در شهرهای جدید اطراف تهران، واحدهای مسکونی‌مهر با قیمت تما‌م‌شده حداکثر 60 میلیون تومان از طرف دولت به متقاضیان واگذار می‌شود، اما در بازار آزاد خرید و فروش این واحدها -که ظاهرا این روزها معامله در این بازار پررونق‌تر از بازار واحدهای معمولی است- متقاضیان دست‌دوم تا دوبرابر بیشتر از نرخ دولتی، صاحب این آپارتمان‌ها می‌شوند.
به این ترتیب، صرفه اقتصادی مسکن‌مهر اگر چه برای افراد واجد شرایط -متقاضیان دست‌اول- کاملا محفوظ است و توانسته است افراد را با آورده نقدی حداکثر 35 میلیون تومان یعنی معادل قیمت یک خودرو معمولی، صاحب‌خانه کند، اما این واحدها بلافاصله پس از تحویل از سوی دولت، قیمتی معادل سایر آپارتمان‌های مشابه در منطقه، به خود می‌گیرند و با تاثیرپذیری از تورم شدید قیمت‌ها، تا 100 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند.
در این میان، منتقدان مسکن‌مهر، سرایت التهاب قیمت‌ها از بازار مسکن به بازار مسکن‌مهر را نشانه‌‌ای از به نتیجه‌نرسیدن اهداف دولت در خصوص به تعادل رساندن قیمت مسکن از طریق مسکن‌مهر می‌دانند، اما در مقابل، موافقان و مسولان وزارت راه‌‌وشهرسازی بر این عقیده‌اند که صاحب‌خانه شدن ۲ میلیون خانوار فاقد مسکن با حداکثر ۳۵ میلیون تومان آورده نقدی، توانسته است به بخش قابل‌توجهی از تقاضای مصرفی در بازار مسکن پاسخ بدهد و حالا اینکه بعد از واگذاری واحدهای مسکونی‌مهر، صاحب‌خانه‌ها با واحد خود چه می‌کنند و آیا در آن ساکن خواهند شد یا اجاره خواهند داد و یا حتی واحد خود را به فروش خواهند رساند، بحث دیگری است که حتما تاثیرگذاری مسکن‌مهر بر خانه‌دار شدن دهک‌های کم‌درآمد را انکار نخواهد کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حالی‌که در شهر تهران میانگین قیمت مسکن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است و دهک‌های ۱ تا ۵، هرگز قدرت خرید مسکن در تهران با چنین قیمت‌هایی را ندارند، در شهر جدید پرند و پردیس، واحدهای مسکونی‌مهر با قیمتی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان به متقاضیان واجدشرایط واگذار شده یا در حال واگذاری است.
مسکن‌مهر در این دو شهر جدید پس از واگذاری به افراد، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان و به‌طور میانگین، مترمربعی یک تا ۵/۱ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. تا پیش از شروع سال۹۲، خرید و فروش مسکن‌مهر ممنوع بود، اما با مصوبه هیات‌دولت در بهار امسال و اعلام شرایط فروش مسکن‌مهر پس از تحویل به متقاضیان واجدشرایط، هم‌اکنون معاملات در این بازار خیلی راحت‌تر از قبل و البته پرسرعت‌تر از گذشته در حال انجام است. یکی از دلایل رونق در خرید و فروش مسکن‌مهر در حالی‌که رکود در بازار مسکن برقرار است، به قیمت پایین این واحدها مربوط می‌شود.
قیمت بازار آزاد مسکن‌مهر تاحدود زیادی تناسب دارد با قدرت خریداران مسکن، به طوری‌که وام ۴ درصدی ۲۵ میلیون تومانی این واحدها نیز انگیزه لازم برای خرید آن را به‌وجود آورده است.
با این حال، فروش امتیاز مسکن‌مهر کماکان ممنوع است، به این معنی که افرادی که هنوز واحد مسکن‌مهر را از دولت دریافت نکرده‌اند و فعلا برگه پیش‌خرید این واحدها را در اختیار دارند، اجازه فروش امتیاز یا به عبارتی اجازه فروش برگه پیش‌خرید را به غیر ندارند و باید در صورتی که میل به فروش واحدشان دارند، منتظر بمانند ابتدا واحد را از دولت تحویل گرفته و سپس در بازار آزاد به فروش برسانند. در بازار آزاد مسکن‌مهر نه تنها خرید و فروش رونق دارد که تب اجاره این واحدها به خانوارهایی که توان اجاره‌نشینی در داخل کلان‌شهر را ندارند نیز داغ شده است. عمده صاحبان مسکن‌مهر واحدهای خود را بلافاصله پس از تحویل، با مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان رهن‌کامل اجاره می‌دهند و شاید حداکثر ۲۰ درصد از صاحبان مسکن‌مهر در خانه‌هایشان ساکن شوند. علت اصلی از عدم استقبال متقاضیان برای سکونت در واحدهای مسکن‌مهر، فاصله زیاد بین این مناطق با محل اشتغال است.
شهرهای جدید پرند و پردیس ۴۰ کیلومتر از تهران فاصله دارند و همه ساکنان این شهرها در تهران شاغل هستند بنابراین اگر قرار باشد افراد از تهران مهاجرت کرده و در مسکن‌مهر خود ساکن شوند، زمان لازم را برای تردد بین محل سکونت و محل کار با توجه به نبود سیستم سریع حمل‌ونقل (مترو) از دست خواهند داد.
گفته می‌شود مستاجران مسکن‌مهر عمدتا مهاجران جدید به تهران هستند که ابتدا برای چند سال در حاشیه شهر تهران مستقر می‌شوند و پس از آن در صورتیکه از توان اقتصادی مناسب برخوردار شوند، عازم پایتخت
خواهند شد. البته در دولت یازدهم مقرر شده برای رفاه سکونتی مردم در شهرهای جدید اقدامات ضربتی در حوزه‌های خدمات رفاهی، محیط‌های سبز گردشگری، تامین بودجه برای تکمیل خطوط در حال ساخت مترو و نظایر آن، در دستور کار مدیران عامل شهرهای جدید قرار بگیرد و حداکثر تا ۵/۲ سال آینده، چهره شهرها‌ی‌جدید قابل رقابت شود با مناطق ۱ و ۲ شهر تهران. اگر این اتفاق بیفتد نه تنها میل به سکونت در مسکن‌مهر توسط صاحبان اصلی -متقاضیان دست‌اول- افزایش پیدا می‌کند که مهاجران و حاشیه‌نشین‌ها نیز دوباره به شهر اصلی‌شان باز خواهند گشت.
مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای‌جدید و معاون وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است: ماموریت اصلی شهرهای‌جدید باید جذب همه دهک‌های اجتماعی ساکن کلان‌شهرها از کم‌درآمد گرفته تا پردرآمد باشد، نه اینکه شهرهای‌جدید صرفا برای کم‌درآمدها
آماده شود.