خرید سوپر اسپرت یا سفر به فضا؟

آرزوی رسیدن به سرعت‌های زیاد و عبور از مرزهای محدودیت برای بسیاری از افراد محال به نظر می‌رسد. خودروهای سوپر اسپرت امروزی می‌توانند با سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند و قیمتی بیش از چند میلیون دلار داشته باشند. در این میان افرادی وجود دارند که به فراتر از این تجربیات فکر می‌کنند و به فکر رفتن به فضا هستند. از سوی دیگر شرکت‌های سازنده فضاپیماها در تلاش هستند تا گردشگری فضایی را به مرحله تجاری برسانند و در این راه چالش‌های زیادی نیز پیش رو دارند. در حال حاضر ۷۰۰ نفر بلیت ۲۵۰ هزار دلاری سفر به فضا را خریداری کرده‌اند که از بسیاری خودروهای سوپر‌اسپرت هم ارزان‌تر است.

در سال ۲۰۰۴ پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۰۸ اولین سفر گروهی انجام شود اما با گذشت یک دهه و بروز حوادث و سوانح فضایی تعداد زیادی از فضانوردانی که سال‌ها دوره‌های ویژه دیده بودند از بین رفته‌اند و این امکان در حال حاضر محقق نشده است؛ اما تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. فضاپیمای جدیدی که مدتی پیش با نام فضاپیمای «اتحاد ویرجین» رونمایی شد می‌تواند این رویای بشر را که سفر گروهی به فضا است، محقق کند. این سفینه فضایی از سوی شرکت ویرجین گالکتیک و با مدیریت ریچارد برانسون ساخته شده است. میلیاردری که بیشتر از هر کس دیگری رویای گردشگری فضایی را در سر می‌پروراند. رسیدن به این رویا و هدف، مستلزم داشتن فناوری بالایی است و در دنیای خودروها و وسایل پرنده فناوری حرف اول را می‌زند و در بسیاری از موارد این فناوری‌ها از حوزه هوا و فضا وارد صنعت خودرو‌سازی شده‌اند و در برخی موارد این دو مکمل هم بوده‌اند؛ هر‌چند مقوله پرواز و خروج از جو زمین بسیار پیچیده‌تر از حرکت روی زمین و چهار چرخ است.

بعد از حادثه‌ای که برای فضاپیمای اسپیس شیپ۲ در صحرای موجاوه رخ داد این وسیله پرنده به‌عنوان جایگزین آن رو‌نمایی شده است. ریچارد برانسون با ساخت این خودروی فضایی در تلاش است تا محققان و مشتاقان سفرهای فضایی را به فراتر از مرزهای زمین و خارج از جو منتقل کند. فرآیند ساخت فضا پیماها بسیار پیچیده و مستلزم محاسبات بسیار زیادی است و برانسون در هنگام رونمایی از این پرنده براق در پایگاه هوا فضای موجاوه در ۱۶۰ کیلومتری لس‌آنجلس گفته است لحظه معرفی آن به دنیای اکتشافات فضایی برایش بسیار بزرگ بوده است در مقابلش بغض کرده است. این فضاپیما در بخش جلویی به رنگ سفید بوده و در بخش‌های عقبی و در نزدیک دم به رنگ خاکستری و سیاه در آمده است. روی دم فضاپیما هم یک تصویر آبی از چشمان خیره استفن هاوکینگ، فیزیکدان دارای معلولیت انگلیسی چاپ شده است. برانسون به هاوکینگ که بر اثر بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS) و روی صندلی چرخدار می‌نشیند و هیچ نوع حرکتی ندارد، پیشنهاد یک پرواز به فضا را داده است.

هاوکینگ به‌صورت غیر‌مستقیم در مراسم رونمایی از این پرنده حیرت انگیز شرکت کرد و در پیامی ضبط شده‌ که در پایگاه فضایی موجاوه پخش شد،‌ گفت: «من همیشه رویای پرواز به فضا را داشتم؛ اما برای سال‌های بسیار زیادی فکر می‌کردم رفتن به فضا تنها یک آرزو است. اگر بتوانم به فضا سفر کنم و اگر ریچارد هنوز قصد بردن مرا داشته باشد، من با افتخار سوار این فضاپیما خواهم شد.» فضاپیمای اتحاد می‌تواند دو خلبان و شش مسافر را در خود حمل کند و قادر است تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین بالا برود و تجربه ۵ دقیقه بی‌وزنی و مشاهده زمین از فضا را برای مسافران ثروتمندش فراهم کند. در بخش بیرونی و از نظر طراحی بدنه، این فضاپیما تا حدودی شبیه به نمونه‌ای است که سال ۲۰۱۴ به علت اشتباه خلبان از بین رفت و خود او نیز در جریان این حادثه کشته شد.

یکی از مشکلات فضاپیمای قبلی در این مدل جدید رفع شده است و یک پیچ از باز کردن زود هنگام دم چرخان توسط خلبان پیش از سقوط جلوگیری می‌کند. این موضوع باعث شد تا اسپیس شیب۲ از هم جدا و متلاشی شود. رفتن به فضا و بازگشت از آن و فرود امن روی زمین و امکان حمل مسافر فضایی موضوعی است که برای سال‌ها چالش بزرگی برای شرکت‌های سازنده فضاپیما بوده است و آنها همچنان در حال تلاش هستند تا بر مشکلات و موانع بر سر راه این هدف چیره شوند. شرکت‌های سازننده موشک‌ها و فضاپیماهای فضایی به پول گردشگران فضایی نیاز دارند تا بتوانند تحقیقات خود را ادامه دهند و فناوری‌های جدید را وارد این فضاپیماها کنند. با توجه به قیمت ۲۵۰ هزار دلاری سفر به فضا افراد زیادی می‌توانند آن را خریداری کنند؛ اما افراد کمی وجود دارند که ریسک رفتن به فضا را بپذیرند و با توجه به سوانح گذشته سوار وسیله‌ای شوند که امکان آزمایش در دفعات زیاد برای عملکردش وجود ندارد.

خرید سوپر اسپرت یا سفر به فضا؟

خرید سوپر اسپرت یا سفر به فضا؟