میهمان ناخوانده منفور
حادثه شارلی ابدو و دو بحران گروگانگیری در فرانسه، روزهای سختی را برای مردم و دولت این کشور به‌وجود آورد. روزهایی که در نهایت به کشته شدن 17 نفر منجر شد. 10 خبرنگار، سه پلیس و 4 شهروند فرانسوی دیگر. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از رهبران دنیا به دولت و ملت فرانسه تسلیت بگویند و حضور خود را برای راهپیمایی روز اتحاد در فرانسه اعلام کنند؛ اما در این میان میهمانی وجود داشت که صاحبخانه از حضور او خرسند نبود و از پیش درخواست داشت که از حضور در راهپیمایی فرانسوی‌ها خودداری کند. او نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که دولت فرانسه از وی خواسته بود در این راهپیمایی شرکت نکند. حضور او در این مراسم، در حالی که به دلیل عملکرد سبعانه‌اش در جنگ با مردم غزه، وی را مجددا زیر ذره‌بین برده، موجب شده بود که دولت فرانسه راه احتیاط را در پیش گیرد و از نتانیاهو بخواهد که در مراسم پاریس حضور پیدا نکند.
در شرایطی که میزبان کارت دعوتی برای حضور نتانیاهو نمی‌فرستد، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خودسرانه به فرانسه می‌رود و در راهپیمایی در کنار فرانسوا اولاند قرار می‌گیرد. بسیاری از ناظران اعتقاد داشتند که حضور بنیامین نتانیاهو موجب انتقادات فراوان خواهد شد و فرانسوا اولاند را تحت فشار قرار خواهد داد. نخستین انتقاد را نیز رئیس‌جمهوری ترکیه کلید زد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، فردای روز اتحاد در فرانسه، غرب را متهم کرد که در مواضعش در قبال حمله به دفتر مجله شارلی‌ابدو و گروگانگیری در سوپرمارکت یهودی در پاریس، ریاکاری می‌کند. خبرگزاری رویترز گزارش داد رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری مشترک خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته است که مسلمانان تروریسم و کشتار را محکوم می‌کنند؛ اما آنچه در پس کشتارهای پاریس وجود دارد، نژادپرستی، نفرت و اسلام‌هراسی است. به گفته اردوغان اما کشورهای غربی، رفتارهای ضداسلامی در اروپا را محکوم نمی‌کنند. اردوغان حضور بنیامین نتانیاهو را در راهپیمایی «اتحاد» پاریس در روز یکشنبه مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد و می‌گوید: چطور مردی که با کشتن هزاران تن متهم به «تروریسم» است در این تظاهرات حاضر می‌شود و برای مردم دست تکان می‌دهد. اردوغان خود در تظاهرات روز یک‌شنبه حضور نداشت و احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر این کشور، در پاریس حاضر بود.
روزنامه گاردین اما نوشت: پس از اینکه نتانیاهو خودسرانه در مراسم روز اتحاد فرانسه حضور پیدا می‌کند، اولاند از وی و عباس خواسته بود که در نزدیکی وی نباشند.
این در حالی است که در چند روز اخیر موضوعی دیگر از نتانیاهو در این راهپیمایی آشکار شده که رسانه‌های اسرائیل از آن به‌عنوان «شرم‌زد‌گی» یاد کرده‌اند. در حالی که او سعی داشته در کنار رهبران جهان سوار بر اتوبوس شود تا به نقطه شروع راهپیمایی برسد، موفق به سوار شدن نمی‌شود و به شدت از این موضوع عصبانی و نگران می‌شود. این موضوع از چشم دوربین‌های تلویزیونی به‌دور نمی‌ماند. او در این تصاویر عاجزانه در حال نگاه کردن به گروه بادیگارد خود است. همسو با این موضوع دعوت نشدن وی به این مراسم و سپس تلاش وی برای قرار گرفتن در کنار فرانسوا اولاند از جمله دلایل دیگری است که نتانیاهو را این روزها زیر ذره‌بین مجدد برده است.
این در حالی است که دلخوری‌های اولاند از نتانیاهو تنها در این موضوعات خلاصه نمی‌‌شود. نتانیاهو پیش از اینکه فرانسه را ترک بگوید با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست و در اظهارنظری غیردیپلماتیک گفت که او آغوشش را برای یهودیانی که قصد «بازگشت » به سرزمین‌های اشغالی دارند باز کرده است.«روبرت تی‌ ایت» گزارش‌نویس روزنامه تلگراف می‌نویسد: این سخنان از نظر اولاند یک توهین به حساب می‌آید. در روزی که اولاند نام آن را «روز اتحاد» گذاشته، سخنانی تفرقه‌آمیز از سوی نتانیاهو موجب شد که دلخوری فرانسه از میهمان ناخوانده بیش از پیش شود.
همچنین در سرزمین‌های اشغالی روند مهاجرت معکوس شده و در نظرسنجی‌ها نیز مشخص شده، میل جوانان اسرائیلی برای مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی در حال افزایش است. اعتقاد بر این است که سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جنبه تبلیغاتی دارد؛ اما این سخنان به دل میزبان نه تنها ننشسته، بلکه اختلافات دو طرف را افزایش خواهد داد. فرانسه جزو کشورهایی است که دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخته است.