اقتصادی

نسخه های اقتصادی "یک عمله"

عبدالحسین سیف الهی که نامش با اقتصاد و فعالیت های عمرانی اصفهان گره خورده ؛ در سال های ۶۰ تا ۶۵ و ۷۰ تا ۸۱ معاونت عمرانی استانداری اصفهان را بر عهده داشت و با تکیه او بر صندلی معاونت عمرانی؛ اتفاقات زیادی برای اصفهان رقم خورد والبته مخالفان و موافقان سرسختی هم داشت، اما او به هر حال در دوران سازندگی، فرمان عمران اصفهان را در دست داشته است. حالا او از صنعت خوابیده اصفهان سخن می گوید و تنها راه موجود برای ایجاد تحرک در اقتصاد و ایجاد اشتغال را بسط بودجه های عمرانی می داند. نویسنده کتاب "یک عمله ، یک ربع قرن عملگی در جهان اسلام و گیتی پهناور" از مسکن مهر به شدت انتقاد می‌کند و می‌گوید:" هیچ کس از بلایایی که مسکن مهر بر سر این مملکت آورده خبر ندارد." سیف الهی برای مبارزه با بیکاری هم نسخه پیچیده و اعتقاد دارد که "مهارت آموزی با استفاده از ظرفیت های سازمان های فنی حرفه ای یکی از روش های مبارزه با بیکاری است . این تجربه ای بود که ما در سال های اول انقلاب در مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن هم داشتیم" او در حالی که میزان آمار بیکاری را در دوران سازندگی یعنی سال های پس از جنگ ۵ درصد عنوان می کند می‌گوید: امروز اگر می خواهیم برای کاهش بیکاری گامی برداریم باید تجربه آن روزها را به کار بگیریم.

ماندگار

ملک التجار به دنبال تولید وطنی

اینجا یا آنجا می خوانید موقوفه ملک، یکی یا دو تا هم نیست.ممکن است کسی که با اصفهان آشنا نباشد، فکر کند ملک اسم مستعار یا خاص است! اما خیلی ها هنوز در این شهر هستند که می دانند ملک یعنی محمد ابراهیم ملک التجار. او که فرزند حاج آقا محمد مسوول امور مالی دستگاه ناصری در اصفهان بود؛ انگورستان ملک را از پدر به ارث برد و آن را آباد کرد، احداث تکیه ملک، تیمچه و کاروانسرای ملک از دیگر کارهای خیر او بود که همه را وقف کرد. ملک التجار در هنگام سفر ناصرالدین شاه به فرنگ توانست ۵۰ هزار تومان پول آن روز برای همراهی با شاه بپردازد، برای همین او را ملک التجار می گفتند. او نماینده صنف بازرگانان در اولین انجمن ایالتی اصفهان در مشروطه اول بود، شورایی با نام انجمن مقدس ملی مشروطه! وی که در کنار کازرونی دیگر تاجر به نام اصفهان برای اعتلای نام شهرو زنده کردن تجارت بین المللی و رفع موانع از تولید وطنی فعالیت می کرد در سال۱۳۴۱ هجری قمری در اصفهان دارفانی را وداع گفت و در محله پاقلعه به خاک سپرده شد.

اجتماعی

شورا و پارکومتر شهرداری

پس از آب زاینده رود و آلودگی هوا، ترافیک و معضلات آن دغدغه اصلی مردم اصفهان است، بوق، سر و صدا، از بین رفتن زمان و بیشتر از همه تندخویی و بی حوصلگی و کلافگی اثرات مشهودی است که ترافیک بر روان مردم یک شهر می گذارد، این موضوع در اصفهان به عنوان یکی از شهرهای بزرگ کشور بیش از همه آزار دهنده شده است. غلامرضا شیران عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و کارشناس ترافیک بارها این موضوع را در صحن علنی شورا مطرح و در این باره تذکر داده است. او از وضعت ترافیکی راضی نیست و اصفهان را از نظر ترافیکی نامناسب می داند، در حالی که همه طرح زوج و فرد را یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا می دانند، او این موضوع را رد می کند و دست روی دست گذاشتن را سناریویی ناپسند می داند. توزیع نامناسب خدمات ترافیکی از مشکلات اصلی حمل و نقلی است. هرچند بحث پارکومتر که قرار است از ماه آینده وارد اصفهان شود شیران را شدیدا به واکنش واداشت و این طرح را یک طرح جدید دانست که اجرای گسترده آن موجب تقابل مدیریت شهری و و شهروندان می شود. هرچند طرح پارکومتر از نظر او موجب کاهش ترافیک شهری می شود، اما فریادهای او در صحن علنی شورای شهر در خصوص کاهش تعداد خیابان هایی که قرار است پارکومتر در آن نصب شود شورا را به عرصه مجادله او تبدیل کرد.

فرهنگی

از ادبیات بزرگسال به دنیای کودک

جمشید خانیان از جنوب آمده، از آبادان و حالا ساکن فولاد شهر است! او که برای یک مجموعه داستان کوتاه خود در سال ۷۳ نامزد نهایی جایزه گردون شد در نمایشنامه نویسی هم خود را آزمود. برای او که روزگاری با بسیاری همشهریانش جنگ زده خوانده می‌شدند، جنگ چیزی بیشتر از عکس و فیلم هایی است که ما در خانه های امن مان دیده ایم. آنها جنگ را زندگی کردند، شاید به همین خاطر است نمایشنامه های او در تئاتر فجر یا جشنواره دفاع مقدس مورد استقبال قرار می‌گیرد. امروز اما او چند سالیست که از دنیای بزرگسال به سرزمین کودکان و نوجوانان پا گذاشته و رمان کوتاه کودکی‌های زمین را نوشته یا شب گربه‌های چشم سفید، شبی که جرواسک نخواند و چندین اثر دیگر. خودش می‌گوید نوشته های بزرگسالش را جدی نمی گیرد و اینکه ادبیات کودک سرشار از عرق ریزی و پالودگی است. حالا او و چند نفر دیگر از اساتید رشته های ادبی در حال برگزاری دومین دوره از نشست‌های تخصصی تحلیل و آموزش فنون فیلمنامه نویسی (از ایده تا فیلم) در اصفهان زیر نظر بنیاد فارابی و با همکاری دفتر تخصصی سینما، هستند تا جای خالی سینمای تخصصی را در اصفهان پر کنند.

ورزشی

بانوی فوتبال اصفهان

الهام فرهمندعضو تیم فوتبال آینده سازان نجف آباد هرچند در لیگ بانوان زیر لنز عکاسان و قلم خبرنگاران نیست و کمتر دیده و یا در موردشان نوشته می شود، اما در فصل گذشته گلی به شهرداری سیرجان زد که پر بیننده ترین برنامه ورزشی کشور را وادار به معرفی و پخش گل کرد. در سال جاری نیز با ۱۴ پاس گل جز بهترین پاسورهای فوتبال قرارگرفته و در منطقه غرب آسیا به عنوان برترین فوتبالیست زن معرفی شده است. او هرچند ۲۳ ساله و متولد ۱۳۷۲ است و به قولی تازه در ابتدای راه، اما لقب مهندس فوتبال بانوان ایران را یدک می کشد و از او با نام نابغه هم یاد می کنند. الهام فرهمند بازی سازی را خوب می داند؛ پاس هایش بی نقص و به قول فوتبالی ها اگر روی فرم باشد تیمش روی فرم است. او معتقد است اگر بیشتر به فوتبال بانوان بها دهند مطمئن باشید استعدادهایی وجود دارد که بتوانند در اروپا و آمریکا به فوتبال خود ادامه دهند، اما تا زمانی که چنین شرایطی حاکم باشد این امر محقق نخواهد شد. بانوی روزهای سخت همواره رو به جلو حرکت کرده چه آن موقع که فوتسال بازی می کرده و خانم گل شده است و چه حالا که یکی از بهترین بازیکن فوتبال زنان ایران محسوب می شود. او هم مسی را دوست دارد و هم از بازی رونالدو خوشش می آید، اما دوست دارد مثل پیرلو یا پوگبا در پستش بازی کند.