پایانه صادراتی سنگ و مواد معدنی خراسان جنوبی به‌صورت نمایشگاه دائمی ۳۶۵ روزه منحصربفرد توسط سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در این منطقه احداث می شود. این پایانه که کلنگ احداث آن در دهه فجر سال گذشته به زمین خورد، در دهه فجر امسال افتتاح و آماده واگذاری غرفه‌های نمایشگاهی می‌شود. حسین زارعی سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی، درخصوص این پایانه گفت: پایانه صادراتی و نمایشگاه سنگ‌های تزئینی برای اولین بار در ایران و در منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی در حال احداث است.

زارعی تاکیدکرد: پایانه صادراتی با متمرکز کردن محصولات معدنی استان برای بسیاری از چالش‌های موجود معدن‌داران و صادرکنندگان راه حل ارائه خواهد داد. مدیر پایانه صادراتی سنگ و مواد معدنی استان نیز در این خصوص گفت: خراسان جنوبی دارای پتانسیل‌های زیادی در بخش معادن است و شرایط خاص زمین شناسی این استان منجر به پیدایش مواد معدنی گوناگون (۵۴ ماده معدنی با ذخیره قطعی ۲/ ۵ میلیارد تن) شده است. حسینایی اظهار کرد: این امر ضرورت توجه به جایگاه معدنی، تقویت بهره برداری، فرآوری مواد معدنی و ایجاد ثروت و ارزش افزوده با تکیه بر پتانسیل‌های معدنی استان را نشان می دهد. بنابراین توسعه معادن و صنایع معدنی و تجارت آنها نقش محوری در توسعه اقتصادی استان دارد. وی افزود: خراسان جنوبی که به اذعان کارشناسان قطب گرانیت ایران نام گرفته، با داشتن انواع گرانیت های رنگی سهم خاصی در بازارهای جهانی دارد.

وی از جمله اهداف و برنامه های تاسیس پایانه صادراتی سنگ و مواد معدنی را حذف واسطه‌ها از حوزه صادرات سنگ استان در چرخه تامین ابزار و لوازم معدنی دانست و اظهار کرد: مدیریت بهای فروش محصولات، تشویق به پرهیز از رقابت مخرب، بازاریابی کلیه محصولات سنگ و مواد معدنی، ایجاد امکان تامین سرمایه‌ درگردش واحدهای معدنی با تضمین محصولات موجود در انبار پایانه از دیگر اهداف است. وی همچنین گفت: تمرکز واحدهای خدماتی و نمایندگان فروش ماشین آلات و ابزارهای معدنی در پایانه،کاهش هزینه حمل زمینی تا بنادر و استفاده از ظرفیت کامل ناوگان حمل و نقل، ایجاد ارتباط با دست‌اندرکاران سنگ افغانستان و توسعه همکاری های دوجانبه، کنترل کیفی محصولات پیش از ورود به بنادر وپیشگیری از اتلاف وقت و هزینه در بندر به دلیل نقایص کیفی، اعزام هیات های تجاری به نمایشگاه‌های مرتبط در خارج و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه تخصصی از برنامه‌های این پایانه است.

حسینایی به توسعه صنعت بیمه در معادن اشاره کرد و افزود: تجمع محصولات معدنی، امکان فروش محصولات معدنی فصلی در بازدیدهای تجاری بازرگانان خارجی بدون نیاز به حضور در معادن را فراهم می سازد. وی اظهار کرد: شرکت در مناقصات و مزایده‌های داخلی و خارجی مرتبط با سنگ‌ها ومواد معدنی، مطالعه و اجرای پروژه‌های معدنی و مطالعاتی مربوط به وزارت صنعت، معدن وتجارت و سازمان زمین‌شناسی کشور، انجام مشاوره‌های معدنی و کلیه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج معدنی در معادن از دیگر اهداف و برنامه‌های این پایانه سنگ در خراسان جنوبی است.وی با اشاره به اینکه پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی خراسان جنوبی در ۲ فاز با غرفه های متعدد اختصاصی تجاری با کلیه امکانات رفاهی از جمله رستوران، کافی شاپ، مینی مارکت، کافی نت، آژانس، دفتر باربری و... قابل واگذاری است، افزود: از کلیه فعالان معدنی کشور دعوت می شود به منظور رسیدن به یک هدف منسجم و برنامه‌ریزی شده، با حضور خود ما را در تصیم‌گیری درخصوص ایجاد تحول در صنعت سنگ کشور در چارچوب تشکیلاتی منسجم و مدرن، کارا و توانمند، یاری کنند.