تهران پشت سر اصفهان
علیرضا پویا نسب- معاون وزیرنفت گفت: ابتکار و خلاقیت همیشه از اصفهان شروع می شود و این بار نیز راه اندازی جایگاه های کوچک بنزین از اصفهان کلید خورد در حالی که در نظر داشتیم این اقدام را در تهران اجرایی کنیم.عباس کاظمی در مراسم بهره برداری از جایگاه سوخت کوچک در شهر اصفهان با اشاره به اینکه متخصصان شهر اصفهان در پالایشگاه این کلانشهر در مرحله اول نفت و گاز یورو 4 تولید کردند و اکنون بنزین یورو 4 در شهر های پاریس و لندن توزیع می شود اظهار کرد: با توسعه این جایگاه های کوچک سوخت بنزین شاهد کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها برای رسیدن به پمپ بنزین ها هستیم. وی افزود: با طراحی سه مکانیزم، این جایگاه ها بخارات بنزین را جذب می کند و از این پس همه جایگاه ها موظف هستند این سیستم را رعایت کنند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: افزایش پمپ بنزین کوچک برای اقتصاد جایگاههای بزرگ نگرانی ایجاد نمی کند. وی ادامه داد: در تهران طالب این سرمایه گذاری هستیم تا این جایگاه ها توسعه یابد.کاظمی با بیان اینکه مسایل ایمنی در طرح دیده شده و با انتخاب شیوه جدید جایگاه های کوچک بنزین طراحی شده است، تصریح کرد: برای اولین بار شکل نوین شهرسازی را در اصفهان مشاهده کردیم و اگر وضعیت کنونی اصفهان از نظر آلایندگی را با گذشته مقایسه کنیم شاهد آن هستیم که وضعیت بهتر شده است.همچنین مهدی جمالی‌نژاد در مراسم افتتاح ۱۷ جایگاه سوخت کوچک در اصفهان اظهارکرد: زمانی که برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و افق ۱۴۰۴ را بررسی می کنیم به کلیدواژه هایی همچون اصفهان مهد عالمان، هنرمندان، الهام بخش و مظهر تمدن نوین اسلامی، مسئولیت پذیر، نمونه در فرهنگ شهروندی، شهری زیبا، روان و ایمن و دوستدار محیط زیست می رسیم. وی با اشاره به اینکه همه این واژه ها مفهومی فراتر از دستگاهی خدماتی را به دوش می‌کشد، افزود: سالهاست مطرح می کنیم که شهرداریها از دستگاههای صرف خدماتی به دستگاه اجتماعی تبدیل شده اند.شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی از گفتمان جدید شهرداری تصریح کرد: این رویکرد، از شهرداری دستگاهی نوین را در اذهان تداعی می کند.شهردار اصفهان با اشاره به اینکه محورهای هفتگانه ای مانند شهروندمداری، تاب آوری، انعطاف پذیری، شفافیت، پاسخگویی، اثربخشی، مشارکت ، مدیریت دانش پایه در اتمسفر جدید محقق می شود، تصریح کرد: این گفتمان جدید می تواند پوست اندازی در توسعه شهرهای کشور را رقم زده و به یک هزار و ۲۰۰ شهر دیگر کشور تسری یابد. جمالی نژاد با بیان اینکه در بودجه ۹۵ نیز تغییر نگاه شهرداری کاملا محسوس است، ادامه داد: در برنامه راهبردی ۱۴۰۰، کاهش آلاینده ها، حمل و نقل عمومی آسان، توسعه مشارکت، روان سازی عبور و مرور، فرهنگ شهروندی و حرکت به سمت شهر دوستدار طبیعت مورد تاکید قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه امیدوار هستم تا با این فضای جدید به سمت بوم شهر اصفهان برویم، شهری که با طبیعت بسیار سازگار، تولید زباله در آن به حداقل می‌رسد و استفاده از انرژی های نوین در بهترین حالت انجام می شود، گفت: اگر قرار است اصفهان به‌عنوان بوم شهر حضوری فعال در کشور داشته باشد باید سیستم های طبیعی را در شهر شبیه سازی کند و برنامه های آن در ترکیب با طبیعت باشد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه این اتفاقات شروع یک‌راه می باشد، اظهارکرد: اصفهان روزی مکتبی به نام مکتب اصفهان داشت اکنون نیز مردم اصفهان می‌توانند به طور مجدد مکتبی را در جهت توسعه پایدار شهر کلید بزنند و در سطح کشور الگو شوند.شهردار اصفهان با اشاره به اینکه راه اندازی پمپ بنزین کوچک با پشتوانه بزرگ علمی کلید خورد، تاکید کرد: اگر حمایت های دولتمردان، دستگاههای استان و شورای شهر نبود این اقدامات به تاخیر می افتاد و آرزوی ۲۰ ساله وزارت نفت محقق نمی شد. امروز باید در حوزه اقدام و عمل ورود پیدا کنیم که در برخی از حوزه‌ها نیاز به جراحی دارد، البته جراحی با درد و خونریزی همراه است که باید با همه وجود در این راستا تلاش کنیم و با همدلی همه مسئولان، دولتمردان و شورای شهر در این راستا حرکت نماییم.همچنین در این جلسه سید ناصر سجادی با اشاره به اینکه شهر اصفهان در تمام عرصه ها پیشتازاست، اظهار کرد: در دهه ۶۰، اصفهان به شهر دود و خاموش گرفته ای تبدیل شده بود که چهره فرد را افسرده می کرد اما اکنون چهره شهر با گذشته چنان متفاوت شده است که میهمانان شهر را از زیبایی آن غافلگیر می کند. وی با اشاره به اینکه اصفهان در راه اندازی جایگاه های کوچک سوخت رسان پیشتاز شده است، افزود: قرار است تهران پس از اصفهان در این راستا اقدام کند و قطعا این ایده به سرعت در سایر کلانشهرها گسترش می یابد. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران عنوان کرد: باید از مراحل راه اندازی جایگاه های کوچک بنزین کلیپ ۲۰ دقیقه ای ساخت تا همه کلانشهرهای کشور بدانند با قدرت و خلاقیت می توانند مشکلات بزرگ شهرشان را حل کنند. سجادی افزود: شهرداری اصفهان از قدرت فکری بالایی برخوردار است که مسئله سوخت را مانند ساخت پل های روگذر، زیرگذر و بزرگراه ها امری مهم می داند. وی با اشاره به اینکه اولین بازی بُرد- بُرد بین شهرداری و بخش خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: باید از زحمات شهرداری و مدیران شهری اصفهان تقدیر کرد.

همچنین در این مراسم حسین صادقیان، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان گفت: چند سالی بود که بحث احداث جایگاه های بنزین به صورت کم هزینه، در بدنه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح بود. در نهایت در مهر ماه سال 1393، این طرح در منطقه اصفهان بررسی شد. وی افزود: سه ضلع مثلث برای اجرای پروژه احداث جایگاه های کوچک سوخت در اصفهان، شرکت پخش فرآورده های نفتی، شهرداری و شرکت پتروآیریک بوده اند.صادقیان با بیان اینکه این جایگاه ها در ابعاد 5 متر در 35 متر طراحی شده است، ادامه داد: با توجه به محدودیت وجود زمین در کلانشهرها بخصوص در اصفهان و به ویژه در ایام تعطیلات،طراحی جایگاه ها در مهرماه 93 آغاز شد.مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان گفت: کمیته های فنی، مهندسی و بازرگانی با بررسی نقاط مختلف شهر اصفهان، 50 نقطه از شهر اصفهان را برای استقرار جایگاه های کوچک سوخت انتخاب کردند. در انتخاب این جایگاه ها جلوگیری از قلت درآمد جایگاه های دیگر مورد تاکید قرار داده شده بود. وی با بیان اینکه، این جایگاه ها کاملا ایمن، قانونی و بر اساس بافت فنی طراحی شده اند، اضافه کرد: با احداث این جایگاه ها نظام سلامت مردم مدنظر قرار داده شد و باعث حذف ترددهای نابجا شد.به گزارش «دنیای اقتصاد»جایگاه سوخت کوچک بنزین توسط شهرداری اصفهان با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است و فاز اول جایگاه‌های کوچک سوخت بنزین برای نخستین بار در کشور به صورت رسمی افتتاح شد. اجرای طرح راه‌اندازی جایگاه کوچک سوخت بنزین در شهر اصفهان زمینه‌ساز تمایل مسئولان دیگر کلانشهرهای کشور برای راه‌اندازی این جایگاه‌ها در شهرهای خود شده اند و تاکنون گروه‌های زیادی از شهرهای مختلف کشور برای بازدید و الگوبرداری از این جایگاه‌ها به اصفهان سفر کرده‌اند. کاهش هزینه‌ها، ارتقای سلامت شهروندان، کاهش ترافیک در خیابان‌های سطح شهر و خدمات‌رسانی مطلوب و به موقع به شهروندان از اهداف بهره‌برداری جایگاه‌‌های کوچک سوخت در سطح شهر اصفهان است و در آینده نزدیک، فاز دو این طرح نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.