تخلیه دپوهای دردسرساز
*عبدالله صبری: این گروه به عنوان اولین دارنده نشان استاندارد ملی 302 ایران و چندین بار کسب واحد نمونه برتر استاندارد کشور در همایش‌های مختلف، خواستار آن است که به بهره برداران معادن اطمینان داده شود پروانه بهره برداری آنها صادر می‌شود تا دغدغه‌ها و نگرانیهای آنها مرتفع گردد. گروه شرکتهای تولیدی شن و ماسه و بتن تیغاب و ابرار شن با قدمتی بالغ بر سه دهه و با شعار سازمانی "شرق تا غرب در حیطه ماست" همواره پیشتاز واحدهای معدنی استاندارد بوده و بحث کیفیت را سرلوحه برنامه کاری خود قرار داده است.
عبدالله صبری عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه آبرفتی استان تهران و مدیرعامل گروه تولیدی شن و ماسه و بتن تیغاب و ابرار شن، در بازدید معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از خط تولید تیغاب در شهرستان پاکدشت گفت: این گروه با استقرار و پایش سیستم مدیریت کیفیت، بهره گیری از نیروی متخصص و مجرب جهت طراحی مناسب و کنترل لحظه به لحظه خطوط تولید و نیز با استفاده از ماشین آلات مکانیزه و آزمایشگاه کنترل کیفیت مجهز، همواره در جهت ارتقای کیفی و تضمین کیفیت محصولات تولیدی خود گام برداشته و می‌دارد.
وی افزود: در برهه‌ای که الزامی برعهده کارخانجات تولیدکننده شن و ماسه برای رعایت استاندارد ملی 302 ایران نبود، این گروه به صورت داوطلبانه پیشگام شد و به عنوان اولین واحد در این صنعت موفق به اخذ نشان استاندارد ملی 302 ایران گردید.
به گفته صبری، طی سه دهه فعالیت بی وقفه این مجموعه، همواره نظرات و نیازهای کیفی مشتریان و تلاش بی وقفه کارکنان صدیق و سختکوش مجموعه، به عنوان دو نیروی محرکه قوی عمل نموده و مانند دو بال نیرومند، مجموعه را به سوی افق‌های بالندگی به پرواز درآورده است .
صبری در خصوص مواد اولیه محصولات تولیدی گروه شن و ماسه تیغاب و ابرار شن گفت: مواد اولیه ما از معدن مخلوط شن و ماسه که از ته نشینی آبرفت‌های رودخانه‌ای طی سالیان متمادی حاصل شده است، برداشت شده و طی فرآیندهای شستشو، خردایش و دانه بندی به محصولاتی مانند ماسه طبیعی، ماسه شکسته، ماسه شکسته شسته ( ویژه)، ماسه کفی شکسته، شن طبیعی ( گراول)، شن شکسته، بیس و ... تبدیل می‌گردند.
وی تاکید کرد: قرار گرفتن کارخانه‌ها یکی در شرق و دیگری در غرب، امکان حمل و نقل (ترانسپورت) محصولات به اقصی نقاط استان تهران و استانهای همجوار را فراهم نموده است.
براساس اظهارات صبری، این ویژگی و همچنین سطح بالای کیفیت محصولات موجب شده تا این گروه تولیدی همواره در تامین سنگدانه بسیاری از پروژه‌های عمرانی بزرگ استان تهران و بعضا استانهای دیگر، نقش مهمی را ایفا نماید. از جمله این پروژه‌ها می‌توان از بزرگراه طبقاتی شهید صدر، نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند، کارخانه سیمان فیروزکوه، تونل امیرکبیر، تونل انتقال آب تهران - کرج، بزرگراه شهید زین الدین، بزرگراه امام علی، پروژه شهید کلهر ( کاروانسرای سنگی)، ساخت پلهای جاده قم- گرمسار، ساخت کمربندی دوم تهران، فاز دوم کارخانه سیمان تهران، پروژه تعاونی مسکن مهر پاکدشت، نیروگاه برق فیروزکوه و بیمارستان 15 خرداد ورامین نام برد.
وی در مورد آزمایشگاه همکار تیغاب با اداره کل استاندارد استان تهران، خاطر نشان ساخت: این آزمایشگاه مجهز به تجهیزات آزمونهای مصالح ساختمانی از قبیل شن و ماسه، بتن، انواع آجر و پنل سفالی، انواع بلوک سبک و سنگین، تیرچه، آسفالت، خاک و ... بوده و با بهره گیری از کادر فنی خود به عنوان آزمایشگاه همکار و نماینده اداره استاندارد استان تهران برگزیده شده و از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز نموده است. در ادامه این آزمایشگاه سیستم مدیریت کیفیت خود را مبنای استاندارد احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون طراحی نموده و موفق به دریافت گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵:۲۰۰۵ از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ( NACI ) گردیده است.
صبری در باره بتن آماده ابرارشن گفت: نظر به توسعه روز افزون صنعت بتن در کشورمان و با توجه به فراهم بودن زیر ساخت‌های مناسب در واحد تولیدی ابرارشن، این واحد خط تولید بتن آماده را نیز به عنوان مکمل خطوط تولیدی سنگدانه خود از سال 1387 راه اندازی نموده است.
این واحد همچنین دارای آزمایشگاه مجهز جهت بررسی، تضمین و کنترل کیفیت بتن آماده بوده و دارای نشان استاندارد ملی ۶۰۴۴ ایران می‌باشد.
صبری در مورد نتایج بازدید هفته گذشته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت از معادن شهرستان پاکدشت گفت: ما از ایشان درخواست کردیم بعد از این بازدید و ملاحظه واحدهای معدنی دارای مشخصات مورد قبول سازمان برای صدور پروانه بهره برداری آنها اقدام شود.
وی افزود: ضمنا در مورد معادن غیر مجاز منطقه که دپوهای خود را تخلیه نکرده اند مقرر شد موضوع را با انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران مطرح و ضرورت مراجعه این واحدها را برای عضویت در انجمن و رعایت استانداردهای اجباری مورد نظر برای دریافت پروانه بهره برداری جلب نمایند.
صبری به ویژه تاکید کرد که باید ابتدا بهره برداران معادن از صدور پروانه بهره برداری خود اطمینان یابند که در آن صورت دپوها مورد استفاده قرار گرفته و نگرانیها برطرف می‌شود.