چالش‌های صنعت نمایشگاهی در کشور

به اعتقاد کارشناسان، صنعت نمایشگاهی به دلیل ارتباط مستقیم با بازاریابی و تجارت، یکی از ارکان اصلی اجرای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، اما این صنعت با چالش‌های متعددی مواجه است که ضرورت رفع آنها بر کسی پوشیده نیست. ویژگی اصلی یک نمایشگاه آن است که فعالیت‌های اقتصادی را در یک محدوده خاص متمرکز می‌کند، به گونه‌ای که عرضه کنندگان کالا و خدمات یا افرادی که علاقه مند به انتخاب کالا هستند می‌توانند از این تمرکز حداکثر بهره را ببرند. در راستای بررسی اهمیت صنعت نمایشگاهی و روابط تنگانگ آن با امور مختلف اقتصادی، با رضا سلیم ساسانی، ریاست اتاق اصناف و مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه گفت‌وگویی داشتیم.

چرا صنعت نمایشگاهی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است ؟

باید توجه داشت که موتور محرکه صنعت نمایشگاهی در هر کشوری واژه اقتصاد است؛ به تعبیر دیگر برپایی نمایشگاه به صورت مداوم و مستمر می‌تواند کلید دستیابی به سود آوری و در نتیجه دستیابی به موفقیت‌های بازرگانی و تجاری باشد.

منظور از موفقیت‌های تجاری، سودآوری است ؟

نه فقط سودآوری بلکه فضای رقابت و رقابت‌پذیری هم ایجاد خواهد شد. شرکت در یک فستیوال می‌تواند عرصه مناسبی باشد تا توانایی واقعی یک شرکت یا یک سازمان در زیر نقش‌های اقتصادی به نمایش در بیاید. آن‌گونه که بررسی‌ها نشان دادند در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که موفق شدند از منابع موجود در کشور خودشان مثل فناوری، سرمایه‌های مختلف، نیروی انسانی و هرچیز دیگری از این دست استفاده بهتری داشته باشند و در کنار آن مناسب‌ترین تعامل را با شبکه‌های عرضه‌کننده برقرار کنند در عرصه رقابت موفق تر خواهند بود. نمایشگاه‌ها خصوصا در ابعاد بین‌المللی بهترین عرصه برای ایجاد رقابت بین بازرگانان هستند. چون امکان استفاده از تمام منابع داخلی و خارجی در آنها وجود دارد.

کدام نمایشگاه‌ها در حال حاضر به مرحله رقابت‌پذیری رسیده‌اند؟

هنوز تعداد این نمایشگاه‌ها خیلی کم است، اما در حال حاضر نمایشگاه‌هایی نظیر صنعت ساختمان، نمایشگاه نفت و انرژی و نمایشگاه برق فضای بسیار خوبی را برای رقابت دارند. با توجه به اینکه امروزه صنعت نمایشگاهی در همه جای دنیا به عنوان یک تجارت مادر به حساب می‌آید و سایر حوزه‌ها مثل حوزه گردشگری، حوزه حمل‌ونقل و هتل‌داری و حتی حوزه خدمات از کنار برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به تکاپو و در نهایت سوددهی می‌رسند اشتغالزایی را می‌توان یکی از ویژگی‌های مهم این تجارت پرسود نامید. البته این اشتغالزایی موقت است.

نمایشگاه کرمانشاه از چه سالی شروع به فعالیت کرده است؟ به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده اشاره کنید؟

این نمایشگاه از سال ۱۳۸۲ با نمایشگاه‌های فروش آغاز به فعالیت کرده و تا به امروز که ۱۳ سال از زمان شروع کار نمایشگاه کرمانشاه می‌گذرد خوشبختانه سالیانه حدود ۲۰ الی ۳۰ نمایشگاه تخصصی برگزار کرده و رسالت خود را به عنوان ویترین اقتصادی استان به بهترین وجه ممکن اجرا کرده است. همچنین نمایشگاه کرمانشاه تجربه برگزاری ۲ نمایشگاه بزرگ توانمندی‌ها را در سلیمانیه عراق دارد که آن نمایشگاه‌ها را نیز به نحو احسن به انجام رسانید. امروزه با توجه به گسترش و پیشرفت این صنعت، نمایشگاه کرمانشاه نیز کوشید با به روز کردن فعالیت‌ها و همچنین امکانات مجموعه مکانی را فراهم کند که خوشبختانه شرکت‌کنندگان با رغبت کامل اعلام آمادگی کرده و در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند.

صنعت نمایشگاهی کشور با چه چالش‌ها و کاستی‌هایی مواجه است؟

آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که شناخت و درک اهمیت صنعت نمایشگاهی باید در اولویت همه مسئولان کشور باشد تا با بهره‌گیری از چنین فرصت سودآوری به دیگر کشورهای جهان برسیم. کارشناسان بازرگانی همواره صنعت نمایشگاهی را سکوی پرتاب صادرات، خصوصا صادرات غیر نفتی می‌دانند. لازمه رسیدن به استانداردهای جهانی در این صنعت پرسود این است که سیاستگذاری عمیق و صحیح داشته باشیم و در مسیر مجهز شدن نمایشگاه‌های خودمان گام برداریم. از لحاظ کمی کشورمان مشکلی ندارد و شهرهای مهم ما همگی نمایشگاه دارند اما به لحاظ کیفی نیازمند تجهیز سالن‌ها و سایت‌های نمایشگاهی هستیم.