اقتصادی

ایده نوین اکوسیستم کارآفرینی

دکتر کوروش خسروی که به عنوان مدرس دانشگاه و محقق برجسته کارآفرینی اصفهان؛ جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی را برگزار می‌کند؛ هفته گذشته بحث جدید "اکوسیستم کار آفرینی" را طرح کرد. اگرچه این واژه در دنیای امروز نو نیست و از سال ۲۰۱۰ نقل محافل کارآفرینی و خلاقیت و صنایع نوین جهانی شده، اما برای مردم ایران و اصفهان جدید و جذاب است. خسروی که سابقه مدیریت فرهنگی در دانشگاه اصفهان را نیز در کارنامه دارد، معتقداست وجود زیرساخت‌هایی نظیر شهرک علمی- تحقیقاتی و مراکز خریدی در ابعاد سیتی سنتر نشان می‌دهد که اصفهان یکی از شهرهایی است که زمینه ها و زیرساخت های لازم برای تبدیل به اکوسیستم کارآفرینی کشور را دارد و همین امر موجب شده تا پیشرفت ها از اصفهان آغاز و به شهرهای دیگر تسری یابد.

با این حال وی اکو سیستم کارآفرینی اصفهان را هنوز ضعیف دانسته چرا که در آن فقر جدی برای منابع مالی ریسک پذیر وجود دارد و به همین منظور تنها راهی که از طریق آن می‌توان به یک کارآفرین تبدیل شد را ارتقای اکوسیستم فردی با تشکیل "خانواده کارآفرین" با ماموریت برقراری عدالت اجتماعی می‌داند. وی نیازهای یک کارآفرین را آموزش، تامین منابع مالی ارزان و ریسک پذیر، آشنایی با ایده ها و فناوری های جدید، دسترسی به مشاورین زبده و ایجاد الگو دانسته و به عقیده وی کارآفرینی تحول در کسب و کاریست که درآن نوآوری و خلاقیت نهفته باشد و یک فرآیند جمعی است نه انفرادی و تشکیل گروه برای غربال گری ایده، جمع آوری اطلاعات بازار، ارزیابی فناوری های مرتبط، تامین منابع مالی، تشکیل گروه سهامداران و همکاران ضروری است.

عمرانی

جدال برای توسعه بهارستان

حاشیه‌ها انگار در حاشیه اصفهان چنان جاخوش کرده‌اند که هیچ‌وقت قصد آمدن به متن را ندارند. شهرداری بهارستان که با آمدن فاتحی جانی دوباره گرفته؛ در چند سال گذشته بارها مورد مناقشات مالی و سیاسی قرارداشت و این بار هم با انتشار خبر دستگیری شهردار خبرساز شد و سرانجام با موضع مقتدرانه شهردار در رسانه‌ها به پایان رسید تا مهدی فاتحی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام‌کند که درباره توسعه شهر بهارستان با هیچ‌کس مماشات نخواهدکرد و به کسی باج نخواهد داد. فاتحی گفته است:" از ابتدا بحث بازداشت مطرح نبود... روز سه شنبه -چهارم آبان ماه- به عنوان مقام مسئول در شهرداری جهت پاسخگویی به مباحث حقوقی مربوط به شهرداری به دادسرا مراجعه کردم که به دلیل صدور وثیقه و عدم امکان تامین وثیقه در فرصت خارج از وقت اداری، قرار وثیقه به بازداشت تبدیل شد.

متاسفانه این مسئله به شکل مغرضانه با انتساب اتهام مالی به بنده در برخی رسانه‌ها مطرح شده است که حق پیگیری قانونی برای اینجانب محفوظ است. به گفته فاتحی ریشه اصلی این موضوع، مبارزه شهرداری بهارستان و بنده به عنوان شهردار با فساد به ویژه در سال‌های ۹۳ و۹۴ است که اطلاعات مربوط به آن موضوع در همان زمان در اختیار نهادهای قانونی قرارگرفته و خوشبختانه به خوبی و با قدرت و درایت این نهادها پیگیری و اقدام شد، البته این مسئله به مذاق افرادی که از مبارزه با فساد متضرر شده‌اند خوش نیامده و تلاش همیشگی آنها برای حاشیه سازی در برابر اقدامات و توسعه شهرداری ادامه دارد". بهارستان که از شهرهای جدید و استراتژیک استان اصفهان محسوب می‌شود در مرکز هلال جمعیتی استان واقع شده و به دلیل نزدیکی به اصفهان سرریز جمعیتی آنست.

ورزشی

سلام تیم ملی به مظاهری

دروازه بان آماده این روزهای تیم فوتبال ذوب آهن پس از مدت‌ها به تیم ملی کشور دعوت شد. او که درخشش و شش دانگ بودن خود را در تیم ذوب آهن در سال گذشته به رخ کشید، در ابتدای فصل آنطور که باید و شاید ظاهر نشد و جایی در ترکیب پر حرف و حدیث کی‌روش نداشت. رشید مظاهری اگرچه خیلی زود به دوران اوج خود بازگشت اما همچنان از دعوت به تیم ملی محروم بود. از آن سو، بیرانوند در پرسپولیس خوب می‌درخشید و اخباری در تراکتورسازی نیز توانسته بود با تیمش در کورس صدر باشد و کی‌روش تصمیمی برای حضور مظاهری نداشت.

در این میان گل محمدی در روزهای آخر حضورش در ذوب آهن از رشید مظاهری به بهانه مصدومیت استفاده نکرد که بلافاصله مظاهری در تهران اعلام کرد مصدوم نیست و پزشک تیم ذوب آهن هم در گفت و گویی گفته بود که مصدومیت مظاهری جزئی بوده و او مدتی است آماده بازی است. پس از رفتن یحیی گل‌محمدی و حضور مجتبی حسینی به عنوان سرمربی دوباره رشید به دروازه ذوب آهن بازگشت و در آخرین بازی برابر استقلال خوزستان هم درخشید او یک گلر پنالتی گیر است که توانسته در فینال جام حذفی در برابر استقلال خودی نشان بدهد. مظاهری فرزند گچساران است و از سال۹۰ و از نیمکت فولاد خوزستان پا به لیگ برتر کشور گذاشت. رشید در فصل ۹۲-۹۳ به ذوب آهن آمد و با دو قهرمانی پیاپی جام حذفی و یک قهرمانی سوپر جام درخشید و حالا یکی از گلرهای برتر کشوراست.

فرهنگی

تابلوهای بی‌نظیر صلح

مجید ملک‌زاده- فرزند مرحوم مهدی ملک زاده- پدر معرق و مشبک فلز ایران که اصالتا اصفهانی نیست ولی در اصفهان دیده به جهان گشوده؛ صدها اثر هنری خلق‌کرده که هرکدام شهره هستند اما خلق سه تابلوی صلح با هنرهای ترکیبی و کار تیمی؛ اثر هنری بی‌نظیری است که از سال ۸۸ تاکنون کنارگذاشته شده تا به سازمان ملل اهدا شود. او در خصوص این تابلوها می‌گوید:۱۵ "ماه کار تیمی شده تا این سه تابلو که حاصل تلاش یک خانم، یک هنرمند ناشنوا و بنده است مقابل چشمان شما باشد. طرح مینیاتورهای بی‌نظیر تابلو اول را خانم جعفری، طرح و مینیاتور دوم را آقایان صدری و جعفری به شکل تلفیقی و طرح تابلوی سوم را آقای صدری زده‌اند .البته ما سه نفر نیستیم. ما یک مجموعه هستیم."

به گفته استاد ملک زاده" چرخ کار تیمی در ایران زنگ زده است، اما با وجود اینکه بارها گفته شده هنرمندان نمی‌توانند در قالب یک گروه کار مشترک را به سرانجام برسانند؛ ولی ما گروهی کارکردیم تا ثابت کنیم که می‌توانیم و همین سه تابلوی صلح سازمان ملل بهترین مدعای ماست. ما مطمئن هستیم که با قلم و فکرمان می‌توانیم تغییر ایجادکنیم و می‌دانیم که صلح و امنیت، میوه فرهنگ است و اگر امروز در این شرایط نابهنجار، کشور هنوز از امنیت برخورداراست به خاطر فرهنگ غنی ماست." او امروز در کنار دو دوست هنرمند دیگرش توانسته مفهوم و تجسم توسعه پایدار، محیط زیست و صلح را با هنرهای بی‌نظیر ایرانی به جهان عرضه کند و بی شک دنیا پس از رونمایی این تابلوها به آنان افتخار خواهدکرد.

سیاسی

کلید جهانگیری و قفل 20 ساله

لغو سفراسحاق جهانگیری به اصفهان در هفته گذشته باز شایعه ساز شد. شایعه‌ای که هر هفته و به هر بهانه ای تغییر استاندار را نشانه می‌گیرد اما حالا با اعلام آمدن معاون اول رییس جمهور به اصفهان؛ افتتاح ورزشگاه و بخشی از مترو را به اصفهانی‌هایی نوید می‌دهد که یادشان هست این دو طرح، برجای مانده و برزمین مانده از زمان استانداری دکتر جهانگیری در اصفهان است. معاون اول کنونی روحانی، پس از سال‌ها فعالیت انقلابی توانست در دولت هاشمی، کلید استانداری اصفهان را از غلامحسین کرباسچی تحویل بگیرد و در این استان بر مسند دولتی بنشیند که برنامه سازندگی را در سرلوحه کار خود داشت و از اتفاق یکی از موفق‌ترین استانداران اصفهان بود.

دولتی که به واسطه آن جهانگیری، مدام کلنگ‌های سازندگی را بر زمین زد و پروژه‌هایی را به اصفهان آورد که بعد ملی فراوانی داشت، اما حالا به عنوان معاون اول رییس جمهوری به اصفهان آمده که شعار دولتش تدبیر و امید است. تا بخشی از مترو و ورزشگاه نقش جهان را افتتاح کند. پروژه‌هایی که او در بیست و چند سال قبل کلنگ زد، اما به پایان نرسید. جهانگیری حالا با کلید تدبیر و امید به اصفهان می‌آید تا قفل دو ابر پروژه اصفهان را بازکند. استانی که این روزها با بی‌آبی و اعتراضات پراکنده کشاورزان و صنایع غلتیده در رکود روبروست؛ اعتراضات بخش خصوصی در آن نسبت به مالیات بالا و نبود زیرساخت های حمایتی اوج گرفته و در آستانه، انتخابات استان را در وضعیت نامساعدی قرارداده است. بازتاب و پیامدهای سفر معاون اول اما بیش از همه به کار استاندار می‌آید. شاید گرهی یا قفلی از استان را به مدد معاون اول رییس جمهور بازکند.