رکورد‌شکنی فورد در ثبت اختراع

در خودرو‌سازی نقش نوآوری و اختراعات جدید اهمیت بسیار زیادی دارد و شرکت‌هایی که در گذشته در این بخش موفق‌تر عمل کرده‌اند این روزها صاحب فناوری در خودرو‌سازی هستند. کارمندان شرکت فورد در سال ۲۰۱۶ با ثبت بیش از ۱۵۰۰ اختراع رسمی و تایید شده از مجموعه ۵۵۰۰ پیشنهاد در میان خودرو‌سازان در مقام اول قرار دارند. این عدد نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است و تعداد اختراعات و ایده‌های نابی که به ذهن کارمندان باهوش فورد رسیده است رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. البته این اعداد و ارقام مربوط به کارخانه‌های موجود در آمریکا بوده است و فورد در سایر کشورهای دنیا نیز کارخانه‌های مختلفی دارد که در مجموع تعداد اختراعاتی که در مقیاس جهانی از سوی کارمندان فورد ثبت شده است ۳۲۰۰ مورد بوده است.

سوالی‌ که مطرح می‌شود این است که این تعداد اختراع چگونه می‌توانند باعث شوند که ما زندگی بهتری داشته باشیم و خودرو‌سازی را آیا متحول می‌کنند؟ واقعیت این است که برخی از این اختراعات و ابداعات تاثیر چندانی در زندگی ما نخواهند گذاشت یا باعث ایجاد انقلاب و تحول در زندگی ما نخواهند شد و در برخی موارد تنها باعث بهبود شرایط و راحت‌تر شدن امور می‌شود. در برخی موارد ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف خودرو و نرم‌افزاری در تلفن همراه می‌تواند یک نوآوری باشد و باعث شود کاری که در گذشته انجامش زمانبر بوده است، راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. موضوع نوآوری در مقیاسی بزرگتر که باعث شود تحولی در خودرو‌سازی ایجاد شود موضوعی زمانبر و نیاز به تحقیقات گسترده دارد. در میان طرح‌هایی که کارمندان فورد ارائه کرده‌اند موضوعات متنوع و زیادی به چشم می‌خورد که تجهیز خودروها به پهپاد‌های کوچک و ساده در این لیست وجود دارند یا ممکن است خودرو قهوه یا نوشیدنی که نیاز دارید را بدون اینکه فضایی از خودرو گرفته شود با یک اختراع در اختیار راننده و سایر سرنشینان قرار دهد که در میان این ۳۲۰۰ طرح حضور داشته‌اند که همگی برای خودروهای فورد طراحی و معرفی شده‌اند.

شرکت فورد با ثبت این رکورد تاریخی نشان داده است که خلاقیت در میان کارمندانش چیزی است که کاملا مشهود بوده و قابل بررسی است. نیاز امروز صنعت خودرو‌ کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی و قیمت تمام شده است که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای خودرو‌سازی رقم بزند و از طرفی موضوع حفاظت از محیط زیست را که چالش بزرگ قرن کنونی است را تا حدی تسهیل کند. اختراعات برای اینکه به درون یک خودرو راه پیدا کنند باید مراحل مختلفی را طی کنند و در برخی موارد امتیاز این اختراعات به سایر خودرو‌سازی‌ها واگذار می‌شود که درآمد قابل توجهی را می‌تواند در پی داشته باشد. آنچه مسلم است این است که دنیای امروز به شدت نیاز دارد تا در انجام اموری که هزینه و انرژی زیادی می‌طلبد کارهایی بنیادی انجام دهد تا کره زمین بتواند به حیات خود ادامه دهد.