چگونگی اعلام نتایج شمارش آرا در مشهد
دنیای اقتصاد، عاطفه چوپان- در همان ساعات آغازین شروع انتخابات، استاندار خراسان رضوی از اعلام نتایج نهایتا تا شنبه شب خبر می‌دهد. انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره از مجلس خبرگان، جمعه پس از 16 ساعت رأی‌گیری مداوم به اتمام می‌رسد، از اواسط روز شنبه زمزمه‌هایی درخصوص نتایج انتخابات گوش می‌رسد، اما هنوز خبری از اعلام رسمی نتایج نیست، برخی از سایت‌ها آمار را به نقل از منابع غیررسمی منتشر می‌کنند و این موضوع به شائبه‌ها دامن می‌زند. در همین بین دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی از تجمیع آراء در شهرستان‌های خراسان رضوی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با توجه به اینکه رأی‌گیری در برخی از شهرستان‌های استان تا ساعت 24 شب گذشته ادامه داشت، هم‌اکنون شمارش آرا در شهرستان‌های خراسان رضوی به اتمام رسیده و در حال تجمیع است. وی ادامه می‌دهد: در مشهد نیز همچنان شمارش آرا در حال انجام است.اواسط روز شنبه است و رسانه‌ها در انتظار دریافت اولین آمارها از نتایج انتخابات در استان و به‌خصوص مشهد هر لحظه خبرهای غیرموثق ضدونقیضی می‌شنوند، ساعت از یک ظهر گذشته که استاندار خراسان رضوی در بازدید از ستاد انتخابات فرمانداری مشهد در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات پاسخ می‌دهد. علیرضا رشیدیان احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم را می‌دهد و عنوان می‌کند: باتوجه به تعرفه‌های استفاده شده در شعب ثابت وابسته به سامانه در مشهد یک میلیون و دویست هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به آمار صندوق‌های سیّار احتمال افزایش آمار آرا وجود دارد. در استان نیز 2 میلیون و 700 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند، البته این آمار با توجه به شعب ثابتی که با سامانه ارتباط دارند، بوده و احتمال افزایش آن وجود دارد. رشیدیان با اشاره به آمار تخلفات انتخاباتی نیز اظهار می‌کند: خوشبختانه هیچ تخلف تاثیرگذاری نداشتیم و مردم، کاندیداها، جناح‌های سیاسی و کارگزاران انتخابات با توجه به اعتمادی که وجود داشته براساس قانون عمل کردند. هر چه زمان می‌گذرد انتشار لیست‌های مختلف در فضای مجازی روبه فزونی است تا جایی‌که فرماندار مشهد تمامی این لیست‌ها را تکذیب کرده و نوید اتمام شمارش آرا تا ساعت 16 روز شنبه را می‌دهد. سرانجام در ساعت 12 نتایج شمارش آرا در 11 حوزه انتخابیه خراسان رضوی اعلام می‌شود اما در مورد مشهد هنوز چیزی مشخص نیست. ساعت از 14 می‌گذرد که فرماندار از تجمیع آرا در 481 شعبه و اتمام شمارش در 979 شعبه خبر می‌دهد و این درحالی است که همچنان در 130 شعبه به‌دلیل این که تعداد آراء زیاد بوده است، شمارش ادامه دارد. به ساعات پایانی روز شنبه که بنا به گفته استاندار قرار بود تا اتمام این روز، نتایج اعلام شود، نزدیک می‌شویم که فرماندار مشهد اعلام می‌کند تجمیع 60 صندوق همچنان باقی مانده و تا تمامی صندوق‌ها تجمیع نشود، نمی‌توان آماری ارائه داد. منصوری نوید اعلام آمار نهایی مجلس خبرگان تا ساعات پایانی شنبه را می‌دهد اما در روز شنبه هیچ نتیجه‌ای برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات اعلام نمی‌شود.

ساعت از 22 گذشته و استاندار خراسان رضوی در آخرین آمار خود از شمارش یک میلیون و 648 هزار و 622 رأی در استان خبر می‌دهد و اعلام هرگونه نتیجه نهایی را به روز یکشنبه موکول می‌کند. هرچه زمان می‌گذرد، شایعات پررنگ‌تر می‌شوند. از سفر وزیر کشور به مشهد برای رسیدگی به شمارش آرا تا ابطال برخی صندوق‌ها. سرانجام یکشنبه صبح نتایج پنجمین دوره از انتخابات مجلس خبرگان در خراسان رضوی اعلام می‌شود و حالا همه در انتظار نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. در این بین انتشار لیست‌های مختلف از نتایج انتخابات شدت می‌گیرد و این موضوع همه را سردرگم می‌کند. در اواسط روز یکشنبه و درحالی که هنوز هیچ آمار رسمی از نتایج اعلام نشده، آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان پنجم دلیل این تأخیر را حجم سنگین کار عنوان می‌کند. سخن‌گوی وزارت کشور نیز سفر وزیر کشور به مشهد را تکذیب می‌کند و می‌گوید: وزیر کشور در دفتر خود مشغول کار است. به ظهر روز یکشنبه نزدیک می‌شویم که سرانجام سخنگوی ستاد انتخابات استان، آمار اولیه انتخابات مجلس در مشهد را اعلام می‌کند. زمان می‌گذرد و شایعات از تجمیع مجدد آرا و ابطال برخی صندوق‎ها خبر می‌دهد اما فرماندار مشهد ضمن تکذیب این موضوع عنوان می‌کند: ما در حال حاضر پای سامانه تجمیع آرا نشستیم و آخرین مرحله را سپری می‌کنیم و منتظریم سامانه وزارت کشور تجمیع آرا را برای ما باز کند تا ما بتوانیم با هیأت نظارت و شورای نگهبان جلسه بگذاریم و نتیجه نهایی انتخابات را اعلام و اطلاعیه صادرکنیم. سرانجام پس از اعلام نشست و کنسل کردن‌های مکرر برای اعلام نتایج، ساعت 16 روز یکشنبه نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات در استانداری خراسان رضوی به این شرح اعلام می‌شود:

1. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با کسب 384 هزار و 77 رأی
۲. نصرالله پژمان‌فر با کسب ۳۷۸ هزار ۷۳۴ رأی
3. حسین حسین‌زاده بحرینی با کسب 353 هزار و 118 رأی
۴. رضا شیران خراسانی با کسب ۳۴۳ هزار و ۷۲۲ رأی
5. محمدجواد کریمی قدوسی با کسب 334 هزار و 450رأی
۶. حسین امینی با کسب ۲۷۲ هزار و ۷۰ رأی
7. نسرین یوسفی با کسب 251 هزار و 185 رأی
۸. علیرضا شهریاری با کسب ۲۴۰ هزار و ۲۱۹ رأی
9. محمدرضا کلائی با کسب 235 هزار و 695 رأی
۱۰. تقی ابراهیمی سالاری با کسب ۲۲۶ هزار و ۶۴۵ رأی

حالا ظاهرا همه چیز تمام شده اما مشهد دو روز پرتنش و پر از شائبه و ابهام داشته است. ابهاماتی از جمله تخلفات انتخاباتی، ابطال برخی صندوق‌ها، سفر وزیر کشور به مشهد برای رسیدگی به نتایج انتخابات و ... که به همه این مسائل، نحوه نتایج و تاخیر اعلام آن دامن زده است. در ادامه در خصوص این شائبه‌ها با برخی مسئولان گفت‌وگو می‌کنیم.

آمار آرا در مشهد را فرمانداری اعلام نمی‌کند

فرماندار مشهد پس از پیگیری‌های مکرر خبرنگار ما در خصوص شائبه‌های موجود پیرامون برگزاری انتخابات اظهار می‌کند: ستاد اطلاع‌رسانی انتخابات برعهده استانداری است و در این خصوص استانداری باید پاسخگو باشد. رضا منصوری از ارائه آمار رأی‌دهندگان در مشهد امتناع ورزیده و اظهار می‌کند: ما وظیفه خود را در جریان انتخابات انجام داده‌ایم و باید آمار را از استانداری دریافت کنید، چراکه ما دستور داریم که آمار باید متمرکز اعلام شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد لیست خاصی برای اعتراض به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، بیان می‌کند: من علم غیب ندارم باید از خودشان بپرسید، من در این زمینه اطلاعی در دست ندارم. فرماندار مشهد درمورد زمان اعلام نتایج و تداخل جلسات استانداری و فرمانداری که به این منظور در یک زمان برگزار شد، تصریح می‌کند: در یک روز ۱۰ جلسه برگزار می‌شود، استانداری و فرمانداری هر یک کار خود را انجام می‌دهند و تداخلی در میان نبوده است. منصوری در پاسخ به این سوال که آیا به‌طور کلی درخصوص برگزاری انتخابات نظری دارید؟ عنوان می‌کند: در مورد انتخابات صحبت خواهیم کرد و برای این موضوع هنوز دیر نشده است. در حال حاضر شکایات برخی از کاندیداها دریافت شده و در حال بررسی است. وی ادامه می‌دهد: پس از بررسی شکایات، جلسه مشترکی با هیأت نظارت خواهیم داشت و سپس اطلاعیه رسمی صادر می‌شود، درحال حاضر انتخابات تمام شده وتا قبل از بررسی شکایات من بیش از این چیزی برای گفتن ندارم.

فرماندار مشهد همچنین درمورد بررسی طبق قانون بعد از اتمام و اعلام رسمی نتایج می‌گوید: هرکسی حق دارد ظرف ۴۸ ساعت اعتراضات خودش را به هیأت اجرایی و نظارت اعلام کند که این شکایات ظرف ۷ روز بررسی و نتایج اعلام می‌شود. اگر بازهم قانع نشدند، می‌توانند به وزارت کشور مراجعه کنند.منصوری درمورد ابطال صندوق‌ها نیز تصریح می‌کند: هیچ صندوقی در مشهد ابطال نشد، همچنین درمورد تخلفات انتخاباتی، کمیته تبلیغات با حضور نماینده دستگاه قضایی مورد به مورد را بررسی کرد و نحوه برخورد با متخلف هم مشخص شد اما هیچ مورد حادی که باعث به‌وجود آمدن خلل در امر انتخابات باشد، رخ نداده است. وی درمورد آمار تخلفات انتخاباتی نیز خاطرنشان می‌کند: به کمیته پیشگیری از تخلفات تبلیغات انتخاباتی مراجعه کنید اگر صلاح باشد آمار را به شما خواهند داد.

آمار میزان آرای مشهد را باید فرماندار اعلام کند

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری خراسان‌رضوی درخصوص آمار رأی‌دهندگان در استان تصریح می‌کند: تعداد کل رأی‌دهندگان استان 2 میلیون و 811 هزار و 882 نفر است. همچنین اختلافی وجود ندارد و آمار مشهد را باید از فرمانداری بپرسید. مسعود محولاتی درخصوص وجود برخی شائبه‌ها پیرامون تاخیر در اعلام نتایج انتخابات مشهد و سفر وزیر کشور به مشهد برای رسیدگی به این موضوع نیز تصریح می‌کند: امسال اعلام نتایج دستی نبود و جمع‌بندی 1159 شعبه زمان‌بر بود. در گذشته که اعلام نتایج دستی بود امکان اعلام پلکانی وجود داشت اما با وجود سامانه‌ای بودن شمارش آراء جمع‌بندی فقط در تهران ممکن بود. وی ادامه می‌دهد: مسائل مطرح شده در شبکه‌های مجازی قابل‌استناد نبوده و صرفا شایعه است. مبنا باید اظهارنظر مسئولان باشد. محولاتی درخصوص تداخل برنامه‌های فرمانداری و استانداری نیز عنوان می‌کند: دلیل این ماجرا همین سامانه‌ای بودن اعلام نتایج بود. ثبت سیستم شدن و از این قبیل مسائل به زمان‌بر شدن اعلام نتایج دامن زد. مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری خراسان‌رضوی درخصوص ابطال صندوق‌های انتخاباتی در مشهد نیز می‌گوید: همه این مسائل صرفا اکاذیبی است که در فضای مجازی مطرح شده است. وی در انتها شرایط برگزاری انتخابات در استان را بسیار مطلوب ارزیابی کرده و عنوان می‌کند: برگزاری انتخابات به‌صورت سامانه‌ای خوب است اما باید امکان دریافت تجمیع آرا در هر شهرستان ممکن باشد.