نگاه مختصری بر لجبازی در کودکان
لجبازی در کودکان در سنین مختلف می‏تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد. مثلا، در دوران زیر 7 سال، لجبازی کودک می‏تواند:
۱-ناشی از تنشی باشد که او در خانواده متحمل شده است، یا
2-ناشی از «باید‌ها و نباید ها»ی تحمیلی از سوی والدین باشد، یا
۳-ناشی از محدودیت فرزندان در روند آشنایی با ناشناخته‏ها باشد،
4- یا زمانی باشد که کودک می‏خواهد حرف خود را بر کرسی بنشاند و پدر و مادر را مجبور به انجام خواسته خود کند.

در حالت اول، ابتدا پدر و مادر باید جست‌وجو و پیدا کنند که چه تنشی در خانه بر کودک تحمیل می شود، آیا پدر و مادر اغلب اوقات در مقابل او با هم بحث و دعوا می‏کنند؟ آیا فضای خانه پر از تنش، کشمکش یا استرس است؟ آیا فضای خانه خالی از امنیت مورد نیاز کودک است؟

در حالت دوم، به جای اجبار و الزام کودک از تبعیت از ما، باید خود را تغییر دهیم. تا جایی که امکان دارد باید و نباید را در تربیت فرزند حذف کنید و باقی‌مانده آن باید و نباید منطقی همراه با قاطعیت در کلام باشد. بهتر است به جای گفتن باید و نباید، کودک را از عواقب کارش آگاه کنید.

در حالت سوم، پدر و مادرهای عزیز! لطفا اجازه دهید کودک شما مراحل رشد خود را طی کند و به جای اعمال محدودیت، از او مراقبت کنید. مراقبت کردن جدا از محدود کردن است. برخی از محدودیت‏هایی که پدرها و مادرها برای کودک خود ایجاد می‏کنند کاملا بیهوده و غیرمنصفانه است. کودک باید پرتاب کردن را تجربه کند، باید شیطنت کند، باید با بعضی ناشناخته‏ها آشنا شود تا رشد سالمی داشته باشد. همزمان در کنار آزاد گذاشتن او برای شناخت و رشد، می‏توانید از او در برابر آسیب‏ها مراقبت کنید. محدودیت راحت‏ترین راه برای حفاظت از خود در برابر نگرانی است اما ممکن است آسیب‏های زیادی را به فرد مقابل بزند.

در حالت چهارم، اگر به لجبازی او مبنی بر مغلوب کردن شما پاسخ دهید رفته‌رفته برده و بنده فرزند خود می‏شوید. با رفتار قاطع و بالغ به او بیاموزید که مشکل با لجبازی حل نمی‏شود. شاید کمی مجبور شوید که خشونت، فریاد یا خراب‏کاری‏های او را تحمل کنید، اما به شما پیشنهاد می‏کنیم که از قاطعیت خود پایین نیایید.

لجبازی پس از ۷ سالگی
۱- از سن ۶ یا ۷ سالگی به بعد کودک وارد مرحله بعدی از استقلال خود می‏شود و تمایل دارد که با جامعه بزرگ‌تر، مدرسه و دوستان، آشنا شود اما تحت حمایت و مراقبت کامل خانواده هم باشد. در این مرحله خیلی مهم است که به استقلال‏پذیری کودک کمک کنید و اجازه دهید افراد بیشتری را بشناسد و ساعاتی را دور از شما سپری کند اما اگر سعی کنید به هر نحوی، آگاهانه یا ناآگاهانه، جلوی این استقلال‌طلبی را بگیرید کودک دچار خشم و لجبازی می‏شود. در این مرحله کودک میل بیشتری دارد به اینکه مسوولیت کارهای خود را بر عهده بگیرد و اگر این اجازه را به آن‏ها ندهید دچار خشم و لجبازی می‏شود تا به خواسته خود دست یابد و حق هم دارد!

۲- در این دوران کودک در برخی از موارد خلاف موارد تربیتی پدر و مادر رفتار می‎کند. مثلا، لباس‏های خود را گوشه اتاق می‏اندازد، دست خود را قبل از غذا خوردن نمی‏شوید، سر و صدا ایجاد می‏کند و... اما پدر و مادر بهتر است بدانند که به جای تنبیه او باید او را از عواقب اشتباهاتش آگاه کنند و به او فرصت انتخاب بدهند. این کار حس به رسمیت شناخته شدن و آزاد بودن به او منتقل می‏کند.

۳- لجبازی کودک در این دوران ممکن است ناشی از خشم بابت فضای متشنج اطراف خود در سال‏های قبل از ۷ سالگی باشد. بهتر است با کودک خود به یک مشاور مراجعه کنید تا این خشم و خشونت کودک درمان شود.

۴- در این سن کودک به فعالیت جسمی زیادی نیاز دارد و اگر دائما به او فرمان «ساکت باش!» را بدهیم، عصبی شده و شروع به بروز ناهنجاری و لجبازی می‏کند. پیشنهاد ما این است که در سن هفت سالگی علاوه‌بر مدرسه، فعالیت‏های ورزشی و بازی را حتما در برنامه کودک خود قرار دهید تا از لحاظ انرژی و روانی تخلیه شود و نیرویی برای ساکت ماندن در کلاس داشته باشد!

۵- موارد تحقیر در پیش دبستانی، مدرسه، در خانواده یا در میان دوستان را از فرزند خود دور نگه دارید. کودک شما اگر تحقیر شود، ناراحتی و احساس حقارت خود را با خشونت و لجبازی بروز می‏دهد.

۶- به کودک خود احساس ارزشمندی دهید، یعنی با توجه و حمایت خود به او نشان دهید که قصد آزار یا ایجاد محدودیت برای او ندارید. هم‏زمان، به او عجز خود را نشان ندهید. کودک اگر ببیند که شما در برابر او عاجز هستید بر لجبازی خود می‏افزاید!