طبخ غذا در سه شماره
امروزه در بسیاری از خانه‌ها و رستوران‌ها، پختن و گرم کردن غذا با دستگاه‌های مایکروفر که بسیار ساده و سریع انجام می‌شود، جایگزین روش‌های پخت سنتی شده است.
با این وجود، ایمنی پخت غذا در مایکروفر همیشه مورد بحث بوده است و کارشناسان گاه و بیگاه توصیه‌هایی در رابطه با شیوه‌های صحیح استفاده از این کالا برای طبخ غذای سالم بدون ضرر ارائه می‌دهند. گروهی از کارشناسان که به شدت نسبت به استفاده از این وسیله به مصرف‌کنندگان هشدار داده‌اند، معتقدند استفاده نادرست از این وسیله منجر به بروز مشکلاتی برای مصرف‌کننده می‌شود که گاه جبران‌ناپذیر است.
به همین دلیل هنگام استفاده از این کالا باید کاملا دقت کرد و نکات ایمنی را رعایت کرد.
با تمام این اوصاف، این کالا آن‌چنان نزد خریداران محبوب و دوست داشتنی است که زندگی بدون آن برای آدم‌های امروز سخت است. با توجه به این موضوع در این قسمت ما ضمن معرفی این دستگاه نکاتی را که هنگام خرید باید مد نظر قرار دهیم تا کاربری بهتری داشته باشیم ذکر می‌کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:


مایکروفر چیست؟
دستگاه مایکروفر یا تندپز، یا اجاق مایکروویو، نوعی اجاق است که از طریق تابش الکترومغناطیسی ریزموج یا اشعه‌های ویو، با به جنبش درآوردن آب و دیگر مولکول‌های قطبیده در غذا گرما ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که غذا در مدت کوتاهی بپزد. به طور کلی مایکروفر که گروهی آن را به دلیل استفاده از اشعه خاصش، مایکروویو می‌نامند، شامل یک وسیله الکترونیکی به نام گلنترون برای تولید امواج مایکروویو است که امواج تولید شده را وارد فضای بسته اجاق فلزی کرده و از دیواره‌ها منعکس و توسط غذا یا مایع داخل آن جذب می‌شود. در نتیجه امواج در غذا نفوذ کرده، مولکول‌های آب داخل آن را 10×2450 بار یا 10×950 بار در ثانیه تکان داده و جابه‌جا می‌کند و با ایجاد سایش مولکولی تولید گرما می‌کند. به طوری که مدت پخت در مایکروویو معمولا بسیار کوتاه و خیلی کوتاه‌تر از اجاق‌های معمولی است. میزان گرما در این دستگاه هم بستگی به رطوبت، شکل و حجم دارد. به دلیل وجود گرمای غیریکنواخت در برخی غذاها ممکن است سطح غذا گرم شود، اما دمای مرکزی آن نزدیک به جوش باشد یا در بعضی غذاها ممکن است نقاطی کاملا پخته و نقاطی نپخته باقی بماند. البته دستگاه‌های جدید مایکروویو دارای سینی گردان هستند تا اشعه به‌طور یکنواخت به تمام سطح ماده غذایی برسد. امواج مایکروویو به عمق ۳ تا ۵ سانتی‌متری غذا (بر حسب ترکیب ماده غذایی) نفوذ می‌کند. بنابراین، هنگامی که قطعات کوچک ماده غذایی در معرض امواج مایکروویو قرار می‌گیرند، تابش کاملا در آن نفوذ می‌کند و حرارت در تمام ماده غذایی تولید و منجر به پخت سریع می‌شود.


تاریخچه مایکروفر
پرسی لی بارون اسپنسر که مهندسی خودآموخته بود مخترع دستگاه مایکروویو یا به‌طور صحیح‌تر دستگاه مایکروفر است. او نخستین بار در طول پروژه تحقیقاتی درباره رادار در سال ۱۹۴۱ متوجه نکته عجیبی شد. او یک لوله خلأ جدید را آزمایش می‌کرد که متوجه شد شکلات درون جیبش آب شده است. این اتفاق بر ای دکتر اسپنسر جالب بود و تصمیم گرفت آزمایش دیگری انجام بدهد. این بار دانه‌های ذرت را نزدیک لوله گذاشت و دید که ذرت‌های خشک می‌ترکند و تبدیل به پاپ کورن می‌شوند. او نتیجه گرفت آب شدن شکلات و پخته شدن ذرت‌ها هر دو ناشی از بودن در معرض انرژی کم چگالی مایکروویو است. اسپنسر آزمایش با سایر مواد غذایی را بر همین اساس ادامه داد، چون فکر می‌کرد اگر ذرت این قدر زود پخته می‌شود چرا سایر مواد غذایی این طور نباشند. بعدها او جعبه‌ای فلزی همراه با درب درست کرد که نیروی مایکروویو از آن داخل شود. انرژی‌ای که وارد جعبه می‌شد نمی‌توانست خارج شود و میدان الکترو مغناطیس با چگالی بالاتر ایجاد می‌کرد. هنگامی که غذا را در جعبه می‌گذاشت و انرژی مایکروویو را به آن می‌تاباند دمای ماده غذایی سریع بالا می‌رفت. آن موقع بود که اسپنسر چیزی را اختراع کرد که بعدها دستگاه مایکروویو نامیده شد.

انواع مایکروفر
این کالای محبوب در انواع گوناگونی چون مایکروفر، سولاردم، کانوکشن و... موجود است که معروف ترین انواع آن اجاق‌های مایکروفر و سولاردم‌ها هستند. می‌توان گفت سولاردم یکی از انواع پیشرفته مایکروفر است که خوب غذا را می‌پزد و به اندازه اجاق‌هایی که ترکیبی از انرژی‌های مایکروویو، گریل (کباب‌پز) و همرفت (کانوکشن) هستند، کارآمد است. اما شما باید هزینه زیادی فقط برای نور هالوژن بپردازید. شرکت‌های عرضه‌کننده سولاردم ادعا می‌کنند این دستگاه‌ها تا ۴ برابر سریع‌تر از یک اجاق کانوکشن غذا را می‌پزند. در سولاردم هم مانند هر اجاق ترکیبی (مایکروویو- گریل - همرفت، شما می‌توانید از آن به عنوان یک مایکروفر، گریل یا کانوکشن) می‌توانید انواع غذا، کیک، بیسکویت و ... را بپزید. این اجاق سریع‌تر از یک اجاق معمولی (کانوکشن) غذا را می‌پزد و به همان اندازه زمان می‌برد تا غذا را سرخ کند. آشپزخانه شما خیلی گرم نمی‌شود و شما در هزینه و انرژی صرفه‌جویی می‌کنید، زیرا پخت سریع‌تر و کارآمد داشته‌اید.
شرکت‌های عرضه‌کننده همچنین ادعا می‌کنند غذای پخته شده در اجاق سولاردم برای سلامتی بهتر است، چون غذا را سریع‌تر و در دمای بالاتری می‌پزد که در این حالت چربی کمتر و کربوهیدرات و پروتئین بیشتری در غذا نسبت به اجاق‌های معمولی باقی می‌ماند. جدای از عمق سرخ شدن گوشت، روش پخت آن کمترین تاثیر را در میزان چربی و کلسترول آن دارد. و در ضمن پختن نمی‌توان میزان پروتئین و کربوهیدرات را افزایش داد. سبزیجات معمولا با مایکروفر و بخارپز بهتر می‌پزند و مواد مغذی کمتری از دست می‌دهند.


دلایل جذابیت مایکروفرها:
۱. سرعت حرارت دهی و پخت بسیار بالا
۲. با استفاده از این وسیله تنها غذا است که گرم می‌شود و دمای محیط آشپزخانه تغییری نمی‌کند.
۳. حجم کمی دارد و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند.
۴. موجب حفظ خصوصیت رنگ و طعم مطلوب در سبزی‌ها به علت زمان کوتاه حرارت دهی می‌شود.
۵. موجب کاهش خطر مسمومیت‌های غذایی( به دلیل اینکه از گرم نگه داشتن غذا به مدت طولانی جلوگیری می‌کند) می‌شود.
۶. این دستگاه یک دستگاه چند منظوره به حساب می‌آید که با آن همه چیز را می‌شود پخت و گرم کرد. (طبخ غذا، ذوب کردن یخ مواد غذایی منجمد و گرم کردن مواد غذایی)
۷. قابلیت جابه‌جا کردن آسان ظروف طبخ غذا به علت اینکه گرم نمی‌شوند و دست را نمی‌سوزاند.
۸. جاسازی ساده، زیبا وحتی نصب به دیوار آشپزخانه.
۹. صرفه‌جویی در وقت و انرژی.
نکاتی برای خرید مایکروفر
۱- چقدر هزینه می‌کنید؟
قبل از هر چیز بودجه و هدف خود را از خرید مشخص کنید. به بیان ساده باید مشخص کنید که چه می‌خواهید و از میان برند و انواع گوناگون مایکروفر یک نمونه را انتخاب کنید. در این صورت انتخاب دستگاه برای شما آسان‌تر خواهد بود.
۲- بیشترین مورد مصرفی شما چیست؟
اگر با استفاده از مایکروفر، خواستار صرفه‌جویی در وقت و انرژی هستید، به دنبال یک مدل با کارآیی‌های بیشتر باشید، مثلا دارای گیرنده حساس پخت و پز (دستگاهی که گرما را متناسب با رطوبت مواد غذایی تغییر می‌دهد) باشد و همچنین قابلیت برنامه‌دهی برای توقف پخت و پز را داشته باشد. مایکروفر با قابلیت‌های فر شما را قادر به برشته و سرخ کردن غذاها می‌کند که با یک مایکروفر عادی قادر به انجام آن نخواهید بود. البته اگر از مایکروفر تنها برای گرم کردن غذا یا درست کردن ذرت بوداده استفاده می‌کنید، بهتر است مایکروفر غیرحرفه‌ای خریداری کنید.
۳. حجم مایکروفر را مشخص کنید:
اگر تنها برای خود در خانه دانشجویی یا آپارتمان غذا می‌پزید، مدل جمع و جور آن را انتخاب کنید. داخل این مایکروفرها تقریبا بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر فضا وجود دارد. همچنین حتما دقت کنید که یک بشقاب غذاخوری روی صفحه گرد آن جا بگیرد. اگر خانواده بزرگی دارید، سایز بزرگ آن‌را انتخاب کنید که از ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است.
۴. رومیزی می‌خواهید یا توکار:
با آنکه مایکروفر رو میزی متداول‌تر است، اما فضای بسیاری را اشغال می‌کند. اگر ترجیح می‌دهید که روی کابینت‌ها چیزی نگذارید، مدلی را انتخاب کنید که در توکار کابینت‌های آشپزخانه جاسازی شود. در غیر این صورت، مایکروفری را انتخاب کنید که بالای فر نصب می‌شود. این مدل دارای چراغ و سیستم تهویه هوا است که باعث افزوده شدن به ارزش آن و کارآیی فر می‌شود.
۵. توان برقی مایکروفر را مد نظر قرار دهید:
میزان برق مصرفی مایکروفر برحسب وات محاسبه می‌شود. هرچه وات‌های دریافتی آن بیشتر باشد، غذا سریع‌تر و راحت‌تر پخته می‌شود. از آنجایی که میزان متوسط آن بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ وات متغیر است، بهتر است مایکروفر زیر ۸۰۰ وات خریداری نکنید ( مگر آنکه مدل کوچک با کارآیی کم آن را برای خانه دانشجویی خود بخواهید).
۶- قفل کودک را فراموش نکنید:
اگر در خانه فرزندان کوچک دارید، مدلی را انتخاب کنید که قفل ایمنی داشته باشد. و اگر فرزندان محصل دارید، بهتر است مایکروفری تهیه کنید که نحوه استفاده از صفحه کنترل آن آسان باشد.