سنوس در فارسی چه معنایی دارد و فعالیت این برند در تولید چه محصولاتی متمرکز شده است؟

سنوس نام یک گیاه مقاوم است در کرمان است. این گیاه در برابر طوفان، خشکسالی، بی آبی و حشرات بسیار مقاوم است و در هر شرایطی به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد. با توجه به این ویژگی ها، وقتی گروه مهرام تصمیم گرفت برای تولید انواع کنسانتره آبمیوه و رب گوجه فرنگی شرکتی در جیرفت ایجاد کند، نام سنوس را برای آن انتخاب کرد تا در برابر مسائل و مشکلات تولید در ایران مقاومت کرده و بتواند به حیات خود ادامه دهد. هم اکنون در سنوس انواع کنسانتره آبمیوه تولید می‌کنیم و نیز آبمیوه کنسانتره موردنیاز بسیاری از تولیدکنندگان را با آخرین فناوری‌های روز دنیا به تولید می‌رسانیم. از این رو تمام تلاشمان را به کار بسته‌ایم تا با توجه به رقابت شدیدی که در این صنعت وجود دارد بتوانیم یکی از تامین کننده‌های اصلی کنسانتره در بازار داخلی باشیم و علاوه بر رقابت با رقبای داخلی با رقبای خارجی هم به رقابت بپردازیم.

آیا میدان رقابت برای شما باز است یا نفس گیر و طاقت فرساست؟

با توجه به رکود فعلی و حضور شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی در این صنعت، عرصه رقابت در این بازار تنگ است. ما معتقد به داشتن بازار رقابتی هستیم و همانطور که می‌دانید در صنعت غذایی به دلیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به کارگیری مدیریت‌های نوین، بهره وری تولید بالاست و قادریم محصولاتی را تولید کنیم که کمتر تولید کننده خارجی بتواند با ما رقابت کند. اما در صنعت کنسانتره وضعیت کمی فرق می‌کند. با آنکه ایران دارای بهترین میوه‌ها با طعم‌های ماندگار است اما به دلیل نبود باغ‌های یکپارچه، تولید میوه و سبزی‌ها هم گران تمام می‌شود و هم در اوج بی آبی با مصرف آب فراوان به ثمر می‌نشیند. تورم در میوه‌ها و سبزی‌ها بسیار بالاست، چرا که تولیدکنندگان به طور سنتی به تولید می‌پردازند و نگاه علمی در باغ‌های کشور وجود ندارد. از این رو محصولات اولیه و میوه‌های مختلف با قیمت بالایی به دست ما می‌رسند و در نهایت کنسانتره‌ای هم که تولید می‌شود قیمت بالاتری نسبت به نوع خارجی خود دارد. جالب است بدانید که کنسانتره پرتقالی که ما در شمال کشور تولید می‌کنیم ارزان‌تر از جنوب کشور است، چرا که پرتقال شمال آبدار بوده و کنسانتره اش به صرفه‌تر است. حال آنکه کنسانتره پرتقال جنوب با توجه به کیفیتی که دارد گران‌تر است و خواص بهتری دارد.

برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

قطعا نیازمند بازنگری بسیار جدی در تولید محصولات کشاورزی هستیم و باید انقلابی در کشاورزی ما رخ دهد، چرا که با این وضعیت نه توانایی مقابله با انواع آفات گیاهی را داریم و نه می‌توانیم محصولاتمان را با مصرف آب کم تولید کنیم. اگر صنایع بالادستی ما خودشان را به علم روز مجهز کنند، ما نیز به عنوان تولید کننده که از آخرین فناوری‌های روز بهره برده‌ایم، قادر خواهیم بود این محصولات را با ارزش افزوده چند برابر تولید کرده و روانه بازارهای جهانی کنیم. اما در شرایط کنونی این مهم قابل دسترسی نیست و به جایی رسیده‌ایم که برخی از کنسانتره هایمان نسبت به تولیدکنندگان خارجی گران‌تر تولید می‌شود و این موضوع به صلاح صنایع غذایی کشور نیست.

در چنین شرایطی چه برنامه هایی برای ادامه فعالیت‌های خود در بازار صنایع غذایی کشور دارید؟

با توجه به اینکه در منطقه تقریبا جنوبی کشور قرار داریم، قادریم در فصل سرما به تولید انواع میوه با روش‌های مدرن بپردازیم. بنابراین در نظر داریم با توجه به کیفیت گوجه فرنگی جیرفت، تولید رب گوجه را به فعالیت هایمان اضافه کنیم. گروه مهرام هم تولید کننده رب گوجه و هم مصرف کننده آن است و از این رو محصولی که تولید می‌شود تقاضای لازم را دارد. بیشترین رب گوجه تولیدی مهرام صرف تولید سس کچاپ می‌شود و لازم است برند سنوس را توسعه دهیم و رب گوجه فرنگی را با این برند وارد بازار کنیم و یا به صورت بسته بندی‌های بزرگ در اختیار واحدهای تولید کننده سس کچاپ قرار دهیم.

تولید در شرایط رکود چه طعمی دارد؟

تولید در هر شرایطی برای ما شیرین است، مهم این است که کام تولیدکنندگان از سوی سیاستگذاران تلخ نشود. ما در هر شرایطی به تولید ادامه می‌دهیم و علاوه بر پرداخت انواع مالیات به دولت، حقوق پرسنل خود را به موقع به حساب آنان واریز کرده و نمی‌گذاریم آسیبی در چرخه تولید به وجود آید. در شرایطی که کشور با رکود مواجه است، توقع داریم دولت بار فشار مالی خود را از دوش تولیدکنندگان بردارد و با تخفیف‌ها و تنفس‌های مالیاتی فضا را برای تولید شاداب کند. ما خواسته‌های یارانه‌ای و غیراصولی نداریم. فقط می‌خواهیم که دولت به خاطر سیاستگذاری هایی که کرده و دودش به چشم تولید کننده رفته، لااقل خساراتی را که از محل این سیاستگذاری‌ها به بخش تولید وارد شده بپردازد. در این صورت قادر خواهیم بود در فضایی بهتر و رقابتی‌تر به تولید انواع محصولات مشغول شویم و طرح‌های توسعه‌ای برای ادامه فعالیت‌های خود تعریف کنیم. درغیر این صورت فشار بر تولیدکنندگان آنقدر بالا خواهد رفت که زیر بار آن خم شده و قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. از این رو خواسته ما از سیاستگذاران درک تولیدکنندگان و اعمال سیاستگذاری‌های بهتر برای بهبود وضعیت تولید در کشور است.