سبد غذایی بایدکیفیت و قیمت مناسب داشته باشد

مرد سال صنعت غذای کشور است و پیش از آن، اولین و تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران و سفیر غذای سالم. او چندی پیش مدال جهادگر خودکفایی را از رئیس‏جمهور دریافت کرد تا صنایع غذایی گلها به عنوان یک هلدینگ خانوادگی پس از سه نسل تولید انواع محصولات غذایی بتواند به عنوان رهبر بازار به حرکت خود ادامه دهد. مهدی‏ کریمی‏تفرشی رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها، مدیر نسل سوم کارخانه گلهاست. پیش از آن پدر بزرگ او از دهه های ۱۰ تا ۴۰، پدرش از ۴۰ تا ۸۰ و سرانجام خودش از دهه ۸۰ تاکنون سکاندار این کارخانه بوده‌اند. او در گفت و گو با دنیای اقتصاد شرح می‌دهد که صنایع غذایی ایران چگونه می‌توانند به رشد و توسعه بیشتر دست یابند و با توجه به حضور پررنگ بخش خصوصی در این صنعت، محصولاتی تولید کنند که باکیفیت بالا و قیمت مناسب به دست مشتریان برسد. کریمی خواستار برچیده شدن دخالت‌های دولتی در تولید است و از دولتمردان می‌خواهد مانند یک اقتصاددان برای تولید برنامه ریزی کنند، نه مانند یک رقیب.

محصولات شرکت گلها نامی آشنا برای زنان خانه دار است. این شرکت چگونه توانست 80 سال به حیات خود ادامه دهد؟

شرکت گلها در اولین دهه قرن جاری در کشور متولد شد. با ورود متفقین به ایران و بروز قطحی و گرسنگی، پدربزرگ اینجانب شرکت گلها را بنیان‌گذاری کرد. داستان از این قرار بود که در دهه ۲۰ کمبود شدید غذا دولت را مجبور می‌کند انواع مواد غذایی را به صورت بسته بندی و در مقادیر مشخص به مردم برساند. از این رو شرکت گلها تاسیس می‌شود تا مواد بسته بندی شده و کالاهای اساسی مردم را در بسته‌بندی‌های مختلف به دست آنان برسد. اواسط دهه ۴۰ مدیریت این شرکت به پدر مرحوم من سپرده می‌شود و رونق اقتصادی در این دهه به اوج خود می‌رسد. این شرکت اکنون ۸۰ سال عمر دارد و مدیریت آن را نسل سوم ما برعهده دارد. طی هشت دهه فعالیت توانسته‌ایم به عنوان رهبر صنایع غذایی در کشور معرفی شویم و به رغم وجود تمامی مشکلات به تولید ادامه دهیم.

این شرکت در حال حاضر بر تولید چه محصولاتی متمرکز است؟

هم اکنون انواع نمک و ادویه‌ها را در بسته‌بندی‌های بهداشتی تولید کرده و با به کارگیری ۵۰۰ نفر نیروی انسانی، سبد متنوعی از انواع محصولات را روانه بازار می‌کنیم، طوری که از نظر وزارت صنعت جزو شرکت‌هایی هستیم که تنوع تولیدمان بسیار بالاست. در این هشت دهه توانسته‌ایم با توجه به تولید انواع محصولات حضور پررنگی در سبد غذایی مردم داشته باشیم و به سلامت مردم کمک کنیم. با این همه برخی واحدهای تولیدی زیرزمینی در کشور فعال‌اند که علاوه بر تولید محصولات کم کیفیت، بدون اصالت و تقلبی، سلامت جامعه را نیز مورد تهدید قرار داده‌اند. خواسته ما از دولتمردان این است که به جای نظارت‌های قیمتی که جز رواج کم فروشی و غیراقتصادی کردن تولید حاصل دیگری ندارد، بر تولیدات زیرزمینی نظارت بیشتری داشته باشد و از فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری کرده و یا آنها را وادار به رعایت استانداردهای تولید کند. در این میان مصرف کنندگان هم بهتر است از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند و به سمت مصرف کالاهایی که پروانه ساخت، بهداشت و استاندارد ندارند نروند و با سلامت خود بازی نکنند.

صنایع غذایی گلها چه توفیقاتی در بازار داخلی به دست آورده است؟

ما پرتنوع‏ترین سبد غذایی را داریم و از نظر گواهینامه‏، تندیس‏ افتخار‏ و لوح‏ تقدیر، بیشترین تعداد را در سطح ملی و بین المللی کسب کرده‌ایم. بنده این افتخار را دارم که مرد سال صنعت غذای ایران شده‌ام و چندی قبل نشان شوالیه صنعت غذا را از اروپا برای ایران دریافت کردم. جهادگر خودکفایی نیز هستم. ما توانسته‌ایم در برهه‌های زمانی مختلف و درمواقع بحرانی کشور سربلند بیرون بیاییم و اجازه ندهیم که حتا یک روز بازار با کمبود کالا مواجه شود. با توجه به اینکه گلها در برخی محصولات رهبر بازار است، اگر فعالیت‌های خود را به خوبی انجام نمی‌داد ممکن بود بازار کشور با کمبود کالا در دوره تحریم‌ها مواجه شود و قیمت برخی محصولات بشدت بالا رود. ما از این آزمون به سلامت عبور کردیم و توانستیم به خوبی نیاز بازار را تامین کنیم.

به دخالت دولت در تولید و قیمت گذاری اشاره کردید. به نظر شما دولت در این رابطه چه سیاستی باید اتخاذ کند؟

توقع داریم دولت مانند یک اقتصاددان برای بخش تولید به برنامه ریزی بپردازد، نه اینکه مانند یک مداخله‌گر برای ما مزاحمت ایجاد کند. از این رو درخواست می‌کنیم اجازه دهد نظام قیمت‌گذاری در صنایع غذایی که به طور صددرصد از سوی بخش خصوصی اصیل مدیریت می‌شود، به بازار سپرده شود تا تولیدکننده مجبور نشود برای واقعی سازی قیمت خود که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است، به دنبال راضی کردن نهادهای سرکوبگر قیمت باشد. البته دخالت دولت در صنایع غذایی نسبت به سایر صنایع بسیار کم رنگ‌تر است که امیدواریم این دخالت‌ها به صفر برسد. از سویی دیگر، با توجه به فرسودگی ماشین آلات تولیدی بهتر است دولت برخی از بانک‌های تخصصی را مسوول نوسازی صنایع ایران کند تا تولید کنندگان با گرفتن وام‌های کم بهره بتوانند ماشین آلات و فناوری روز را وارد کشور کنند و بهره‌وری تولید را بالا ببرند. اگر دولت در جای خود قرار گیرد، اقتصاد ما رشد خواهد کرد و گرنه با توجه به سختگیری‌های قیمتی در تولید، فساد و تقلب به وجود خواهد آمد که در نهایت آسیب آن به مردم و جامعه می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به مباحثی که برای حمایت از تولید ملی صورت می‌گیرد، توقع داریم واحدهای تامین کننده مواد اولیه، محصولات را با قیمت رقابتی در اختیار کارخانه‌ها قرار دهند، نه اینکه به بهانه حمایت از تولید ملی، یک واحد تولیدی بدون بهره‌وری محصول خود را با هر کیفیت و قیمتی به دست صنایع پایین دستی برساند. از این رو خواستار آن هستیم که دولت در همه زنجیره‌های تولید، زمینه رقابت را به وجود آورد و اجازه دهد تا تولیدکنندگان واقعی در میدان رقابت حاضر باشند، نه افرادی که بی‌توجه به شکوفایی اقتصاد کشور فقط به سود کوتاه مدت خود می‌اندیشند.