برنامه‌های روز ملی  خیام نیشابوری
دنیای اقتصاد-فرماندار نیشابور گفت: برنامه‌های روز ملی خیام طی روزهای 27 و 28 اردیبهشت ماه جاری در این شهر برگزار می‌شود. در این چارچوب یکشنبه 27 اردیبهشت ماه مراسم پایانی «کنگره ملی شعر از توس تا نیشابور» با حضور شاعران مطرح در محل باغ خیام برگزار شد.
به گزارش ایرنا به گفته غلامحسین مظفری همایش علمی پژوهشی بررسی آثار و احوال خیام نیشابوری نیز در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور با حضور پروفسور حسین صادقی، پرفسور سید حسن امین، دکتر قدمعلی سرامی، محمدحسین ساکت، دکتر تورج عقدائی، استاد علیرضا سراج و تنی چند از خیام‌شناسان برپا شد.
فرماندار نیشابور با بیان اینکه همزمان با روز ملی حکیم خیام نیشابوری شهرهای نیشابور و مراغه خواهرخوانده می‌شوند، از رونمایی پیکره خیام ساخته مجسمه‌ساز شهیر نیشابوری استاد علی قدمیاری در باغ خیام خبر داد. وی ادامه داد: گلباران مقبره خیام نیز امروز دوشنبه 28 اردیبهشت بعد از همایش علمی پژوهشی بررسی آثار و احوالش با حضور مردم و مسئولان انجام و سپس مراسم بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری با اجرای برنامه شعر و موسیقی آغاز می‌شود.

برگزاری کارگاه های تخصصی هنر
مظفری گفت: در حاشیه این همایش همچنین کارگاه تخصصی خوشنویسی، تذهیب، نقاشی و مجسمه‌سازی با حضور اساتید برجسته در آرامگاه خیام، رالی دوچرخه سواری از کارخانه ایران خودروی بینالود تا فرهنگسرای سیمرغ، مسابقه ریاضی در سطح دبیرستان‌های نیشابور، اجرای مسابقه ادبی چله چارانه یا حفظ رباعیات خیام ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه کمال‌الملک، نمایشگاه عکس خیام از هنرمندان معاصر نیشابور، نمایشگاه خوشنویسی جمعی از اساتید مطرح و نمایشگاه کتاب آثار نفیس خیام در محل فرهنگسرای سیمرغ برپا می‌شود.حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام متولد ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور از ریاضی‌دانان، ستاره‌شناسان و شاعران بنام ایران در دوره حکومت سلجوقیان است که در سال ۵۱۷ هجری چشم از جهان فروبست.

خیام پرآوازه
گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و حجة الحق لقب داشته ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتی است که شهرت جهانی دارند و به اغلب زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است. افزون بر ۱۰۰ رباعی از خیام برجای مانده است. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده است.