ایجاد شده است. وی اذعان کرد: به طور مثال اگر شهرداری بخواهد یکی از خیابان های اصلی شهر را آسفالت کند به طور حتم از دستگاه های خدماتی و اجرایی شهر استعلام می شود تا اگر قرار باشد پروژه ای در آن محل انجام دهند، شهرداری روکش آسفالت آنجا را به عقب می اندازد البته در انشعاب فرعی در بافت محلات این هماهنگی کمتر اتفاق می افتد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت های این حوزه در بخش فناوری اطلاعات یادآور شد: این معاونت با توجه به رسالت های خود، ارتباطات گسترده ای با نهادهای خدمت رسان سطح شهر برای ایجاد زیرساخت اطلاعاتی شهر که به صورت اختصاری«S.T.I» نام دارد صورت داد. وی عنوان کرد: در این رابطه با ۱۰ دستگاه اجرایی تفاهم نامه اجرایی انجام شده و تبادل اطلاعات صورت گرفت که منجر به نقشه های «G.I.S» شد و در نهایت رایگان در اختیار نهادهای اجرایی قرار گرفت تا در بستر یک نقشه واحد این اطلاعات بارگذاری شده و هماهنگی ها بین دستگاه ها بهتر انجام شود. محمدی از پیش بینی ۳ هزار میلیارد تومانی بودجه شهرداری اصفهان برای سال ۹۶خبرداد و گفت: ۵۰۰ میلیارد این بودجه با فروش اوراق مشارکت در حوزه قطار شهری اصفهان تأمین می شود و مابقی از منابع داخلی شهرداری از قبیل عوارض ها، فروش اموال و املاک شهرداری محقق خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح بخشی از ردیف های بودجه ۹۶ شهرداری اصفهان پرداخت و بیان کرد: براین اساس پیش بینی شده ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش اموال و املاک شهرداری، ۸۳۷ میلیارد تومان از عوارض ارزش افزوده تراکم، ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده، ۱۱۷ میلیارد تومان دریافتی وام از بانک ها، ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض حاصل از صدور پروانه محقق می شود، همچنین ۱۵۰ میلیارد تومان برای پروژه استقلال ، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل حلقه حفاظتی شهر اختصاص یافته تا تقاطع کارخانه قند برای سال آینده در این حلقه حفاظتی کلید بخورد. معاون پژوهش، برنامه ریزی و فنآوری اطلاعات شهرداری اصفهان یادآور شد: از کل بودجه سال ۹۶، ۲هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان آن در بخش عمرانی در نظر گرفته شده و بخش عمده آن حدود ۶۵۰ میلیارد تومان آن در حوزه قطار شهری هزینه می شود که امیدواریم تا بهار سال آینده خط یک آن به طور کامل اجرایی شود و خط دوم آن که از زینبیه شروع می شود و تا میدان امام حسین(ع) ادامه پیدا می کند ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای این خط هزینه می شود خط سوم قطار شهری اصفهان از میدان آزادی به سمت بلوار کشاورز می رود، ۴۰ میلیارد تومان در بودجه منطقه ۵ پیش بینی شده است.

به گفته وی قاعده افزایش میزان عوارض ها باید ابتدا به تصویب شورای اسلامی شهر و سپس به تأیید استاندار برسد و ۱۵ بهمن ماه اعلام عمومی شود البته برای سال آینده افزایش عوارض نخواهیم داشت. محمدی با تاکید براینکه امیدواریم بتوانیم دوران رکود حاکم بر اقتصاد شهری را با این بودجه در سال بعد پشت سر بگذاریم،عنوان کرد: امسال هم شهرداری سعی کرد با روش های مختلف باعث رونق ساخت و ساز شهری شود و مصوبه ای برای افزایش تراکم در سال ۹۶ نداریم البته ممکن است در برخی از نقاط قیمت های منطقه بندی تغییر پیدا کند.

سال آینده قیمت عوارض افزایش نمی یابد